כמעט ואין דבר מרגיז, מבהיל ומבלבל יותר מלרדת לחנייה, להרים את העיניים ולגלות שהרכב שלך פשוט לא שם. אז מה עושים כשהרכב נגנב, והאם הביטוח שלנו יכסה את הנזק? || מדריך מקוצר

קרדיט לתמונה: Shutterstock
קרדיט לתמונה: Shutterstock

ערב, אנחנו יוצאים מהמכונית, לוקחים איתנו את התיק ואת כוס הקפה מהבוקר, לוחצים על השלט ונועלים את הרכב. לאף אחד מאיתנו אין באותו הרגע את המחשבה בראש שאולי במהלך הלילה – הרכב שלנו פשוט ייעלם, אבל לאלפי ישראלים זוהי המציאות מדי שנה, כשתופעת גניבות הרכב בישראל רק הולכת ומתרחבת.

בשנת 2020 נגנבו 8,578 כלי רכב בישראל, ורק חלק קטן מהם אותרו והושבו לבעליהם. וזו עוד הייתה שנה בה נרשמה ירידה בגניבות – ב-2021 לעומת זאת, חלה קפיצה מטאורית של כ-40% בגניבות כלי הרכב ביחס ל-2020.

כמעט ואין דבר מרגיז, מבהיל ומבלבל יותר מלרדת לחנייה עם הילדים בדרך לבית הספר, להרים את העיניים ולגלות שהרכב שלך פשוט לא שם. לא פנס שבור, לא שריטה קטנה ולא ציפורים שהחליטו ללכלך את האוטו – אלא פשוט כלום, הרכב נעלם.

למרות המצב המטלטל ישנה סדרת פעולות שחייבים לעשות מיד כשמגלים על הגניבה, ומעקב אחר התוכנית הזו יכול לסייע – אם לא בהחזרת הרכב עצמו – בקבלת מלוא הפיצויים הכספיים המגיעים לכם מחברת הביטוח.

אז שמרו את הלינק לכתבה הזו, ונקווה שלא תצטרכו לפתוח אותו לעולם. אבל אם כן תגיעו למצב שבו הרכב שלכם נגנב, אלה שלוש הפעולות שיש לעשות מיד.

בקשו סיוע ממשטרת ישראל

כמו שכל ילד בבית ספר כבר יודע, כשיש מקרה חירום – דבר ראשון מתקשרים למשטרה. חייגו 100, ובקול ברור תנו למוקדן את מלוא הפרטים שיש לכם: מספר הרכב, יצרן, מודל, צבע, פרטים מזהים והמקום שבו ראיתם אותו לאחרונה.

גניבת רכב היא פשע, ועל פשע מדווחים למשטרה. זו פעולה שבכל מקרה תקרה בשלב כזה או אחר, כמעט בכל מצב של עבירה על החוק, אך במקרה של גניבות רכבים יש משמעות מיוחדת למהירות שבה המשטרה מקבלת את המידע מרגע שהתגלה המצב. לא פעם ולא פעמיים התגלה שהגנבים לא נמצאים רחוק מאוד ממקום ביצוע הפריצה, ויחידת משטרה שתקבל מידע מלא על הרכב הגנוב במהירות תוכל לעתים לאתר אותו בקרבת מקום או ביישובים סמוכים.

תעדו ורשמו את הפרטים אודות הרכב ומיקומו

המוח שלנו עובד בצורה כזאת שמידע – ולא משנה כמה אנחנו מכירים אותו ויודעים אותו – נהיה מטושטש בזיכרון שלנו ככל שהזמן חולף. אי לכך, שלפו דף ועט או את הנייד והתחילו לכתוב כל מה שידוע לכם על הרכב, הסיטואציה שבה הוא נגנב וכל פיסת מידע אחר שאולי תוכל לעזור בהמשך לאתרו, ואם לא, לפחות תסייע בתביעה שלכם מול חברת הביטוח.

כתבו את מספר הרכב, יצרן, מודל, צבע ופרטים מזהים כמו סטיקרים שהיו על הרכב או נזקים ייחודיים שיכולים לעזור לזהות אותו. פרטו כיצד השארתם את הרכב בפעם האחרונה שחניתם אותו, היכן הוא חנה, מי היה אתכם ואילו מערכות הגנה קיימות ברכב (איתוראן, אימובילייזר, קודן וכו'). בדקו האם כל המפתחות לרכב נמצאים ברשותכם – כ-20% מהגניבות נעשות עם מפתח מקורי. ניתן גם לצלם את המקום שבו חנה הרכב לפני שנגנב.

ערבו את חברת הביטוח

כעת הגיע השלב שבו אנחנו מעבירים את הסמכות והאחריות על המקרה לחברת הביטוח שלנו. ישנם ביטוחים לרכב שמכסים מקרים של גניבה; ביטוח מקיף לרכב מציע פיצויים כמעט מלאים על רכב גנוב – שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים – ובלבד שהמקרה עומד בכמה קריטריונים.

אחד התנאים החשובים הוא הוכחה שהרכב לא נגנב כתוצאה מהתנהגות רשלנית – רכב שעמד מונע או עם המפתח בסוויצ', ולכן נגנב – ברוב המקרים בעליו לא יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. כך גם במקרה שברכב לא היו מותקנות מערכות הגנה טכנולוגיות שנמנו בפוליסה כתנאי לכיסוי.

מיד לאחר סיום השיחה עם המשטרה, הרימו טלפון לחברת הביטוח. הודעה על אירוע הגניבה כמה שיותר סמוך למקרה עצמו היא חשובה. במהלך השיחה, החברה המבטחת תבקש ממכם מספר מסמכים – מילוי טופס הודעה על מקרה ביטוחי, אישור המשטרה לגבי הגניבה, רישיונות, כל המפתחות של הרכב, הצהרות נהג והסכם הביטוח.

לסיכום, אף אחד לא מעוניין להיקלע למצב שבו הרכב שלו נגנב, אבל כפי שראינו – זה אפשרי ואפילו מדובר בסיטואציה לא נדירה. אז מה אפשר לעשות? להיות מוכנים. עקבו אחר סדר הפעולות ובדקו מראש האם ביטוח הרכב שלכם מכסה אתכם במצב של גניבה, ואם לא אולי כדאי לשקול זאת ברצינות.