החלטתם ללמוד לנגן בגיטרה? מעולה! מרבית הסיכויים שמצאתם לכם תחביב חדש שגם אם לא תעמיקו בו הוא עדיין יישא פירות ויאפשר לכם ללמוד שירים שאתם אוהבים, להלחין חומרים אישיים שכתבתם ופשוט סתם לקחת חלק בתור צוות ההווי והבידור של החברים והמשפחה. אבל אם כבר בחרתם ללמוד לנגן, אז כדאי שתדעו שאתם קוצרים גם לא מעט פירות כאשר מחקרים שונים מראים שמוחם של גיטריסטים עובד קצת שונה ונהנה ממגוון רחב של יתרונות כתוצאה מתהליך הלמידה שמתרחש בכל פעם שמנגנים. הנה כמה דברים שיתרחשו כשתלמדו ותתמידו בנגינה.

כלים

 

חברתית

הגיטרה התברגה במרוצת השנים כאחד מכלי הנגינה הנפוצים והפופולריים ביותר בעולם והיא מחברת בין אנשים דרך התחביב המשותף ובאמצעות האהבה של כולם למוזיקה. אחד הטריגרים שעומדים מאחורי החיבור הזה ושהופכים את הגיטרה לכלי חברתי כל כך, התגלה במחקר נויו-מדעי שנערך על-ידי אוניברסיטת מקגיל שבקנדה. למעשה שמיעת המוזיקה המשותפת מעוררת שחרור של דופמין, חומר כימי הפועל במערכת העצבים ומעודד תחושת אושר והנאה.

מנטלית

אם לא די בכך שאנו מרחיבים את המעגל החברתי שלנו בקלות רבה יותר, אז כדאי לדעת גם כי לימוד גיטרה מקנה לנו את היכולת למצוא מפלט מן המועקות והרגשות השליליים ולערוך מעין מדיטציה גם אם אנו לא שמים לב לכך. החלק המעשי של המדיטציה מתרכז ביכולת שלנו להתמקד בהווה ובכך לנטרל מחשבות של מה שהיה ומה שיהיה. נגינה למעשה מעודדת את אותה ההתמקדות. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת לומה לינדה שבקליפורניה אישש כי אקט של נגינה מפחית את רמות המתח הנפשי ומשפר את תגובת הגוף למצבי לחץ.

מחשבתית

נגינה על כל כלי אינסטרומנטלי מצריכה מאיתנו לשמור על ריכוז ולא פעם גם לזכור ולשנן בעל-פה מהלכים שונים. בגיטרה בא הדבר לידי ביטוי בצורך לזכור צורות של אקורדים שונים וקטעי נגינה שלמים. במסקנותיו של מחקר שנערך באוניברסיטת ציריך נמצא כי הנגינה מפעילה אזורים במוח האחראים על זיכרון קוגניטיבי וזיכרון השרירים. עוד נמצא כי ההתמדה בנגינה משפרת את יכולת הריכוז וישנו קול שהולך וגובר וממליץ על לימוד נגינה עבור ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז.

פיזית

אנו אמנם יושבים במקום או עומדים תוך כדי הנגינה, אך לאקט עצמו שכולל מתיחת אצבעות ויציבה מסוימת ישנה גם השפעה פיזית נרחבת על הגוף. לאורך הזמן מפרקי הידיים יהפכו לחזקים וגמישים יותר דבר שבהחלט יבוא לטובתנו בגילאים מתקדמים. בנוסף, אם חוזרים ליתרון המנטלי, הרי שנגינה לאורך זמן תורמת לגוף בייצוב לחץ הדם ובשמירה על בריאות הלב ובריאותנו הכללית.

לסיכום

נגינה על גיטרה ועל כל כלי נגינה אחר יכולה להתפתח לתחביב נפלא ולעתים גם למקצוע. אם אתם חושבים לרשום את ילדיכם לחוג נגינה, זכרו עתה שבין לבין זכרו הם גם יהנו מלא מעט יתרונות שילוו אותם בחיי היומיום בין שמדובר בלימודים, בקידום חיים רגועים יותר, בחיזוק הגוף ובהכרת חברים חדשים והרחבת המעגל החברתי.