אם לפני כשנה וחצי, חוזה עתידות כלשהו היה מנבא עבורנו איך תיראה שנת 2020 ואיך תיראה המציאות גם בתחילתה של שנת 2021 – כנראה שהיינו מסרבים להאמין. ווירוס הקורונה גרם לתהפוכה שלמה בכל אורחות חיינו, ויש לו השפעות קריטיות על הבריאות שלנו, על המצב הכלכלי והחברתי שלנו, על החינוך של הילדים שלנו וגם על שוק העבודה הכללי בארץ.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

כמו תחומים רבים אחרים, שוק העבודה עבר ועובר שינויים רבים בעקבות משבר הקורונה, ולשינויים האלה יש השלכות גדולות מאוד על החיים בארץ ובעולם. מגמות שונות בשוק העבודה נגרמות עקב הצורך לצמצם את מספר העובדים בתקופות מרובות תחלואה, וכן בעקבות המשבר הכלכלי שבו מצויים עסקים רבים, שנאלצים להוציא עובדים לחל"ת או לפטר אותם.

הסתגלות והתפתחות לתחומים חדשים

שינוי בולט נוסף בשוק העבודה כרוך בכך ששכירים ועצמאים כאחד, צריכים במקרים רבים להמציא את עצמם מחדש, ולמצוא אפיקי הכנסה ותעסוקה חדשים. לשם כך, עובדים רבים במשק נפתחים לתחומים חדשים ולומדים קורסים מקצועיים שונים שיכולים לסייע להם בבניית שלב נוסף בקריירה. אחד מהקורסים שמדברים לליבם של עובדים רבים, הוא קורס מאמנים אישיים. אימון אישי הוא תחום שנמצא בפריחה ושתמיד יש לו ביקוש, והוא מתווסף לתחומים נוספים שניתן ללמוד כעת ולהתפתח בהם מבחינה מקצועית.

עולם הדיגיטל והמחשוב, למשל, מאפשר להיפתח לתחומים חדשים ונדרשים רבים. העובדה שעולם העבודה מהבית נמצא עכשיו בזינוק מרשים, מאפשרת לעובדים רבים להיכנס לתחומים שקשורים במחשוב ובטכנולוגיה. בנוסף לכך, עסקים רבים שלא היו להם אתרים בעבר, עוברים כעת לפיתוח תשתית האונליין שלהם. כך, חנויות יכולות לפתוח אתרי מסחר שמוכרים את המוצרים שלהן, מה שלא היה קורה כנראה ללא המגבלות של תקופת הקורונה.

מעבר לעבודה מהבית

השינוי הגדול ביותר בשוק העבודה בארץ בא לידי ביטוי בהחלטה של מעסיקים רבים לעודד את העובדים שלהם לעבוד מהבית. עבודה מהבית יכולה להתאים בלא מעט עסקים, ובמיוחד בעסקים שמרבית העובדים שלהם נמצאים במשרד ועובדים על גבי מחשב. בעלי עסקים רבים גילו שלמעשה ניתן להמשיך ולהעסיק את העובדים גם מהבית, והם יכולים לספק תפוקות לא פחות משמעותיות מאשר בתקופה בה הם עבדו במשרד.

בנוסף לכך, עבודה של חלק ניכר מהעובדים מהבית יכולה לתרום לצמצום הוצאות בתחומים כמו דמי שכירות, הוצאות חשמל ומים וכן הוצאות נוספות. כאשר העובד נמצא בבית, הוא דואג לכלכלה שלו בעצמו, והדבר יכול להביא להוזלה של הוצאות העסק כולו.

צמצום כוח אדם והתייעלות

שינוי משמעותי נוסף בשוק העבודה הוא הצורך לקצץ בהוצאות ולהתייעל. הקורונה גרמה לכך שרמת ההכנסה של מרבית העסקים בארץ ירדה באופן משמעותי, ולכן נוצר צורך למצוא מקומות בתוך התקציב שניתן להפחית בהם. הכנה מחודשת של התקציב מאפיינת כמעט את כל העסקים בשוק, גם כאלה שתחום העיסוק שלהם אינו כרוך במתן שירות לקהל ושהם נפגעים פחות מהסגרים ומהמגבלות השונות.

לסיכום

הצורך של עובדים בשוק העבודה, בין אם הם עצמאים, בעלי עסקים או שכירים, לחדש את עצמם ולמצוא אפיקי הכנסה חדשים, הוא אחת מהתופעות המובהקות של עידן הקורונה. מעבר לעבודה מהבית ולמידה של קורסים מקצועיים חדשים, מאפשרים למזער חלק מהנזקים הכלכליים של הקורונה ולפתח תחומים חדשים. בסופו של דבר, הקורונה נמצאת כאן ותמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב. מי שימצא את הדרכים הנכונות להגיב למצב החדש ויידע להתחדש ולהשתלב במגמות קיימות בשוק העבודה, יוכל לצלוח את המשבר הזה בקלות רבה יותר.