אף גינה לא תצליח לשרוד אלמלא תהייה לה מערכת השקיה יעילה ואיכותית. אחד האלמנטים החשובים בכל תכנון של הקמת גינה הינה מערכת השקיה חדשנית וחכמה שתקציב את כמות המים הנדרשת לכל צמח או עץ מדי יום.

כלים

 

בעבר השקיה של גינה התבססה בעיקר על צינור או משפך מים שאותם אחז הגנן או בעל הגינה והשקה באמצעותם את כל הצמחים בגינה. אולם היום ניתן למצוא מערכות השקיה מתקדמות הרבה יותר, שאינן מצריכות כוח אדם ופועלות בצורה ממחושבת ומתוכנתת מראש. מערכות השקיה מתקדמות לגינה הן חלק בלתי נפרד מכל תכנון גינה וחשוב שכל מי שמיישם אותן בשטח יהיה מוסמך לעשות זאת ועם הניסיון והידע הנדרשים. כדי להבטיח גינה מוריקה ופורחת לשנים ארוכות יש לדאוג לשלב בה מערכת ההשקיה מתקדמת ביותר!

תכנון של מערכת ההשקיה בגינה

כל פרויקט הקמת גינה טומן בתוכו את הנושא החשוב ואולי המהותי מכל שהוא מערכת השקיה. רק בזכות בחירה איכותית של מערכת השקיה אפשר להמשיך לכיוון בחירת צמחיה, תכנון ערוגות, בחירת עצי פרי, בנייה של פרגולה, בריכות נוי וכן הלאה. לתכנון יעיל של השקיה תהיה השפעה מידית על איכות הפריחה ועל אורך חיי העצים והצמחים בגינה. חשוב לבצע התאמה של סוג ההשקיה לפי השטח של הגינה ולפי כל סוגי הצמחים וכן להתקין אותה בטרם מניחים דשא סינטטי או דק מעץ, על מנת שלא יחשפו צינורות השקיה שעלולים לפגום במראה הכללי של הגינה. ההמלצה הגורפת היא מערכת השקיה מתקדמת וממוחשבת שפועלת בהתאם לשעות קבועות ביום בהן היא משקה את הצמחים ומקציבה לכל צמח את כמות המים המדויקת.

מה זה מערכת השקיה מתקדמת ?

מערכות השקיה מסוג מתזים או טפטפות נחשבות למערכות מתקדמות לרבות כשהן פועלות באמצעות מחשב שמפעיל אותן ומכבה אותן בהתאם לתזמון שתוכנן מראש. מערכת השקיה מתקדמת למעשה פעולת, מרגע שהיא תוכננה, לבד בלי התערבות של בן אדם, ואחת המטרות שלה היא לחסוך במים ולהקציב לכל צמח ושתיל את כמות המים הרצויה והמדויקת עבורו. על מנת שמערכת השקיה זו תעבוד בצורה איכותית ומבלי שיהיה צורך להתעסק בה, חשוב שההתקנה שלה תבוצע על ידי איש מקצוע.

נעים מאוד מתזים

כולנו מכירים את הממטרות המיושנות אולם כיום הן שודרגו ומכנים אותן מתזים שפועלים באמצעות מערכת חדשנית שמפזרת את המים בצורה הרבה יותר אפקטיבית. המתזים מצליחים להשקות שטח גדול, הרבה יותר מהממטרה ורק גנן מוסמך ידע להקים אותם במקומות אסטרטגיים על מנת שפיזור המים יגיע לטווח הרצוי, כמו לעבר משטח דשא גדול או עצי פרי גבוהים וכדומה.

טפטפות המצאה כחול לבן

עוד מערכת השקיה מתקדמת שהיא גם גאווה ישראלית מאחר שהומצאה כאן בישראל ואלה הן הטפטפות. הטפטפות מוליכות מים בצורה בטוחה ומדויקת לעבר כל שתיל ועץ כשהן מקובעות לצד כל שיח או ערוגה ומגיעות בצורה אישית כמעט לכל שתיל. האופן שהן פועלות, באיטיות ובהסתעפות בכל השטח, זה מה שלמעשה מספק את הדיוק של כמות המים הרצויה לכל שתיל. הטפטפות נחשבות למערכת השקיה חסכונית מאוד כשהן מחדירות את המים עמוק לשורשי הצמח.

כמו כן, יש עוד מאפיין חשוב שמתלווה לכל מערכות השקיה מתקדמת והוא הזנה של המים בדשן ובחומרים מזינים שחשובים לצמחים. ניתן היום להתקין מערכת דישון אוטומטית שמחוברת למערכת ההשקיה, כך שכמות הדשן תגיע לכל צמח ושתיל בזמן שמערכת ההשקיה מכוונת להשקות את הגינה במים.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il