דוח שמאות

בעלי נכס אשר מעוניינים למכור אותו, שוכרים את שירותיו של שמאי מיומן, כדי שיבצע עבורם דוח שמאות מפורט לקראת מכירת נכס. המגמה היא לדעת מהו המחיר הריאלי והנכון של הבית ובהתאם לכך להציע אותו למכירה. אף אחד אינו מעוניין למכור נכס במחיר שהוא פחות מהשווי שלו בשוק ולכן חשוב לקבל את מלוא המידע המקצועי ובהתאם לכך להתחיל את התהליך. שמאי מקצועי אשר עוסק בכך פרק זמן ארוך מודע לכל הפרמטרים אשר סיכום של כולם יחד, יוצר את העלות המשוערת של הבית למכירה.

קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

אחריות גדולה מוטלת על כתפיו של שמאי דירות אשר בוחן את כל הפרמטרים הנחוצים כמו סביבת המגורים, מיקומו הספציפי של הבית, נראות חיצונית ומצב פיזי של הנכס, כמה חדרים, מרפסות, ממ"ד ועוד. משקל משמעותי מקבל המידע ממס רכישה על הערך הכספי של עסקות נדל"ן שבוצעו לאחרונה בשכונה זו, עבור דירות בגדלים זהים או דומים. השמאי משקלל את כל הנתונים ומעניק משקל לכל אחד מהם בחישוב הכללי וכך הוא מגיע לשווי הנכס כעת.

הכנת דוח שמאות מפורט

שווי הנכס הוא צורך גם עבור לקיחת משכנתא רגילה כאשר לקוחות פוטנציאליים מעוניינים לרכוש נכס מסוים. לצורך קבלת המשכנתא הם יפנו לשמאי אשר יכין עבורם דוח שמאות של שווי הבית. הבנק למשכנתאות מקבל דוח זה ובהתאם לשווי הנכס, ליכולת ההחזר של הלקוחות ולבקשה שלהם בדבר גובה המשכנתא, יחליט הבנק אם הוא יאפשר להם לקבל משכנתא בגובה הנדרש, או בגובה נמוך יותר ומה יהיו תנאי ההחזר.

הליך זהה של הזמנת דוח שמאות מפורט יבצעו לקוחות שמעוניינים לקבל מהבנק משכנתא הפוכה. גם למטרה זו יכין השמאי דוח שמאות שכולל את שווי הנכס כעת ובהתאם לכך ולגילם של הלווים הבנק יחליט מה יהיה גובה ההלוואה והתנאים המסחריים שלה.

מידע אשר מופיע בדוח שמאות

דוח שמאות עבור אדם שמעוניין למכור את הנכס שלו כולל מידע מדויק של עסקאות המכר שבוצעו עבור רכישת דירות בסביבה הגיאוגרפית הזו. בעל הנכס יכול לראות באיזה סכום נמכרה כל אחת מהדירות של השכנים, מה הייתה הקביעה של השמאי שלו ומתי התבצעה העסקה. בהתאם לכך אפשר לקבל אומדן מעולה של ערכי הנכסים.

בנוסף לכך השמאי מבצע תחשיב של מס שבח שהוא התשלום למשרד האוצר עבור השבחת הנכס ממועד הרכישה ועד מועד המכירה. כמו כן הוא מבצע את תחשיב היטל ההשבחה שיש לשלם לרשות המקומית עבור השבחת הנכס לאורך השנים. זאת כדי שהלקוח ידע פחות או יותר מה יהיה הסכום לתשלום עבור המס. במקרים רבים מדובר בסכומים משמעותיים שעלולים לטרפד את העסקה ולכן חשוב לדעת אותם מראש.

השמאי המומחה מודע לחוקים השונים ברבדים הללו, כמו לדוגמה העובדה שעבור דירה שהתקבלה בירושה לא משלמים מס שבח כלל, אך כן משלמים היטל השבחה.