החניון כיום הנו חלק בלתי נפרד מכל בניין מגורים, מרכז קניות או בניין משרדים. אף אדריכל לא יעלה בדעתו להגיש תוכנית לאישור הוועדה לתכנון ובניה מבלי שהיא כוללת התיחסות מפורטת לאיזור המיועד לחניה ואף ועדה לא תאשר תוכנית שכזו, גם אם היא מתיחסת לאיזור שכיום אין בו בעיות חניה.

כלים

 

במקביל, לחניון, ובפרט חניונים תת קרקעיים, עלויות הקמה משמעותיות והם נועדו לשמש כמקור הכנסה נוסף לבעלי הנכס. כעיקרון, חניונים הם עסק מכניס ולא פלא שרבים רוצים לקחת בו חלק אולם חשוב לנהל אותם נכון; מסתבר שקיימות מספר בעיות בחניונים הגורמות להם להיות פחות רווחיים. מה הן אותן בעיות וכיצד ניתן לפתור אותן? המשך לקרוא ותגלה.

בעיה ראשונה - מיצוי חלקי של שטח החניה: המשמעות בשטח היא שכמות כלי הרכב שניתן להכניס לחניון בפועל הנה קטנה מהתכנון. לעיתים מדובר על 30% פחות כלי רכב ובהתאם, 30 עד 40 אחוז פחות פידיון מאותו שטח בדיוק. מאפייני הבעיה הם חניה באלכסון על שתי חניות (חניה כפולה) וחניה כפולה על שתי חניות הממוקמות זו מול זו. וריאציה אחרת של הבעיה היא חניה כשהרכב בולט לתוך נתיב הנסיעה.

הפיתרון הוא פשוט: התקנה של מפרידי חניות ומעצורי חניה אשר יתחמו כל חניה, לא רק ויזואלית אלא גם פיסית. נהג לא יכול פיסית לחנות באלכסון ועל כן יחנה רק בשטח המיועד לחניה שלו. לצורך תיחום צידי החניה ניתן להשתמש במעצורי חניה או בתוחם חניה ייעודי. בנוסף, ברגע שמגדירים לנהג באמצעות מעצור חניה את הגבול הפנימי של החניה, הוא לא יעבור אותו ולא יחרוג לחניה נגדית.

פעולות להגברת מיצוי שטח החניה מעלות את ההכנסות מהחניון משמעותית – בהתאם לסוג הפעולות שבוצעו וכן מקלות על ניהול החניון ומפחיתות את הצורך להתעמת עם נהגים החונים שלא ע"פ הנדרש.

בעיה שניה - כניסה של בלתי מורשים ללא תשלום: בחניונים בתשלום יש מידי פעם נהגים המנסים להתגנב לתוך החניון מבלי לשלם. הכניסה יכולה להתבצע או ממחסום הכניסה או מהיציאה מהחניון – נגד כיוון התנועה. בכניסה לחניון יש בד"כ שומר ומצלמות המאפשרים לטפל בבעיה. היציאה מהחניון מופקרת פעמים רבות היות שמאוד יקר לאייש אותה 24 שעות. נהגים רבים נוסעים נגד כיוון התנועה ונכנסים לחניון מהיציאה מבלי לשלם.

הפיתרון הוא יותר פשוט ממה שניתן לשער: שימוש במחסומים חד כיווניים מברזל משולבי דוקרנים המונעים נסיעה נגד כיוון התנועה הרצוי – קרי כניסה דרך היציאה מהחניון. מחסומים אלה מוצבים על הרצפה לרוחב נתיב היציאה מהחניון והם מאפשרים נסיעה בכיוון היציאה בלבד. רכב שינסה להכנס לחניון נגד כיוון הנסיעה ויעלה על מחסום הדוקרנים – ייעצר וצמיגיו ינוקבו ע"י המחסום.

יש לציין כי מחסום דוקרנים הוא אלמנט אכיפה אגרסיבי. אם אנו עוסקים בהגדלת הרווח של החניון וודאי נרצה למנוע טענות, תביעות לפיצוי ועימותים משפטיים. לפיכך, במטרה למנוע נזקים לכלי רכב "תמימים", חשוב להתקין שלטים מאירי עיניים שיתריעו בפני הנהגים שלפניהם מחסום דוקרנים.

בנוסף למניעת התגנבות לחניון, שימוש במחסום דוקרנים מונע את הצורך להציב שומר ביציאה מהחניון ובעצם חוסך עלות של 3 משכורות להנהלת החניון. אין ספק כי מבחינה זו הוא משתלם מאוד.

יישום נכון של שני הפיתרונות שתארנו מאפשר להנהלת החניון להוזיל את עלויות החניה ללקוחות ועדיין להגדיל את הרווחים מהחניון.