המאה הנוכחית ככל הנראה תהיה מאופיינת במגוון רחב של איומי סייבר. במה זה בא לידי ביטוי, על מי זה משפיע ואיך אפשר להתגונן? הנה כל התשובות

כלים

 

התלות במחשבים היא לא תופעה חדשה וכבר באמצע המאה הקודמת בחרנו להעביר את רוב הפעולות שלנו לסביבה דיגיטלית. עם זאת, חדירת האינטרנט לחיינו בתחילת המילניום הביאה איתה תופעות חדשות לגמרי. רוב התופעות חיוביות וקשה להפריז בחשיבותן או באופן שבו הן השפיעו לטובה על איכות החיים, אך הצד השני של המטבע כולל מגוון רחב של איומי סייבר מאתגרים.

כיום כבר ברור שאיומי הסייבר עומדים ללוות אותנו לכל אורך המאה ה-21. ככל שהתלות במחשבים, באינטרנט ובמכשירים ניידים ודיגיטליים תהיה גבוהה יותר, כך גם החשיפה שלנו לפריצות, וירוסים וגניבת מידע. החדשות הטובות הן שיש דרך להתמודד עם האיום ושבעזרת לימודי סייבר ניתן גם לשפר את הביצועים – אך קודם צריך להבין במה בדיוק מדובר.

כך נראים איומי סייבר

אירוע הסייבר המשמעותי של התקופה האחרונה קשור לבחירות לנשיאות ארצות הברית. על אף שלא הייתה שום סוג של הטיית בחירות, פעולות נרחבות בשדה האינטרנטי בהחלט גרמו להפצת מידע שגוי.

אותו מידע שגוי השפיע בסופו של דבר על היכולת של אנשים לקבל החלטה מושכלת ועל האופן שבו הם הצביעו בקלפי. בעקבות אותה התערבות של ישות זרה גם הוכרעו הבחירות לנשיאות ארצות הברית ועוד לא ממש ברור מה יהיו ההשפעות של איומים כאלה ואחרים על בחירות בישראל או במדינות אחרות.

כמו כן, לא צריכים להיות מומחים למחשבים בשביל להבין שהשימוש בהם כרוך בסיכון מבחינת גניבת פרטים אישיים, פרטי כרטיסי אשראי, ניסיונות "דיוג" (Phishing) של פרטים אישיים חיוניים וכן הלאה. רק מעטים מאתנו מקפידים על סיסמאות חזקות להגנה על המידע האישי וגם במערכות החינוך לא עושים את המאמץ הנדרש על מנת לייצר אוריינות דיגיטלית בקרב בני נוער, צעירים או אפילו סטודנטים.

לוחמי הסייבר כאן לעזרתנו

על רקע כל האמור לעיל אפשר להבין כיצד לימודי הסייבר הפכו למצרך חיוני ומהותי. אלו לימודים שבהם הדגש העיקרי הוא על היבט פרקטי ומעשי, באופן שמאפשר להפוך את הכלים הדיגיטליים לחיוביים ומועילים. בסופו של דבר, מטרת הלימודים היא להכשיר לוחמי סייבר שישרתו את האינטרסים של הציבור הרחב ויגנו עליו מפני פגיעות ואיומים.

במילים אחרות, כיום יש צורך במנהלי מערכות מזן חדש. אלו לוחמי סייבר בעלי פרופיל ידע חדש ומתקדם, היכרות טכנית גבוהה עם מערכות ותשתיות וכמובן היכרות מעמיקה עם טכניקות של תקיפה והגנה. בעולם הסייבר אסור לעשות טעויות והדרך להקדים תרופה למכה היא באמצעות העשרת הידע ולימודים תאורטיים. אם עוד קיימת התלבטות לגבי העתיד, ברור שיהיו בו סוגים שונים ומגוונים של איומי סייבר חדשים.