הקיץ כבר מגיע ומביא עמו מעלות חום גבוהות, אחוזי לחות והרבה מאד זיעה. שינויים נוספים שחלים עלינו הם שינויי תזונה, חילוף חומרים ותנודות בהיקף ובאופי הפעילות הספורטיבית שאנו מבצעים. כיצד אנחנו יכולים לשפר או לכל הפחות לשמר, וממה צריך להיזהר

כלים

 

זאב נחמנזון

בסקר שנערך לא מזמן באתר סקרים משעשע, עלתה השאלה "מה הייתם מעדיפים – שכל השנה יהיה חם מדי או שכל השנה יהיה קר מדי?" באופן לא מפתיע, הרוב הגורף של הגולשים הכריע לטובת עודף חום. בפועל, גוף האדם יכול להסתגל לרמות קור מופלאות, בעוד שבחום עז מדי – הוא קורס. אז לשמחתנו השאלה נותרת היפותטית בלבד, אך במבחן המציאות חם פה, מאד, ובקרוב יהיה פה אפילו עוד יותר חם. חלק גדול מהאוכלוסייה הולך לשהות כל זמן אפשרי במזגן או אזורים מוצלים היטב, ואילו אצנים ורוכבי אופניים, הולכים לעשות כל שביכולתם במטרה לשמר את היכולות הפיזיות והכושר שלהם, בתקופה שרכיבה או ריצה ארוכה היא הדבר האחרון שהגוף שלנו רוצה לעשות בטמפרטורות שיש בחוץ. זה לא פשוט.

החום עולה, הגוף יורד

לאנשים העוסקים באופן תדיר בפעילות ספורטיבית, חלק ניכר מאוכלוסיית ישראל – קיים ניצול רב יותר של ויטמינים, מינרלים, פחמימות וחלבונים. על המאגרים של הגוף "לספק את הסחורה" לשרירים, לרקמות ולמערכות פיזיולוגיות אחרות באופן אינטנסיבי יותר. את המאגרים האלו אנו ממלאים על פי רוב באמצעות תזונה מאוזנת וצריכה של מאכלים עם ערכים תזונתיים גבוהים. ברוב ימות השנה זה יכול להספיק, אולם בקיץ, המשחק הזה משתנה וזו הזדמנות מצוינת לשלב קצת תוספי תזונה. עוד לפני שמכניסים פעילות גופנית לתמונה – החום משפיע עלינו ואנו שורפים יותר קלוריות ומשאבים, וזה בהחלט משהו שניתן להרגיש (עייפות, הזעה), מעבר לכך – התיאבון שלנו משתנה לנוכח החום, ואנו צורכים פחות פחמימות, ופחות מזון באופן כללי, רובנו גם לא מקפיד על שתיה מוגברת, ותופעות הלוואי לכל אלו לא מאחרות לבוא.

לשחק תופסת עם התוספת

עכשיו תחזירו לתמונה את הפעילות הספורטיבית. כשחם בחוץ, הגוף שלנו שכבר מתחיל באיזו נקודת חסר, מאבד במהלך ריצה או רכיבה הרבה יותר מלחים ובקצב הרבה יותר מהיר. המלחים האלו מפורשים בזיעה שלנו ואם לא נשלים אותם במהירות – התשישות תתקוף אותנו, והיא יכולה להפתיע בעוצמתה ולהוביל להתייבשות. את המלחים האלו ניתן להשלים כתוספי תזונה ולעשות זאת בצורה נכונה ומבוקרת. בזמן הפעילות מומלץ לבלוע כדורי מלח באופן עקבי משך כל זמן הפעילות, אך כדאי גם לצרוך אותם לפני תחילת הפעילות, בדרך כלל פעם ביום (תלוי בסוג התוסף ובמינון). מינרלים נוספים שאנו מאבדים תוך כדי פעילות גם כדאי מאד להשלים באמצעות תוספי תזונה למתאמנים, אך כאן חשוב לבדוק מתי נכון לצרוך אותם ביחס למועד הפעילות. מגנזיום למשל, חיוני מאד עבורנו, אך השימוש בו מרפה ומשחרר את השרירים, כך שאם נשתמש בו תוך כדי פעילות – הוא עלול ליצור אפקט הפוך מהרצוי ולהחליש אותנו בזמן הכי פחות טוב לכך. קריאטין הוא עוד תוסף תזונה חשוב, המכניס אנרגיה בעצימות גבוהה לשריר ומפעיל אותו. בתקופת הקיץ, כשהשרירים עייפים יותר הוא מהווה זריקת עידוד – במינוח בלבד. זו לא זריקה אלא תוסף טבעי הנצרך בכמוסה, ונותן כוח מתפרץ בפעילויות המצריכות אותו.

תחזוקה שוטפת

ברוב ענפי הספורט ניתן לצרוך ג'לים ומשקאות איזוטוניים תוך כדי תנועה, ויכולת ההחזר שלהם ומניעת ההתייבשות בהחלט מורגשת בפעילות, אך זהו פתרון נקודתי בלבד, ואין לו השפעה מתמשכת על הגוף. אחד היתרונות של תוספי התזונה הוא היכולת שלהם לשמור על איזון החומרים בגוף לאורך זמן. יהיו אלו מולטי-ויטמינים או כמוסות המכילות ערכים ייעודיים כדוגמת סידן, המחזק ובונה את העצמות באופן עקבי ורציף. מגנזיום, שכבר הזכרנו, ספיגתו בשריר מפתחת אותו ואת התאים הפעילים בו, ומשפחה נוספת וחשובה מאד לכלל מערכות הגוף שלנו – נוגדי החמצון, שמגיעים באופן טבעי על פי רוב מירקות ופירות. למרות שבאופן יחסי צריכה של פירות וירקות (בעיקר מיצים טבעיים) עולה בקיץ – זו הזדמנות נפלאה להעשיר את הגוף בנוגדי חמצון שמגיעים בכמות מרוכזת מאד בכמוסות. אומגה 3, שאתם נחשפים אליו בכל כך הרבה פרסומות, הוא תוסף אנטי דלקתי, שמעלה גם את מסת השריר, ועוזרת לחזק אותו ולשפר את הסיבולת שלו בעת פעילות גופנית עם עצימות פיזית גבוהה.

לבריאות ובתיאבון

לסיום, חשוב לנו להזכיר כי תוספי התזונה יכולים ותורמים מהותית לשמירה וחיזוק הגוף שלנו. אולם כשמם כן הם – תוספים. הם לא באים על חשבון תזונה בריאה ומאוזנת לאורך זמן, ולא מהווים לה תחליף. כדי לשמור על בריאותכם, במיוחד בקיץ – הקפידו על אכילה נכונה, שתיה של הרבה מים וצריכה של כל הערכים התזונתיים החיוניים לבריאותכם.