יותר חשמל, פחות עמל - הצעירים אולי לא ייזכרו, אך זו הייתה אחת מסיסמאות הפרסום היותר פופולאריות של חברת החשמל, בתחילת שנות השישים. האם אכן, הטכנולוגיה כעקרון בעיקר תורמת לחברה האנושית? האם נזקיה מאפילים במידה משמעותית על התועלות? כמה זיהום סביבתי נגרם בייצור החשמל? האם זה שווה את החיסכון בעמל? בואו ונבדוק כמה דוגמאות עדכניות יותר

כלים

אופניים חשמליים

ביחס לאופניים רגילות ובכלל, האופניים החשמליות מממשות את חזון חברת החשמל משנות השישים. זהו פתרון תחבורה זול (ברכש ובעלות השוטפת), קומפקטי (יש חניה!) וחוסך זמן (אין פקקים). וכך, רואים כיום בכל מקום, יותר ויותר אנשים עם אופניים חשמליים.

מצד שני, האופניים החשמליים מציבים סיכוני בטיחות, בעיקר תאונות דרכים. בדומה לבטטות הכורסא שטיפחה הטלוויזיה בעבר, הם תורמים לדרדור הכושר הגופני. אדם מבוגר שרגליו מתחילות להיחלש, עלול למצוא בהן פתרון קל וזול להתניידות ובכך, גם להוסיף ולדרדר את מצב רגליו. מה שהיה עדיף בהרבה עבורו ועבור כולנו, זה ללכת!

טלוויזיה

כן, כן. יש שכבר שכחו, שהטלוויזיה הוותיקה הייתה לפני זמן לא רב, חידוש דרמטי בעולמנו. היא אפשרה לקבל מידע גם בצורה חזותית דינאמית. דבר זה, פתח עולם חדש ועשיר של פורמטים תקשורתיים, מעבר לערוץ הקולי הנפוץ של הרדיו ולשילוב הטקסט והתמונות שהציעו העיתונים.

מצד שני, מה שמכנים לעיתים בצחוק טמבלויזיה, מעודד אותנו לרבוץ על ספות רחבות, עם שלל פיצוחים, לצבור משקל עודף, לדרדר כושר גופני ולצמצם את צריכת התוכן שלנו, לאוסף קטן של ערוצים זמינים.

רשת האינטרנט

ואז הופיעה רשת האינטרנט. כעת, תכני טקסט, תמונה וסרטונים, הפכו לזמינים בהיקף אדיר וכמו כן, המשתמש נאלץ לבחור בעצמו במה לצפות. אילוץ חיובי למדי זה, הפך כיום לגישת צריכת המידע והחדשות המועדפת, אצל אנשים רבים. לחלקנו כבר אין בכלל טלוויזיה, שלא לומר מקלט רדיו ייעודי.

מצד שני, באינטרנט יש פחות פיקוח על התכנים והוא מהווה ערוץ גישה נוח להאקרים למחשב או לסמארטפון שלך.

סמארטפון

הסמארטפון חוסך זמן בדרכים. הוא מאפשר לנווט בקלות, לבצע חיפושים באופן קולי וליהנות משפע המידע שבאינטרנט, מכל מקום. ניתן כמובן גם לבצע איתו שיחות וכן להשתמש בו כתחליף PC, היכן ש-PC אינו זמין. אין ספק, שמדובר בכלי עזר מעולה, שלמרות מחירו הגבוה ביחס לגודלו וביחס למחשב שולחני, הצליח בשוק בצורה פנומנאלית. זאת - ישירות תודות לתועלותיו המעשיות.

מצד שני, הסמארטפון גם מבזבז זמן - כולם מכירים את המצב של חבורת אנשים שלא מדברים זה עם זה, מאחר שכולם עם הראש בסמארטפון.

אם כך, האם הטכנולוגיה החדשנית תורמת או פוגעת?

ברוח דברי שמעון פרס המנוח, נאמר כן ולא!. הטכנולוגיה החדשנית בהחלט תורמת בדרכים רבות, אך במקביל, היא פוגעת בלא מעט אופנים.

מסקנה: סעו בזהירות!