ימי הקורונה מאתגרים מאוד את עולם התעסוקה, העבודה והקריירה. מנהלים רבים נאלצים להתמודד עם אין ספור שאלות בנושאי פיטורין, חל"ת, העסקה מרחוק ועוד. אי הוודאות הובילה להקפאת תהליכי הגיוס כמעט לגמרי. ואולם, אסור לשכוח את היום שאחרי. על כל ארגון להתוות לעצמו אסטרטגיית יציאה מהסגר שכוללת גם המשך תהליכי גיוס. מאמר זה מתווה את עקרונות הגיוס מרחוק, והוא עשוי לסייע למנהלים, אנשי משאבי אנוש ומגייסים.

כלים
עמית בר-קמה, יועצת בכירה בתהליכי משאבי אנוש. צילום: מאור אדר
עמית בר-קמה, יועצת בכירה בתהליכי משאבי אנוש. צילום: מאור אדר

 

ראיון טלפוני מקדים- אל תוותרו על הראיון הטלפוני ככלי סינון ראשוני. זהו כלי מוכר שמאפשר לבדוק את התאמת המועמד/ת בהקשר של זמינות, פניות והתאמה כללית. במעמד הראיון הטלפוני ידעו את המועמד/ת כי המשך התהליך ינוהל באמצעות טכנולוגיה וירטואלית. בידקו עם המועמד/ת אם יש לו/ה אפשרות כזאת, במידה ומביע/ה הסתייגות, יש לשים לב כיצד היא באה לידי ביטוי: אכזבה, חשש, התנגדות? חשש מחוסר הצלחה להביא את החוזקות לידי ביטוי ראוי?, זוהי הזדמנות ראשונית לבחון כיצד מתנהל/ת המועמד/ת.

הכנות:הכינו את דרישות התפקיד המפורטות, מה השאלות שרוצים לשאול, ומה התשובות שמעוניינים לשמוע, קורות חיים מודפסים, דפים וכל כתיבה לסכם נקודות מהראיון. הכינו את הטכנולוגיה - יש לוודא שהטכנולוגיה עובדת כראוי ושהאינטרנט אינו נקטע.

כבדו את המעמד- בדיוק כמו בראיון פנים אל פנים, התחילו בזמן, ודאו שאתם נראים כמו שצריך, השתיקו טלפונים ניידים והימנעו מהפרעות חיצוניות. אם הראיון נערך מהבית יש לוודא שהחלל מסודר ושבני הבית אינם מפריעים למהלך הפגישה.

הכנת  המועמד/ת- על מנת לייצר חוויית מועמד טובה יש לסייע לו/ה להתכונן למעמד הראיון. טרם הפגישה יש לכתוב ולשלוח הסבר הכולל: מועד מדויק של הפגישה, הדרכה לגבי הטכנולוגיה, אינפורמציה לגבי הנוכחים (שם ותפקיד) והגדרת תפקיד מפורטת. 

מספר המראיינים - חשוב שבראיון וירטואלי לא יקחו חלק יותר משני מראיינים, כאשר יש לקבוע מראש מי המראיין המוביל את השיחה. בעיקר אם המראיינים לא נמצאים באותו חלל.

שבירת קרח- כמו בכל פגישה במסגרת העבודה, רצוי להתחיל את השיחה בסמול-טוק. במקום לשאול האם מצאת חניה בקלות, אפשר לשאול האם התחברת בקלות. גם במעמד הזה חשוב לייצר אווירה נעימה.

מהלך הראיון- כמו בראיון שאינו וירטואלי, יש לתת למועמד/ת את מרבית זמן הדיבור, להימנע משאלות לא רלוונטיות ולא חוקיות, לעמוד בלוח זמנים, לאפשר למועמד/ת לשאול שאלות נוספות.

סיום הראיון- לפני שנפרדים חשוב להסביר את המשך התהליך ואת לוחות הזמנים. יש לוודא שהשיחה נותקה. 

למה לשים לב?

בפגישה וירטואלית, בדיוק כמו בפגישה רגילה, ניתן להתרשם מהמועמד/ת. האם הגיע/ה בזמן? איך היתה ההתנהלות עם הסיטואציה הלא מוכרת? האם היתה התרגשות יתרה? התנגדות? שיתוף פעולה? בהירות? מיקוד? אני נוהגת לכתוב לעצמי בנקודות נקודות חולשה וחוזק של המועמד/ת בהתאם לתפקיד.

 משבר הקורונה סיפק לעולם העבודה הזדמנות לבדוק את יתרונות ההעסקה מרחוק. המגמה הזאת צפויה ככל הנראה להתרחב ככל שיפותחו טכנולוגיות מתאימות, והיא מייצרת פתרונות נפלאים בכל הקשור להעסקה גמישה. ככל שנקדים ונתאים את עצמנו למציאות החדשה, כך נהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית ויעילה יותר לעובדים רבים.

עמית בר-קמה היא יועצת בכירה בתהליכי משאבי אנוש וחשבת שכר בעלת ניסיון רב בארגונים מגוונים ועסקים קטנים.