איך נקבע סכום הארנונה שאותו עליכם לשלם בכל חודש לרשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים? האם אזור המגורים שלכם בתוך הישוב רלוונטי לעניין? האם שטח הבית רלוונטי? האם מרפסת פתוחה נחשבת כחלק משטח הבית לצורך חישוב ארנונה? האם אתם חייבים להסתמך על נתוני מדידת השטח של העירייה? על שאלות אלו ועוד, בשורות הבאות.

 

איך נקבע גובה תשלום הארנונה?

תשלום הארנונה החודשי שאותו אתם מעבירים לרשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים נקבע על פי שני פרמטרים: האזור בישוב בו נמצא הבית ושטחו של הבית. גובה הארנונה קבוע בחוקי העזר העירוניים בחישוב של תעריף למטר מרובע אחד. תעריף זה משתנה בין אזורים שונים בתוך הישוב. עבור הדירה שלכם מכפילים את מספר המטרים הרבועים של שטח הבית שלכם בתעריף למ"ר המתאים לאזור בו ממוקם הבית וכך נקבע הסכום הכולל לתשלום.

מי קובע את שטח הבית?

אז העירייה יכולה לחלק את הישוב לחלקים שונים ולהחליט מהו התעריף שיחול על כל אזור לאחר שבוצע מדידות ארנונה, אבל מי קובע את שטח הבית? ובכן, שטח הבית נגזר תחילה ממסמכי הבית הנמסרים לרשם המקרקעין. בכל בנייה של בית חדש, נמסרים מסמכים, מפות ושרטוטים של הדירה לרשם המקרקעין ולוועדת התכנון המקומית בעירייה. מסמכים אלה מפרטים את השטח הכולל של הדירה ועל פיהם נקבע השטח לצורך חישוב הארנונה. בכל מקרה בו העירייה מעוניינת לוודא את השטח היא יכולה לשלוח אל ביתכם מודדים משלה על מנת לבצע מדידה חדשה ולעדכן את חישובי הארנונה בהתאם.

מדידות על ידי מודד מוסמך למידות הבית

העניין הוא שאתם לחלוטין לא חייבים לקבל את קביעות העירייה ככזה ראה וקדש. באפשרותכם לבצע מדידה משלכם ולשם כך תזדקקו למודד מוסמך ומורשה כמו שתוכלו למצוא באתר מודדים ישראל. מודד מוסמך אפשר למצוא בדפי זהב ובאינטרנט אבל יש לבדוק האם הוא אכן מוסמך באתר האינטרנט של מרכז מיפוי ישראל. לאחר שווידאתם שהמודד הוא אכן מוסמך על פי חוק, תוכלו להזמין אותו לבצע מדידה של ביתכם. המודד צריך ללמוד תחילה את חוקי העזר העירוניים לצורך הגדרת שטח חייב בארנונה. כך למשל, ישנן רשויות מקומיות בהן לא מחשיבים מרפסת עם פרגולה לצורך חישוב הארנונה בעוד ברשויות אחרות מרפסת כזאת דווקא כן נכנסת בתחשיב. את כל הדברים האלה צריך המודד ללמוד מראש ואז לגשת למשימת המדידה.

בתום המדידה יצייד אתכם המודד במסמך רשמי שמשמש כמסמך משפטי קביל לכל דבר ועניין. את המסמך תוכלו להגיש לרשות המקומית בדרישה לקבוע מחדש את שטח הדירה ואם הרשות תסרב, הרי שיש בידיכם עילה להגשת תביעה משפטית נגדה ויש לכם גם את הראייה המשפטית הנדרשת בדמותו של אותו דו"ח שקיבלתם מהמודד המוסמך. ההחלטה האם ללכת על זה עד הסוף או לא היא יותר עניין של גובה חריגת השטח בפועל ושל חוש הצדק שלכם.