בריאות הפה משפיעה רבות על איכות החיים שלנו. שיניים פגומות וחניכיים מודלקות לא יכולות לרפא את עצמן, ולעתים קרובות נדרש טיפול מלא לשיקום השיניים והפה. מה כרוך בשיקום זה וכיצד הוא יכול להועיל גם לכם? הנה כל מה שחשוב לדעת על תהליך רפואי זה.

 

שיקום הפה – מהו?

שיקום הפה, במילים פשוטות, הוא תהליך להחזרת השיניים שלכם למצבם האופטימלי. תהליך זה כולל סוגים שונים של טיפולי חניכיים ושיניים: טיפולים בתחום רפואת שיניים אסתטית, טיפולים במבנה השן או טיפולים לאחר אובדן שיניים.

דוגמאות לטיפולים אסתטיים

ציפוי חרסינה –

במקרה של שן עכורה או פגומה, ניתן להדביק לחזית השן עלה חרסינה דקיק, כדי ליפות אותה ולהעניק לכלל השיניים מראה אסתטי אחיד. ציפוי החרסינה משמש לא רק לצרכים אסתטיים, הוא מסייע גם להתאמת השן מבחינה אורתודונטית, באותם מקרים שבהם צריך ליישר את השן או להקטין את אורכה של שן החורגת משורת השיניים.

הלבנת שיניים –

כדי להבהיר את החיוך ולהעצים אותו, רפואת השיניים מציעה לכם כמה טכניקות להלבנה, חלקן ביתיות וחלקן מבוצעות בקליניקה של הרופא.

יישור שיניים –

אם אתם רוצים ליישר את השיניים, למרות שגיל הנעורים כבר מזמן מאחוריכם, תוכלו לעשות זאת בקלות, בזכות הטכניקות העדכניות ליישור שיניים, ולא לוותר על האפשרות להשיג שיניים ישרות ויפות.

יש היום התקנים ליישור שיניים המונעים מכם את המבוכה שכרוכה בפלטות המתכת המסורתיות, ואלה מציעים יישור שיניים שקוף, שכמעט ולא נראה כלפי חוץ. התקנים אלה נשלפים, ומקלים עליכם את האכילה את צחצוח השיניים.

דוגמאות לטיפולים במבנה השן

כתרים לשיניים –

כתרים מחרסינה נועדו להסתיר ולהגן על שן שבורה במקרה שאין הכרח לעקור אותה.

טיפולי שורש –

טיפולי שורש נועדו לשמר שן עם ריקבון ולהציל אותה מפני עקירה. הטיפול מתבצע על עיסת השן הממוקמת בתעלת השורש. רופא השיניים מסיר את הזיהום שנוצר בעיסה, ובכך מציע לשן הגנה מפני המשך הזיהום בהווה ובעתיד.

טיפולי חניכיים –

כדי לאתר נסיגת חניכיים ולמנוע התדרדרות דלקות בחניכיים שבסופו של דבר עלולות להוביל הן לאובדן שיניים והן לבעיות בריאות אחרות. רופאי השיניים ממליצים לבקר אצל השיננית אחת לחצי שנה, כדי להבטיח ניקוי יסודי ומעמיק שיסיר מהשיניים פלאק ואבנית, ימנע בעיות חניכיים עתידיות, וכמובן ימנע אובדן שיניים.

דוגמאות לטיפולים באובדן שינייםגשרים, תותבות מלאות או חלקיות –

טכניקות המהוות תחליפים מסורתיים לשיניים שאבדו.

השתלות שיניים –

תחליפי השיניים העדכניים ביותר. השתלים הדנטליים משמשים כתחליף לשורש השן הטבעי. השתל מתמזג עם עצם השן ומספק עוגן יציב וחזק עליו ניתן להרכיב את כתר השן החלופית.

שתלים אלה מורגשים בפה כאילו היו השיניים הטבעיות, והם מעניקים שיניים חזקות ועמידות, שמאפשרות למטופל ליהנות מדיבור חופשי ומאכילת כל מזון שירצה. שתלי השיניים יחזיקו מעמד, לעתים קרובות, למשך כל שנות חייו של המטופל.

מפירוט זה נראה כי שיקום הפה הוא הליך מרחיק לכת הרבה יותר מרק שיקום שיניים. כי הוא עוסק ברפואת הפה בכללותה, הקשורה לפה, לפנים וללסת.

שיקום הפה – יתרונות

שיקום הפה מעניק לכם יתרונות בריאותיים, נפשיים ואסתטיים, וביניהם:

  • הוא משפר את בריאות הפה
  • הוא מעניק חיוך יפה יותר
  • הוא מעלה את רמת הביטחון העצמי
  • הוא מאפשר ליהנות מאכילת מזונות רבים, גם אם הם קשים ללעיסה
  • הוא מאפשר דיבור ברור

תכניות לשיקום הפה מותאמות באופן אישי לכול מטופל, על ידי מומחה לשיקום הפה. לכן, כל תכנית לשיקום הפה תהיה שונה מחברתה.

כיצד מתבצע שיקום הפה?

תכנית לשיקום הפה מתחילה בהערכה ראשונית הקובעת את צרכי הבריאות של הפה שלכם. במהלך הביקור הראשון יבצע רופא השיניים בדיקה מעמיקה, שמלווה לעתים קרובות בצילומי רנטגן, בסריקות תלת ממד ובמדידות הפה.

אם אתם זקוקים לטיפולים כמו, כתר חרסינה, גשר או השתלות שיניים בכל הפה. הרופא ייקח גם מידול של השיניים שלכם.

בדיקת מצב הפה, השיניים והלסת שלכם, תאפשר לרופא השיניים להכין עבורכם תכנית שיקום מותאמת אישית לפה שלכם. הרופא ידון אתכם בתכנית המוצעת, אשר ככל הנראה תתמשך על פני כמה ביקורים במרפאת השיניים.