מראה פנורמית עגולה היא אמנם מראה לכל דבר, אך בניגוד למראות אחרות היא לא אמורה להראות לנו כמה אנחנו יפים, אלא יש לה תפקיד הרבה יותר משמעותי. מדובר על אביזר בטיחות חשוב מאין כמוהו שיכול למנוע תאונות על ידי כך שהיא מראה לנו מה קורה בשטח אותו אנחנו לא יכולים לראות אך מאוד חשוב שנראה.

כלים
ארבל שטראוס
ארבל שטראוס

 

תפקידה וחשיבותה של מראה פנורמית

מראה פנורמית עגולה ניתנת להתקנה על עמוד או קיר ומוצבת סמוך למקומות אותם אנחנו מתקשים לראות עקב שדה ראייה מוגבל או מצומצם (מה שנקרא "שטח מת"). צורתה הקמורה של המראה מאפשרת לה לשקף עבורנו שטח רחב יותר ממה שאנחנו מסוגלים לראות וכל שנותר לנו הוא להביט בה מבלי שנצטרך לסובב את הראש יותר מידי, לקבל תמונת מצב של מה שמתרחש ולפעול בהתאם.

גודל השטח אותו המראה משקפת תלוי בקוטר שלה ובמספר המראות המוצבות. לפעמים תספיק רק מראה אחת ולעיתים יהיה צורך בשתי מראות על מנת לאפשר תמונה רחבה יותר.

מראה פנורמית עגולה היא הנפוצה מבין המראות הפנורמיות. בנוסף אליה ניתן למצוא בין היתר גם מראה פנורמית מרובעת ומראה פנורמית כדורית.

מקומות נפוצים להתקנת מראה פנורמית עגולה

כבישים - בכביש יש לא מעט מקומות מסוכנים עקב שדה ראייה מוגבל כגון עיקולים חדים וצמתים. בצמתים לדוגמא, יש פניות שקשה לנו לבצע כי את שדה הראייה שלנו חוסמים עצמים כגון חומה או צמחיה. אם נפנה מבלי לדעת האם מתקרב אלינו רכב או הולך רגל, עלולה להיגרם תאונה מצערת. מראה פנורמית עגולה פותרת לנו את הבעיה כי היא מראה לנו מי מתקרב לעברנו וכך נדע האם השטח פנוי וניתן לבצע את הפניה בבטחה או שעלינו להמתין.

חניונים - מעבר להיותם מקום צפוף, חניונים מהווים אתגר גם ביציאה מהם. יציאה מחניה בתוך החניון או מהחניון עצמו אל נתיב נסיעה סמוך יכולה להיות בעייתית מאחר ושדה הראייה שלנו יהיה מוסתר על ידי קירות החניון או מכוניות אחרות. כמו בכבישים, גם בחניון מראה פנורמית תאפשר לנו לדעת האם השטח פנוי או עלינו להמתין בטרם נצא מהחניה.

חנויות - הצבת מראות פנורמיות בחנות מיועדת בין היתר למניעת גניבות. בחנויות גדולות כגון סופרים העובדים אינם יכולים לראות מה קורה בכל המעברים ולכן נהוג להציב במקומות כאלה מראה פנורמית עגולה. המראה מאפשרת לעובדי החנות לראות מה מתרחש בה בכל זמן נתון וגם משמשת להרתעת גנבים פוטנציאליים.