כמו בשוק הרכבים הפרטיים, כך גם בשוק המשאיות - רכישה של משאית היא אמנם ההוצאה המשמעותית ביותר, אך נלוות לה הוצאות נוספות לא קטנות ואחת מהן היא רכישת ביטוח – אשר מחירו מושפע ממספר קריטריונים.

Shutterstock
Shutterstock

מדוע צריך לרכוש ביטוח למשאית, מהם הסוגים השונים של הביטוחים וכיצד מחושב המחיר?

מדוע צריך ביטוח משאיות?

כידוע, החוק מחייב אתכם לבטח את המשאית שלכם, כמו כל כלי-רכב, בביטוח חובה אשר מכסה אתכם במקרה של נזקי גוף. נהיגה ללא ביטוח חובה נחשבת לעבירה על החוק. כמו כן, חשוב לזכור את הסטטיסטיקה, שמציגה כי למשאיות יש הסתברות גבוהה יותר למעורבות בתאונת דרכים, בשל משקלן הרב ומרחקי הנסיעה הארוכים. את סוג הביטוח שלכם, מלבד ביטוח החובה – תוכלו לבחור בהתאם להעדפות שלכם, לשנתון המשאית ולמחיר בו רכשתם אותה.

אילו סוגים של ביטוח משאיות יש?

בענף משאיות למכירה, ביטוח החובה למשאיות נחלק לפי משקל המשאית: פוליסת ביטוח חובה למשאית עד 10 טון, פוליסת ביטוח חובה למשאית במשקל של 10-30 טון ופוליסה לרכבים כבדים במשקל של יותר מ-30 טון. לכן, בחירת פוליסת החובה חייבת להיות מותאמת למשקל המשאית. מלבד פוליסה זו, ישנן שתי פוליסות נוספות הנפוצות גם בשוק כלי הרכב הפרטיים – פוליסת ביטוח צד ג' שנותנת כיסוי לנזקים שנגרמים לגורמים נוספים המעורבים בתאונה כדוגמת כלי רכב אחרים, ופוליסת ביטוח מקיף אשר בנוסף מעניקה לנו כיסוי עבור נזקים אשר נגרמים למשאית שלנו.

מה משפיע על מחיר הביטוח?

ככל שמשקל המשאית הוא גדול, כך יעלה מחירה של פוליסת ביטוח החובה, ויש בכך היגיון. כמו כן, גיל הנהג והוותק שלו בנהיגה משפיעים גם הם על מחיר הפוליסה – ככל שהנהג צעיר ויש לו מעט שנות ניסיון בנהיגה, כך מחיר הביטוח יהיה גבוה יותר. בנוסף, כמו בשוק כלי-הרכב – ככל שמשאית חדשה ו/או מותקנות עליה מערכות חדישות, מחיר הביטוחים הנלווים כמו ביטוח צד ג' וביטוח מקיף, יהיו יקרים יותר בהשוואה למשאית יד שניה. עם זאת, היתרון הטמון בחברות ביטוח רבות הוא מחירים תחרותיים.

איך בוחרים סוכנות ביטוח?

במרבית המקרים, המחיר יהיה השיקול המרכזי והוא זה שיכריע בין חברה אחת לאחרת. עם זאת, חשוב לבחון היטב את חברת הביטוח שלכם, במיוחד כשמדובר במשאית חדשה ויקרה. יש לוודא שחברת הביטוח מוכרת בשוק, ושלא מדובר בחתול בשק. קראו המלצות, ואם ניתן – בקשו המלצות מאנשים אמינים הקרובים אליכם. בנוסף, וודאו מה כולל השירות שניתן לכם בתמורה למחיר, שכן כל חברת ביטוח נותנת מחיר שונה, אך פעמים רבות גם היקף הכיסוי ישתנה בהתאם. לבסוף, בדקו את גובה ההשתתפות העצמית. בגלל העובדה שמעורבות בתאונות דרכים עם משאית זהו לא תרחיש רחוק – כדאי לדעת כמה תצטרכו לשלם במקרה של תאונה בה נגרם נזק למשאית שלכם, ולו הקל ביותר.