בשנים האחרונות רכבים חשמליים הופכים יותר ויותר פופולריים. אין זה מפתיע כלל שכן לרכבים אלה ישנם יתרונות רבים. אחד היתרונות הבולטים הוא כמובן החיסכון בדלק, שכן רכבים חשמליים אינם פועלים על מנוע בעירה. יתרון נוסף הוא השמירה על הסביבה, משום שהרכב אינו פולט גזים רעילים לאוויר. בכדי לספק לסוללת הרכב אנרגיה מספיקה, יש להתקין עמדת טעינה בחניית הבית. מאחר ומדובר ברכיב המזרים חשמל, יש לוודא שההתקנה היא בטוחה ואינה מסכנת את תושבי הבית.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

מהי עמדת הטענה תקינה?

משרד האנרגיה והמים של מדינת ישראל התווה כללים ברורים עבור התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי. הכללים כולל את האופן בו העמדה צריכה להיות מותקנת, היכן עליה להיות, כיצד הטעינה צריכה להתבצע ואילו אמצעי הגנה מפני חשמול יש להתקין. מי שמחזיק ברכבים חשמליים בהם אין מנוע בעירה כלל, חייב להתקן עמדת טעינה בבית כדי לאפשר הטענה מלאה של סוללת הרכב. עמדת טעינה זו חייבת להיות מחוברת למשטח יציב כמו עמוד או קיר. כדי להגן על המשתמש מפני חשמול יש להתקין רכיב בארון החשמל שנקרא ממסר פחת.

התפקיד של ממסר פחת הוא לזהות דליפות בזרם החשמל ובכך למנוע התחשמלות. הממסר מזהה מתי הזרם החשמלי שעבר דרכו חוזר אליו במלואו או לא. אם הזרם לא חזר במלואו, סימן שישנה דליפה ממקום כלשהו וכך ממסר הפחת מנתק את זרם החשמל כדי להגן על המשתמשים. ההטענה של הרכב החשמלי נעשית במעגל סופי וישנם ממסרים המתאימים לזרם חד-פאזי או תלת-פאזי.

חשוב להבדיל גם בין סוגי הכבלים בהם משתמשים בעמדת הטעינה, שכן לא כל כבל מתאים לכל סוגי הרכב. עוד בטרם רכישה העמדה יש לוודא כי ניתן לחבר אליה את סוג הכבל הדרוש ברכבכם. בשום פנים ואופן אין להתקין את העמדה לבד, רק חשמלאי מוסמך יכול לעשות זאת ולוודא שכל בני הבית נשארים בטוחים. יש לבצע בדיקה של המערכת בידי חשמלאי בודק אחת לחמש שנים לפחות. אם תעקבו אחרי כללי הבטיחות הללו, תמיד תוכלו להיות רגועים ושלווים עם עמדת הטעינה שלכם.

ומה לגבי מטען נייד?

למי שנמצא בדרכים הרבה וחושש מאובדן אנרגיה בסוללה, ישנה גם האפשרות של מטען לרכב חשמלי אותו ניתן לחבר לשקע בקיר. המטען חייב גם הוא לעמוד בכללי הבטיחות הרשמיים, כדי למנוע אפשרות של זליגה לא מזוהה, המעמידה את המשתמש אל מול סכנת התחשמלות. ברכבים בהם יש מנוע בעירה בשילוב עם מנוע חשמלי, ניתן להטעין את הרכב גם כן בחיבור המטען לשקע פשוט. כמובן שמטען זה לא יוכל להטעין את הרכב באותה מהירות כמו עמדת הטעינה הנייחת, אך בהחלט מדובר בפתרון נוח המאפשר ביטחון גם למי שמרבה לנסוע בדרכים לאורך זמן.