בדומה לטלפון הקווי הצנוע או לסמארטפון המשוכלל, רשתות הן ערוץ פעילות עסקי קריטי לרוב העסקים. זו יכולה להיות הרשת המקומית שמתחברת לאינטרנט, רשתות קוויות פנים ארגוניות או רשתות אלחוטיות וסלולאריות מסוגים שונים. בכל המקרים, מדובר בצוואר בקבוק של פעילות שחלקה קריטי עסקית. אלה "עורקי תחבורה" למידע ולפעולות שונות, שחיוני לוודא שמתפקדים היטב. במקרה תקלה, תגובה מהירה ויעילה עשויה לעשות הבדל גדול, בצמצום הנזקים. למרות זאת, עסקים רבים כלל לא מודעים למצב הרשתות הכולל שלהם, לומדים על תקלות לאט מדי - לעתים רק דרך תלונות לקוחות ומגיבים באיטיות. האם אפשר אחרת? בהחלט! קוראים לזה Network Operations Center וכך זה עובד:

כלים
NOC
NOC

לחדר הניתוח

ראשית, טיפול משוכלל שכזה ברשת מחייב למפות אותה יסודית, מאחר שלא ניתן לטפל, במה שלא רואים. העסק, עם או בלי סיוע מספק NOC חיצוני, ימפה יסודית את מגוון הרשתות שבהן הוא משתמש ויגדיר לעצמו את הפעילויות ברשת שחשוב לו לנטר. זאת, תוך הבנה של הסיכונים הנפוצים לתקשורת זו, חשיבותן העסקית של אותן פעילויות עבורו ומכאן, מה נדרש (למשל, באיזו מהירות חשוב לנו להתאושש מחוסר זמינות של שירות X) וכמה מוכנים להשקיע בכך (האם משתלם לשלם יותר, על אמצעי התאוששות משוכללים יותר? זמני תגובה מהירים יותר?).

עכשיו שהלקוח יודע מה הוא רוצה ומבין מה הוא מוכן להשקיע לשם כך, אפשר להמשיך לשלב הבא:

מקימים חמ"ל

כעת, יש "להקים חמ"ל". מדובר במרכז ניטור ובקרה, כמקום מרכזי שאליו מתנקז ניטור כל הרשתות, מנותח ומנוהל. מרכז זה, עשוי להיות ממוקם בבית העסק עצמו, אך מדובר באופרציה לא זולה ולא פשוטה, שרוב העסקים מעדיפים להוציא לספק חיצוני. ספק כזה, חוסך מהלקוח צורך בתשלום חד פעמי גבוה שנדרש מדי פעם על רכש ציוד ל-NOC, מוזיל עבורו את עלויות הניטור השוטפות וכן תשלום ומורכבות של העסקת עוד מומחים פנימיים. בנוסף, מדובר בספק שמתמחה בכך - היבט שמשמעותי מאוד בשירותים קריטיים מסוג זה. משמע - עם שירות NOC, מקבלים ממש "יותר בפחות".

מה קורה בשגרה?

מערכות ה-NOC מנטרות את הרשתות באופן שוטף, לרוב 24 X 7. המידע הרב שמגיע מהן, ינותח לזיהוי התרעות ואינדיקציות מחשידות, לגבי תקלות תקשורת טכניות, תקיפות של פושעי מחשוב וכדומה.

במקרה של זיהוי מצב חריג יבוצע ניתוח ראשוני ובעקבותיו, תתקבל החלטה לגבי ההמשך. ייתכן והתגובה תהיה לתעד ולהתעלם - אינדיקאטורים רבים הם על הודעות לא קריטיות או חשובות. למשל, מערכות אבטחה מכוונות פעמים רבות להיות רגישות מאוד וכך מתקבלת גם רמה גבוהה של התרעות שווא. כמובן, גישה זו לרוב עדיפה, על גישה רגישה פחות, עם סיכון מוגבר לפספס התרעות אמת.

בשעת צרה

אם מזוהה אירוע חריג אמיתי ומשמעותי, ניהול הטיפול בו יתבצע בצורה מתועדת ומסודרת, על פי נהלים ברורים. יש לכך חשיבות רבה, מכמה סיבות: ראשית, רשתות הן מערכות מורכבות וניתוח מצבים כאלה, לרוב איננו דבר שטכנאי משרבט על מפית ופותר ברגע. בנוסף, חשוב שלא להמציא את הגלגל מחדש בפעם הבאה שניתקל במצב דומה, אלא ללמוד מכל אירוע. עוד יתרון לכך, הוא היכולת לדווח במדויק ולחזור ולנתח את המצב בדיעבד, דבר שעשוי להיות חשוב גם ללקוח.

לסיכום

ככל שעושים שימוש עסקי קריטי ברשתות, חשוב לבקר שימוש זה ולהיות ערוך להבטיח עבורו רמת שירות מינימאלית. תקשורת "צולעת" מביאה לכרסום ברווחים ובמוניטין, אך טיפול מחושב בכך, גם יימנע זאת וגם ישדר לכל הגורמים מולם עובדים דרך הרשתות, מקצועיות ואמינות.