ביוזמת המרכז הרפואי בני ציון ובשיתוף עם מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בחיפה והצפון, התקיים השבוע במעמד מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר אמנון רופא ובהובלת מנהלת המרכז הרב תחומי לטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בביה"ח נעמה תמרי - לפיד יום עיון בנושא "דרכים שונות לעיבוד הטראומה המינית" בטיפול פרטני וקבוצתי

כלים
מנכ''ל בני ציון ד''ר אמנון רופא בכנס. צילום-יח''צ
מנכ''ל בני ציון ד''ר אמנון רופא בכנס. צילום-יח''צ

 

על פי נתוני מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, קיימת עלייה משמעותית בפניות למרכז הסיוע של גברים ונשים החושפים סיפורי פגיעות מיניות שעברו בחייהם. קיימות דרכים רבות ושונות לטיפול בהשפעות הקשות של הטראומה הנגזרות מהצרכים השונים ומאופייה הייחודי של הטראומה. הניסיון מוכיח כי חשובה מאד התאמת הטיפול לצרכיו היחודיים של המטופל ויום העיון השנתי בא להציג נושא זה. יום העיון נערך השבוע באודיטוריום במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה.

מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר אמנון רופא אמר בפתיחת האירוע, "אני מייחס חשיבות גבוהה מאוד לעשייה הברוכה בכל הכרוך בנושא התמודדות עם פגיעות מיניות. אני רואה את השינוי מאז שהייתי מתמחה צעיר שנתקל לראשונה בטראומה מינית ועד היום שמתקיים בביה"ח מערך טיפול אינטגרטיבי בשיתוף גורמי משפטים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ועוד. המרכז הרפואי בני ציון גם נבחר למרכז הראשון בעולם שמעניק טיפול המשך בטראומה המינית לתקופה של עד שלוש שנים ולשמחתי, היום ישנם מוסדות נוספים המעניקים שירות מסוג זה".

בנוסף, נשאו דברים בפתיחת האירוע, מנהלי הגופים המוזמנים ויזמי האירוע ובהמשך, התקיימו הרצאות שעסקו בנושאי הקרבה והריחוק מהזיכרון הטראומתי, עיבוד הטראומה בטכניקות גוף ונפש, טיפול בטראומה באמנות, טיפול קבוצתי בעבודה עם טראומה מינית, ולווי תוך חיבור למשאבים האישיים והשענות על גורמים בטבע.

מנהלת המרכז הרב תחומי לטיפול בטראומה מינית במרכז הרפואי בני ציון נעמה תמרי-לפיד אמרה בכנס, "יום העיון הוא תוצאה של עבודה מאומצת ושיתוף פעולה בין המרכז הרב תחומי לטיפול בטראומה מינית במרכז הרפואי בני ציון למרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית לאורך כל השנה באמצעות סיוע, תמיכה, ליווי וטיפול בנפגעות ונפגעי הטראומה המינית. מדובר בנושא מורכב וטעון, כאשר בעומקה של הטראומה המינית מצויה חווית 'כליאה' בתוך מציאות בלתי אפשרית של היעדר מילוט. חוויה זו יכולה להימשך לאורך שנים רבות ועלולה להוביל למצב של פגיעה חוזרת. על כן בחרנו השנה להציג אפשרויות שונות לעיבוד החוויות הטראומתיות שצמחו בתוך הפרקטיקה של החדר הטיפולי, הפרטני והקבוצתי".