מרפאת העתיד של רופא השיניים, תהיה דומה רק במעט לקליניקות הקטנות בהן אתם מבקרים היום: מרפאות המאוישות על ידי רופא אחד או שניים ושיננית, שמטפלים באותן משפחות במשך דורות, הולכות להשתנות.

 

בתוך עשור, תתחיל כמעט כל מרפאת שיניים להפוך ליותר ויותר דיגיטלית, גמישה וניידת. אלא שכבר היום, לא מעט רופאי שיניים, קרוב לוודאי בני דור המילניום, משתמשים כבר עכשיו ברפואת שיניים דיגיטלית, באופן מקיף הרבה יותר מאחרים.

מרפאת השיניים נמצאת בימים אלה בהליך של מהפך גדול. יש המכנים מהפך זה ׳אובריזם׳ – Uberization (על שם המודל העסקי של מוניות אובר, המחבר באמצעות אפליקציה בין נהגים לנוסעים). בואו נכיר את טיבו של מהפך זה.

הדור הבא של רפואת השיניים כבר כאן

  • רופא שיניים, בן הדור הנוכחי, ימשיך לקבל מטופלים במרפאת השיניים, אבל יסתמך יותר ויותר על טכנולוגיות חדשות, מצלמות, קישורים לאינטרנט, ושיתופי פעולה רבים יותר עם מומחים בתחום. 
  • יש מרפאות שיניים המשמשות כבר היום מעין ׳בית דנטלי׳ ומציעות תחת קורת גג אחת, לא רק כל מה שקשור לצילומי שיניים, ולטיפולי שיננית, אלא צוות מיומן של מומחים שמעניקים טיפול מקצועי לכול בעיה בתחום רפואת השיניים:

 - אורתודונט – ליישור שיניים

- פריודונט – למחלות חניכייםאנדודונט – לטיפולי שורש

- מומחה בכירורגיית פה ולסת – לעקירת שיני בינה ולהתקנת שתלים דנטליים, כולל השתלות עצם והרמות סינוס.

- שיננית – לניקוי עמוק של השיניים כדי לסייע בשמירה על היגיינת הפה

נראה כי רפואת השיניים מתחילה להקדיש יותר ויותר תשומת לב לשני קצות הספקטרום של אוכלוסיית המטופלים:

-  מצד אחד של הספקטרום, הטיפולים לילדים, אשר יתמקדו במניעת נזק לשיניים שלהם.

- מצד שני של הספקטרום, רוב המבוגרים שיזדקנו כשמרבית שיניהם שלמות, כמו גם אלה שלא יוכלו להרשות לעצמם טיפולי שיניים, או יתקשו להגיע למרפאת השיניים.

- לגבי בני דור המילניום, אלה מתחילים להיות פחות נאמנים לרופא שיניים ספציפי, כפי שנהגו הוריהם: 

  • הם כבר מתחילים לחפש אחר מרפאה שמציעה מחירים נוחים 
  • נמצאת בקרבת מקום 
  • מציעה לוח זמנים גמיש לקביעת תורים 
  • זמינה לכול פניה של המטופלים
  • ועונה על הציפיות מהטיפול

כלל האוכלוסיות הללו יעברו למודל של רפואת שיניים נוחה יותר, לפי דרישה (On Demand). כאשר במסגרת פרדיגמה חדשה זו יושם דגש רב יותר על:

  • טיפולי רפואת שיניים מונעת 
  • ועל אמצעים חדשניים לטיפולי שיניים, שבסופו של דבר יפחיתו את העלויות ויאפשרו טיפולים גם לאוכלוסיות שמתקשות היום להגיע למרפאת השיניים, מסיבות שונות.

טיפולים ביום אחד

המטופלים של ימינו רוצים הכול אינסטנט, הכול מיד, כאן ועכשיו. וכעת נכנסים לרשימת הדרישות הללו גם השירותים לבריאות הפה. אנשים רבים, במיוחד בני המילניום, דורשים רפואת שיניים נוחה יותר, כמו: כתר בפגישה אחת, או השתלות שיניים ביום אחד.

הצפי הוא שבעתיד הלא רחוק, חלק מהמטופלים ירצו גם ביקורי בית, דבר שיוכל להיות אפשרי באמצעות telemedicine – טלא-רפואה.

כתר ביום אחד

דוגמה להליך מהיר ומידי, הוא הטיפול שמציע כתר ביום אחד. טיפול מהיר זה, שבאופן מסורתי מצריך לפחות 4 פגישות, אפשרי כבר עכשיו במרפאות השיניים המציעות רפואת שיניים דיגיטלית. איך זה עובד?

  • ביצוע סריקה אופטית של השיניים
  • מידול תלת ממדי של השיניים והלסת
  • עיצוב הכתר באמצעות תוכנה המעצבת את החיוך של המטופל (Smile Design) על פי תמונת הפנים שלו.
  • ייצור הכתר במחרטה מדויקתטיפול בכתר בעזרת פיגמנטציה ואמצעים אחרים שיבטיחו כתר טבעי, חזק ואסתטי.
  • מיקום הכתר בפה תוך שימוש בחומר מתקדם המבטיח הדבקה שתחזיק מעמד לאורך שנים.

Et voilà (והנה...) הכתר מוכן, תוך שעתיים בערך!

לבחור ברופא השיניים

דור המילניום מוצא את רופא השיניים כמעט כפי שהוא מוצא מסעדה. הוא קורא ביקורות ברשת החברתית או באתרים שיכולים לספק לו מידע אמין. מדובר במגמה הולכת וגוברת שבה מטופלים רבים מבצעים מחקר מקוון לפני שהם בוחרים במרפאת השיניים שתטפל בהם.

המנוסים שביניהם, בוחנים מידע על איכויות ועלויות, עוד לפני שהם בכלל מתקשרים בטלפון.

Google it – ׳לגגל׳ מחלת חניכיים

חיפוש פשוט בגוגל מעניק כעת לכול אחד מידע רב על בריאות הפה. לכן זה לא מפליא שמטופלים מגיעים למרפאה עם רעיונות משלהם כיצד לטפל, או לא לטפל, בבעיית השיניים שלהם.

המספר העצום של אתרי אינטרנט ובלוגים המוקדשים לבריאות הפה והשיניים, עלול אולי לשדר גם מידע שגוי, אבל יש בו גם טוב. למשל, מחקר שפורסם ב-Frontiers in Psychology מצא כי אנשים מקבלים מוטיבציה מהמידע שהם מוצאים ברשת, ומקפידים הרבה יותר על היגיינת השיניים שלהם.