האפשרות לקבל דרכון ספרדי עבור צאצאי המגורשים מספרד, אומנם חלפה מן העולם בסוף שנת 2019 - אבל הדרכון הפורטוגלי ממשיך לככב. למרבה הפלא, לא רק יהודי ספרדי והמזרח זכאים לו - אלא לעיתים קרובות מאוד גם יוצאי אשכנז.

כלים

 

ודאי תשאלו מה לאשכנזים ולדרכון פורטוגלי? מסתבר כי השורשים המשפחתיים שלנו לא תמיד הולכים אך ורק בכיוון אחד, כפי שלעיתים נדמה. חלק ממגורשי ספרד ופורטוגל ברחו למדינות נוספות באירופה, שם התערבבו באוכלוסייה המקומית. כך יוצא שגם לאשכנזים יש לא אחת קשרים משפחתיים אל היהודים המגורשים מן המאה ה-15.

יש לציין כי בשנים האחרונות מתפשט טרנד יחסית חדש, המאפשר לאנשים לבדוק את מוצאם באמצעות בדיקות גנטיות, בחברות כגון MyHeritage ואחרות. אנשים תמיד הוקסמו מחקר אילן היוחסין שלהם, עוד כאשר היינו בכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי, והתבקשנו לעשות עבודת שורשים. ההתלהבות הזו, לגלות מי אנחנו ומאיפה באו אבותינו, משמשת גם למטרות פרקטיות יותר - וביניהן גם קבלת דרכונים ואזרחויות במדינות נוספות בעולם.

זכאות לדרכון פורטוגלי עבור יוצאי אשכנז

חוק האזרחות הפורטוגזי לא מחייב הוכחת קשר ישיר לצאצאי המגורשים, אלא כל קשר משפחתי שניתן למצוא. אפילו סבא רבא רבא רבא מצד אחד, יכול להספיק כדי שתימצאו זכאים לדרכון פורטוגלי - גם אם קוראים לכם לוינשטיין.

ראוי לציין כי החוק הפורטוגזי, שתוקן לטובת המגורשים בשנת 2015, מקל משמעותית על האפשרות לקבלת דרכון ואזרחות. זאת בניגוד לחוק האזרחות הספרדי, שהערים קשיים רבים על צאצאי האנוסים (בין היתר הוכחת ידע בשפה ובתרבות הספרדיים), עד שלבסוף גם הוא עבר מן העולם.

"מחקר גנאולוגי מקיף המבוצע על ידי מומחה, יכול לחשוף את הקשרים המשפחתיים בין יוצאי אשכנז למגורשי ספרד ופורטוגל", אומר אילון כסיף, מנכ"ל חברת Campus Pas המציעה שירות מלא עד לקבלת דרכון ואזרחות פורטוגזיים.

רבים ממגורשי ספרד ופורטוגל מצאו את דרכם למדינות כגון פולין או גרמניה של המאה ה-15 וה-16, כך שגם יהודי ממוצא פולני לחלוטין עשוי לגלות שהוא צאצא רחוק של אחד מהמגורשים של אותם ימים. מעבר לכך, שמות משפחה רבים השתנו עם חלוף המאות, כך שבהחלט סביר למצוא שמות ספרדיים ה"מתחבאים" גם בקרב יוצאי אשכנז.

כמובן שהכול תלוי בשאלה האם נשמרו רשומות מאותם ימים, ועד כמה הן נגישות למומחי הגנאולוגיה. לעיתים יש צורך לפנות לרשויות בפורטוגל; לעיתים אף פונים למוסדות כגון חברת קדישא, ארכיונים לסוגיהם בעיריות ובבתי קברות, וכל מקור מידע היסטורי שיכול לעזור במחקר השורשים.

המרדף ההמוני אחר הדרכון הפורטוגלי הוא חדש יחסית, החל משנת 2015 כאשר החליטה ממשלת פורטוגל לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם למגורשים משטחה. אם בהתחלה היה מדובר על לא יותר מ-500 בקשות בשנה, הרי שב-2019 כבר דובר על 18,600 בקשות לדרכון פורטוגזי; 15,500 מהן הגיעו מישראל.

לפי מחקר של הסוציולוג ד"ר יוסי הרפז מאוניברסיטת תל אביב, בשנת 2015 כ-5% מאוכלוסיית ישראל החזיקה גם באזרחות אירופית במקביל לזו הישראלית. עד שנת 2017 צמח המספר הזה משמעותית, והגיע לכדי 85,000 ישראלים בעלי אזרחות כפולה - ישראלית ואירופאית. כיום אפשר לשער שמדובר בכ-100,000 ישראלים, והמספרים גדלים והולכים.

על מה ולמה המאמץ והנכונות לשלם לא מעט כסף? פשוט מאוד - כמו כל דרכון אירופאי אחר, גם הדרכון הפורטוגלי מקנה מספר לא קטן של הטבות וזכויות: חופש תנועה בין כל מדינות האיחוד האירופי; האפשרות ללמוד במוסדות אקדמיים מובילים, לעיתים קרובות בחינם או בתשלום קטן מאוד; מיסוי נמוך בהשוואה לישראל; הקמת עסקים ורכישת נדל"ן במחירים נמוכים ועוד.

בחודש יולי 2018 התקבל תיקון נוסף בחוק הפורטוגזי, המאפשר להעביר את האזרחות גם לבני זוג ולילדים. אומנם תיקון זה בחוק עדיין רחוק מלהיות מושלם, וחסרים בו פרטים רבים המקשים על ההליך נכון לעכשיו; אך זהו שלב נוסף במקפצה המאפשרת לישראלים רבים להגשים את חלומם, ולקבל דרכון אירופאי שיאפשר להם ליהנות מיתרונות שקשה למצוא כיום במדינת ישראל.