אומנם "הכן רכבך לחורף" נשמע דרמטי יותר, בעיקר עקב המחשבה על כבישים רטובים וראות לקויה, אך דווקא הקיץ הארוך והחם המאפיין את ארצנו טומן בחובו לא מעט סכנות ואף אתגרים עבור תקינות הרכב שלך. כיצד להגיע לקיץ עם רכב מוכן?

כלים

 

מאת: יובל בנר

באופן אולי מעט מפתיע, דווקא עונת הקיץ נחשבת לעונה המסוכנת יותר לנהיגה וזו בה יש סיכוי גבוה יותר לחוות תאונה. ואכן, כאשר חושבים על העייפות הנגרמת כתוצאה מנהיגה בשעות הקיץ החמות, תחושות רעב, צמא או חוסר ריכוז יחד עם האפשרות לליקוי ברכב כתוצאה מהחום, מתגלה אפשרות סבירה לתאונה או לפחות למצב מסוכן על הכביש. לכן, עלינו לדאוג עוד בטרם התחיל הקיץ גם ליכולתנו לתפקד בחודשי הקיץ ברכב הלוהט, גם להיותו תקין ומטופל ואפילו לביטוח רכב בתוקף, שכן להיתקע בצד הדרך ולהתחיל לחפש גרר בחום הלוהט, זה לא כל כך נעים ובהחלט יכול להיות לנו לעזר אם נדע שכל שירותי הרכב באים ממקור אחד.

לכן, עם פרוץ הקיץ לחיינו נדאג לרכבנו ב-3 חזיתות, תקינות הרכב, איבזורו והכנה פסיכולוגית ופיזית שלנו לנהיגת קיץ נכונה. הכנה נכונה של 3 פרמטרים אלה בוודאי שיעזרו לך לצלוח את הקיץ הישראלי, המהביל והקשה בשלום.

תחזוקת הרכב

כמו שבוודאי ידעת, קניית רכב אינה מסתכמת אף פעם בתשלום אחד עם קנייתו. להפך. ככל שערכו של הרכב יורד והבלאי עולה, דווקא סביר שההוצאות על תחזוקת הרכב יעלו. לכן, כדאי לסגל הרגל קבוע של תחזוקת מנע לרכבך – כניסה למוסך בשגרה קבועה, לפחות מדי שנה או כמספר הקילומטרים המוגדר ע"י היצרן לטיפול ובדיקה כללית לרכב. בנוסף, לפני הקיץ, גם אם אין זה זמן הרכב לטיפול, לדאוג לפחות לבדיקה של חלקי הרכב הבאים:

מגבים: דווקא בקיץ כאשר המגבים אינם עובדים, הם עלולים להתייבש, להיסדק ופשוט להתפרק דווקא ברגע בו באמת צריך אותם. כסף קטן לבטיחות.

מערכת קירור: מערכת הקירור של המנוע עובדת תחת עומס רב בחודשי הקיץ. יש לבדוק את מפלס המים במיכל מי הקירור ולגלות עירנות לכל איבוד של נוזל. אפילו ירידה של סנטימטר אחד בגובה מי הקירור עלול להצביע על נזילה פוטנציאלית שביכולתה לגרום לנזק רב.

צמיגים: צמיגים יבשים עלול להתפוצץ ולגרום לתאונה קשה, במיוחד במהירות גבוהה. סדקים, שחיקה או שחיקה לא אחידה אמורה לשלוח אותך ישירות לפנצ'ריה הסמוכה.

מזגן ומצבר: מערכת המיזוג ברכב חשובה מאין כמוהה, במיוחד בנסיעות ארוכות. עומס חום על הנהג מוביל לירידה ניכרת בריכוז ולכן כדאי יהיה לבדוק את המזגן, כמו גם את מצבר הרכב שהולכים לעבוד קשה במיוחד בחום הכבד, לפני כניסת העונה החמה.

איבזור

כמה פריטים פשוטים יכולים להפוך את חייך ברכב הלוהט לנסבלים הרבה יותר:

צילון וכיסוי לדשבורד: צילון פשוט, גם כזה שמגיע במתנה מתחנת הדלק יכול לעשות הבדל עצום. גם מגבת או שתיים לכיסוי הדבורד וההגה יכולים לעשות את ההבדל בין כוויה בכף היד לתחילת נהיגה מיוזעת אך הגיונית.

מגבונים: נכון שהם לא אקולוגיים (לשומרי איכות הסביבה, ניתן להשתמש במטלית רב פעמית ומים), אך לעיתים מגבון לח עושה הבדל עצום. מעצם לחותם, ניתן להרטיב מעט משטחים לוהטים כמו הגה או ידית הילוכים ולקררם מעט טרם לנסיעה. ברוב הרכבים החדשים גם ישנה יציאת אוויר מהמזגן לתא הכפפות כך שניתן לשמור עליהם קרירים יחד עם בקבוק מים קטן.

הכנה לנהיגה

לעיתים ההבדל היחיד בין נהיגה בטוחה לתאונה, הוא רק בהכנה הנפשית והפיזית. החום, העייפות והעצבנות עלולים להתגבר משמעותית בחום הכבד ולכן, אם אין צורך, עדיף שכלל לא לנהוג בשעות אלו. לנהיגה כדאי ללבוש בגדים נוחים, במידת האפשר. כדאי גם לדאוג למשקה קל וצונן לפני או תוך כדי הנסיעה וכמובן להימנע לחלוטין מאלכוהול וארוחות כבדות לפני נהיגה. בכלל, לעשות כמה שיותר כדי להיכנס לנהיגה צלולים ורגועים. אפילו פעולות פשוטות כגון יציאה מוקדמת כדי להימנע מהלחץ. הידיעה כי הרכב תקין לחלוטין או שבדיוק עשית ביטוח רכב מקיף עם שירותי דרך מלאים יכולים לעזור לרוגע ונינוחות בזמן נהיגה.

לסיכום, כדי להיחשב נהגים זהירים, לא די בלהתחשב בסביבה בזמן הנהיגה. לא פחות חשוב לעלות על ההגה ברוגע, עם רכב תקין, בדוק ומטופל. תשומת לב לפרטים אלה יגדילו משמעותית את הסיכוי שלך לעבור את הקיץ בביטחה וברוגע על כבישי ישראל הצפופים. דרך צלחה.