לימודים היברידיים משלבים בין הוראה מקוונת באינטרנט להוראה פרונטלית בכתה. הלימודים ההיברידיים כבר לא נחשבים לאיזה טרנד שולי ללמידה ולרכישת ידע, אלא הופכים לחלק בלתי נפרד מצורות הלמידה במאה ה-21 בייחוד בימי מגפת הקורונה העולמית ששינתה את מציאות חיינו במהרה.

כלים

 לימודים היברידיים מציעים למעשה קורסים מתוכננים בקפידה המשלבים בין הוראה מסורתית בכיתה לבין למידה מקוונת. במילים אחרות, לימודים אלו משלבים את המיטב משני סגנונות ההוראה – זו הפרונטלית המתקיימת בכיתה וזו המקוונת המתקיימת ברשת. הלימודים ההיברידיים מאפשרים לסטודנטים ליצור קשר משמעותי הן עם המורים והן עם הסטודנטים האחרים, למרות שהם לא נדרשים לנסוע בקביעות לקמפוס כדי להשתתף בשיעורים, כי את רוב משימות הקורס הם יכולים להשלים באינטרנט.

בין אם מדובר בלימודי כלכלה, רפואה או לימודי הנדסה היברידיים המורים והמרצים חייבים לבנות קורס שיציע לסטודנטים שיעורים ״זְמִינֵי-אינטרנט״ לצד שיעורים פרונטליים, תוך שהם מתאימים את התכנים וחומרי ההוראה שלהם לסגנון ההוראה ההיברידית. עד כה, הניסיון מלמד שבמקרים רבים המורים המלמדים בגישה ההיברידית מצליחים להפוך את חומרי הלמידה ליעילים יותר מאשר אלה המלמדים רק בגישה המסורתית, בכיתה ומה הסיבה לכך? במקום שהסטודנטים ישבו בכיתה, יקשיבו להרצאה וירשמו הערות, המורים יכולים להשתמש במשימות ׳למידה אקטיבית׳ שמתאימות במיוחד ללמידה באינטרנט, כמו חקרי מקרה, מבחנים עצמאיים או פרויקטים קבוצתיים מקוונים.

יתרונות הלמידה ההיברידית

כיוון שמדובר בגישה חדשה שהולכת ומתפתחת ממש בימים אלו, ישנם גם גורמים המתנגדים להכלאה בין שני סגנונות הלמידה השונים, אבל ללימודים ההיברידיים יש מספר יתרונות, טכניים וחינוכיים, שלא ניתן להתעלם מהם, כך למשל ההוראה ההיברידית:

  1. מפחיתה את הצורך בתנועה בכבישים לקמפוס וחזרה.
  2. מפנה מקום יקר בכיתות.
  3. משפרת את כישורי הכתיבה ואת כישורי השימוש במחשב.
  4. מעודדת את מיומנויות הלמידה העצמית.
  5. מאפשרת ניהול יעיל של הזמן. 
  6. מפתחת יכולת לפתרון בעיות ולחשיבה ביקורתית.

למרות היתרונות המשמעותיים הללו, עדיין נותרה השאלה: האם הוראה היברידית מאפשרת לסטודנטים לרכוש ידע רב יותר בנושאים הנלמדים, בהשוואה לקורסים שהם על טהרת ההוראה המקוונת או על טהרת ההוראה הפרונטלית בכיתה? אמנם מדובר בטרנד חדש, אבל מורים רבים מדווחים על הצלחה בלימודים בקורסים ההיברידיים, מהסיבות הבאות:

הסטודנטים נדרשים יותר ללמידה עצמית – שיטה של ׳למידה אקטיבית׳ מביאה לשליטה טובה יותר בחומר ולביצועים טובים יותר במבחנים.הסטודנטים נוטים יותר להשתתף בדיונים הקבוצתיים ולשתף פעולה באופן מקוון עם סטודנטים אחרים, גם כי יש להם מספיק זמן להכין תגובה וגם בגלל שבשיעור המקוון הם לא נדרשים ״לדבר״ כמו במסגרת הכיתתית.המרכיב הכיתתי בלימודים ההיברידיים מבטיח סיכוי גבוה יותר להצלחה בלימודים, מאשר קורס שהוא נטו מקוון.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.