איתור תשתיות היא הפעולה המיועדת לאתר את כל התשתיות העוברות באזור מסוים מתחת לפני הקרקע, על מנת שניתן יהיה לחפור לעומק הקרקע מבלי לגרום נזק לתשתיות העוברות בה. פעולה זו חשובה ואף הכרחית כאשר מבצעים חפירות בשטחים בינעירוניים ובאזורים בלתי מיושבים שבהם רק מתחילים תהליכי הקמה של מבנים, אבל היא חשובה עוד יותר כאשר היא מבוצעת באזורים מיושבים. פרויקט תמא 38, שיפוץ בניין, בניית מבנה חדש בשכונת מגורים – בכל המקרים הללו חשוב לבצע איתור תשתיות בסביבת בנייני מגורים ועל כך נדבר בשורות הבאות.

כלים

 

מה זה איתור תשתיות ואיך מבצעים את האיתור?

איתור תשתיות היא פרוצדורה המיועדת להביט אל תוך השכבות העמוקות והבלתי נראות של הקרקע, על מנת לקבל תמונה של קווי התשתית העוברים בתא שטח מסוים. השימוש בשירות של איתור תשתיות נפוץ במיוחד בשלבים הראשונים של פרויקטי בנייה ובפרויקטים של עבודות עפר. בפרויקטים אלה יש צורך לבצע חפירות לעומק האדמה, בין שלמטרת יישור פני השטח ובין שלמטרת יציקת יסודות, בניית חניונים תת קרקעיים וכן הלאה. כל חפירה כזאת יכולה לפגוע בתשתיות חשובות כמו תשתיות מים, חשמל, ביוב, גז או תקשורת והנזק יכול להיות יקר ואף מסוכן.

שירות איתור תשתיות מיועד למנוע בדיוק את המצב הזה של פגיעה בתשתיות והוא מבוצע באמצעות טכנולוגיות של שליחת גלי רדיו אל תוך הקרקע ופענוח גלי הרדיו המוחזרים ממנה, בצורה שמאפשרת לזהות תבניות של גופים הקבורים בתוך הקרקע ועל ידי כך לבנות תמונה של התשתיות העוברות במקום.

פנדה חברה לאיתור תשתיות תת קרקעיות

מדוע חשוב לאתר תשתיות באזורים מיושבים?

הנזק של פגיעה בתשתית בסביבה מיושבת עשוי להיות קטן יותר מאשר פגיעה בעורק תשתיתי ראשי שעובר בתוואי שטח בינעירוניים, אבל הוא עדיין יכול להיות גדול מאוד, להיות מסוכן מאוד ולהיות כרוך בעלויות תיקון גבוהות מאוד. איתור תשתיות בסביבת בנייני מגורים היא פרוצדורה שחשוב במיוחד לבצע משתי סיבות מרכזיות. פעם אחת, בסביבת בנייני מגורים עוברים אינספור קווי תשתית שנקראים The Last Mile, קרי קווי תשתית שמיועדים לחבר כל מבנה ומבנה אל ערוצי התשתית המרכזיים. פעם שניה, תשתיות אלה קבורות בדרך כלל בעומקים קטנים הרבה יותר מאלו שבהם קבורות תשתיות ראשיות. בסביבה מיושבת כל חפירה קטנה יכולה לפגוע בקו גז או חשמל, לגרום לפיצוץ בקו ביוב ולייצר לא מעט המולה.

איתור תשתיות בסביבת בנייני מגורים מיועד לפתור בדיוק את העניין הזה, אך מאחר ומדובר בבדיקה מאוד מקצועית בתוך סביבה שבה התשתיות יכולות להרכיב רשת של ממש בתוך הקרקע, חשוב שהבדיקה תתבצע בצורה מקצועית על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה באזורים מיושבים ויודעים גם לבצע איתור עיוור על פי הצורך, קרי איתור באמצעות חישוף של קווי התשתית באופן פיזי כאשר הטכנולוגיה לא מספיקה.