גידול ילדים זה לא עניין פשוט, כל שכן ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב מתמודדים עם שאלות קשות מדי יום, כמו אאילו גבולות להציב, כיצד להגיב כשהילד מתוסכל או כיצד להסביר את ההתהגות שלו לחבריו ולהוריהם.

כלים

 

לשמחתנו, יועצי חינוך כיום מכירים את העניין, ומסוגלים לסייע רבות בהתמודדות עם המצב, חשוב להדגיש כי איננו מתמודדים עם הילד, אלא עם המצב, ומכאן מתחילה הדרך להתמודדות.

תקשורת כנה ובריאה

כנות היא סופר חשובה, כמובן שגם בעת תקשורת עם ילדים, על כן חשוב להסביר לילד את האמת, ולא לצייר לו תמונה וורודה שבה הויטמינים והתרופות לריכוז שהוא לוקח הם שיקוי פלא, אלא להסביר לו כיצד הם יכולים לסייע לו ומה הם באמת. כמובן שנשתמש בשפה עדינה, כזו שהילד יכול להבין מבלי להבהל מדי ומבלי שירגיש שונה או חריג, אפשר גם להסביר לילד שיש המון ילדים כמוהו, או מצד שני להציג את המצב כאילו החיים יודעים שהוא "שחקן" טוב יותר ולכן מציבים אותו במצב "משחק" מאתגר יותר.

חזקו חוזקות ושפרו חולשות

הילד הוא הרבה יותר מהפרעת הקשב, אל תתרצו כל דבר עם ההפרעה, ואל תתנו לילד יותר מדי הנחות ורחמים. הילד הרביץ לילד אחר? הסבירו לו בדיוק מה לא בסדר במה שהוא עשה, ואל תפטרו זאת בתירוץ של "הוא היפראקטיבי". שימו לב שלכל ילד יש חולשות וחוזקות, ונסו לתת דגש לחוזקות שלו, הדבר יעזור לו להתמודד עם הקשיים ועם החולשות שלו בצורה טובה יותר. הילד טוב בציור ונהנה לצייר? קחו אותו לחוג ציור, הילד מעולה עם המחשב? טפחו את היכולת הזו.

לתכנן שגרתה יומית

העובדה שהילד מתמודד עם קשיים לא אומרת שצריך לתת לו הנחות גם בנוגע לשגרת חיים, להיפך – השגרה עוזרת לו להרגיש כמו כולם, ועוזרת לו להתמודד בסופו של דבר. צרו עבור הילד שגרה יום יומית של פעילויות, עם הפסקות לןה הוא זקוק, ועם מרווחי הזמן המתאימים לו. אם אתם יודעים ששעה לא תספיק לו לשם הכנת שיעורי בית והוא זקוק לשעתיים – הקדישו לשם כך את הזמן בלוח הזמנים.

שבו עם הילד, בסבלנות, והיו שם עבורו. טיפ קטן, אם אתם חסרי סבלנות באופן טבעי, ואתם יודעים שלא תוכלו להתמודד עם המטלה – הביאו מישהו חיצוני לשם כך.

התייחסו לילד כמו שהוא – ילד, הוא צריך מסגרות, והוא צריך סדר יום, כמו כל ילד, הוא רק צריך קצת יותר עזרה.