זה קורה במשפחות הכי טובות. סכסוך משפחתי שמקורו בצוואה שלטענת היורשים לא חולקה בצדק. לא  חסרים סיפורים בחדשות על אלה שחשבו שקיבלו פחות ממה שמגיע להם או האשימו את בת הזוג של ההורה התמים, שביצעה מניפולציות כדי שבן הזוג המנוח יוריש לה את כל הונו ועוד.

כלים


אין ספק שכסף יוצר מחלוקות הן כשיש ממנו הרבה והן בהיעדרו. תחום הירושות והצוואות עשוי לגרום לריבים ולכן, חשוב לדעת כיצד להתנהל נכון על מנת למנוע חיכוכים עתידיים או מה מגיע לכם על פי חוק. בין אם אתם יורשים ובין אם אתם מי שכותבים צוואה. הכתבה הבאה בשבילכם.

שוב רבתם על הירושה?


על פי חוק הירושה הישראלי 1965, היורשים הם יורשים על פי דין או זכאים על פי צוואה וכשירים לרשת כל מי שהיה בחיים במות המוריש ומי שנולד תוך 300 יום לאחר מות המוריש ולעניין זכויות הירושה של ילד אין נפקא מינה אם בשעת לידתו היו הוריו נשואים זה לזה, ואם לא.
החוק מתייחס גם לירושות שעוברות לתאגידים וכן מפרט מי פסול מלרשת ירושה ואף קובע מה נחשבת צוואה אם היא נעשית בכתב יד או בפני עדים, בפני רשות או בעל פה ואם הצוואה בכתב יד עליה להיכתב כולה ביד המצווה, לשאת תאריך כתוב בידו וחתומה על ידו. צווה בעדים אשר בכתב אף היא צריכה להיחתם בידי המצווה בפני שני עדים שלאחר שהמצווה מצהיר בפניהם שזוהי צוואתו והם מאשרים זאת באותו מעמד בחתימת ידם על הצוואה עצמה.
מי שמעוניין להותיר צוואה כדי שהיורשים יכבדו את הצוואה צריך לנהוג על פי החוק כולל כתיבת הצוואה והחתימה, העדים וכן הפקדת הצוואה אל רשם לענייני ירושה כך שזו תישמר על מותו של המצווה.

מתי מבטלים צוואה?


אחת הבעיות שנגרמות בענייני צוואות קשורה לכך שהמצווה רשאי לבטל את הצוואה שלו בין אם על ידי השמדה או ביטול במפורש שלה או ליצור צוואה חדשה המבטלת את הקודמת. לעיתים ביטול צוואה מעוררת חשד שהקודמת בוטלה בשל הפעלת לחץ או כשהמצווה אינו במיטבו ולא עשה זאת בצורה רציונאלית. כמו כן, יש עניינים שונים שקשורים לתנאים מגבילים בתחום הצוואות שמעוררים מחלוקת. כמו למשל, אדם רשאי לצוות לאחד את כל עזבונו או חלק יחסי ממנו והמצווה גם רשאי לצוות שני יורשים כאשר השני יורש אם לא זכה הראשון. למשל, אם היורש הראשון נפטר. פירוש הצוואה אף הוא יכול להוות אתגר כאשר על פי החוק, מפרשים את הצוואה לפי אומד דעתו של המצווה כפי שהיא משתמעת מהצוואה או כפי שהיא משתמעת מהנסיבות, במידה שאינה משתמעת דעתו מתוכה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שצוואה ניתנת לפירושים שונים והפירוש המקיים אותה לפי חוק עדיף על פירוש שלפיו היא בטלה.

תנו לעורך דין לטפל בשבילכם


במידה וחלה מחלוקת בכל הנוגע לפירוש הצוואה או חלוקת הירושה או במידה ולא נכתבה צוואה, כדאי לפנות לגורם מקצועי המומחה בתחום – עורך דין ירושות. עורך דין זה ידע בדיוק כיצד למצוא תחום אפור בפירוש הצוואה ומתי יש קייס. למשל, באילו נסיבות ניתן לממש צוואה ומתי אפשר להתנגד לצוואה. למשל, כאשר אפשר להוכיח שחלה טעות בצוואה, מתגלות בה סתירות או שהיא נכתבה בכפייה.
עורך דין ירושה בעל הכרות מעמיקה עם דיני ירושות ידע כיצד לכוון אתכם בתהליך הן מהצד המצווה והן מצד היורשים בתהליך המסועף של ירושות וצוואות.