לפי נתונים מארגון הבריאות העולמי, הסיבה העיקרית לתמותה מוקדמת בבני אדם היא בעיות לב - בדגש על מחלת לב איסכמית ודום לב. נתונים אלו לא השתנו משך 16 שנה, בין שנת 2000 ל-2016, וגם כיום בעיות לב ממשיכות להיות הגורם מספר אחד למוות מוקדם.

כלים

 

לאור הממצאים המעציבים והבעייתיים הללו, אין ספק שיש חשיבות רבה לכל מי שמחליט לעבור קורס עזרה ראשונה. בארצנו מרובת תאונות הדרכים, נפגעי הטרור והאלימות בכלל - טוב שיהיו כמה שיותר אנשים בעלי ידע בסיסי בהחייאה. אלא שלעיתים מדובר במצבים מורכבים יותר, על סף מוות קליני, בהם רק מכשור רפואי מסוגל לחלץ את הנפגע ממצבו האקוטי.

עיסוי לב ידני הוא חובה בכל אדם שאיבד את הכרתו כתוצאה מהתקף לב, אך הסטטיסטיקה אומרת שמכשירי החייאה הם שמצילים חיים ביעילות גבוהה יותר. אלפי ישראלים לוקים בדום לב מדי שנה, אך פחות מ-300 מהם ישרדו את ההתקף. כ-3% מהשורדים התקף לב, משלמים מחיר כבד בדמות נזק מוחי לכל החיים. בחו"ל, לעומת זאת, יש פי 3.5 יותר סיכוי לשרוד התקף לב; זאת בעיקר הודות למודעות לביצוע החייאה - ידנית או באמצעות מכשור.

מכשיר החייאה אוטומטי בכל מקום ציבורי

בישראל נחקק חוק הדפיברילטורים כבר בשנת 2008, אך בפועל לא תמיד החוק נאכף במלואו. כל מקום ציבורי עם יותר מ-500 איש, מחויב לפי חוק בהצבת דפיברילטור אוטומטי לשימוש הקהל הרחב.

אם בעבר דפיברילטור היה עולה אלפי שקלים ויותר, הרי שכיום המצב השתנה לחלוטין. בשלב כלשהו החליט מנהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA), לאפשר שימוש בדפיברילטורים אוטומטיים לכל אחד. ייחודם של מכשירי ההחייאה האוטומטיים, הוא שהם מזהים לבד מהו מצבו של המטופל. בתוך כך הם מחליטים בשבריר שנייה האם ומתי להפעיל שוק חשמלי להחזרת פעילות הלב למצבו הקודם.

הפעלה מיידית מצילה חיים

כדי לתפעל מכשיר החייאה אוטומטי - ממש לא צריך להיות רופא, פרמדיק או חובש. מספיק להדליק את המכשיר ולפעול לפי ההוראות הקוליות בכל שלב ושלב. המכשירים מוצבים בכל מקום ציבורי ברחבי הארץ - קניונים, מתחמי ספורט, בסיסי צבא, מוסדות חינוך, מקומות עבודה - וכל מה שנשאר הוא לגשת ולהפעיל אחד במקרה חירום.

יתרון גדול נוסף הנובע ישירות משינוי המדיניות הגורף של ה-FDA, הוא שכיום ניתן להשוות מחירים בין כמה יצרניות, ולרכוש בישראל דפיברילטור במחיר הנמוך הנהוג בארצות הברית (בניגוד לאירופה, שם המכשירים יקרים יותר). יש אפילו אפליקציה ואתר אינטרנט בשם "איפה דפי", שמציגים את מיקומי הדפיברילטורים על גבי מפה, ומנגישים אותם לשימוש הציבור הרחב.

כל מה שצריך כדי להציל מאות אנשים מדי שנה, הוא להשתמש באחד ממכשירי ההחייאה הזמינים בכל מקום ציבורי. כל שקל מעלות המכשיר שווה חיים.