תאונות דרכים מתרחשות בכל עת כאשר גם הנהגים המיומנים והמנוסים ביותר מביניכם, יכולים למצוא את עצמם מעורבים באחת. כדי לדעת כיצד עליכם להתנהל במצב שכזה וחשוב יותר, למי לפנות, לפניכם מדריך קצר עם כל הפעולות שתידרשו לנקוט, מיד לאחר התאונה

מאת: זאב נחמנזון

כשמדברים על תאונות דרכים, ישנן כאלו שמעורבים בהם נפגעים בגוף ובנפש אך רובן, למרבה המזל – הן כאלו קלות המסתיימות בנזקים שנגרמו לרכוש בלבד. עם זאת, גם בתאונות כמו אלו חשוב לדעת כיצד להגיב על מנת למזער נזקים ולא לבזבז זמן יקר, שעשוי להפוך אף הוא לכאב בריאותי של ממש.

אז בדומה לכל תהליך חשוב ומורכב, גם כשמדובר בתאונות דרכים ישנו סדר פעולות שלפיו כדאי לפעול. אך עוד לפני כן, נמליץ לכם מבעוד מועד לא לעלות על הכביש אם אין ברשותכם את רשימת המכולת הזו: רכב תקין, ביטוח רכב בתוקף מחברה או מסוכנות ביטוח אמינות, רישיון נהיגה תקף וערנות מספקת כדי לנהוג. אם כל אלו בנמצא ובכל זאת נקלעתם לתאונה שבה אין נפגעים, הנה כמה פעולות פשוטות שכדאי לעשות כדי למזער נזקים ולמנוע כאב ראש מיותר. שנתחיל?

קודם כל – קחו אוויר

כאמור, תאונות מתרחשות בכל עת ולמרבה הצער, הסיכוי לכך עולה עם עלייתם של עוד ועוד רכבים על הכביש. אז במידה ונקלעתם לאחת, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לעצור את הרכב ולכבות את המנוע, במקרה ואלו לא קרו מעצמם. אם ישנם נוסעים נוספים ברכב, בדקו שהם בסדר ולא נפגעו והיה וכן – הזמינו אמבולנס באופן מיידי או בקשו מעובר אורח שיעשה זאת עבורכם. אם לחלופין אתם לבד ברכב, בדקו כי אתם בריאים ושלמים. מעט בהלה היא עניין מתבקש, אך ככל שתנהגו בקור רוח יהיה לכם יותר קל לנהל את המצב. צאו מהרכב בזהירות, לבשו אפוד זוהר והימנעו מלהזיז אותו ככל הניתן בשלב הראשוני, פרט למצב שבו אין נפגעים כלל – לא ברכבכם, לא ברכב אחר ולא הולכי רגל, ובתנאי שהרכב עומד במקום המסכן רכבים ועוברי אורח אחרים, אז יש להזיזו לשולי הדרך. לאחר מכן יש למקם משולש אזהרה כ-20 עד 30 מטר לפני הרכב.

מי הם המעורבים בדבר?

בהנחה והכל הסתדר עד לשלב זה, כדאי לבחון את הנזקים שנגרמו לרכבכם כמו גם לאלו האחרים המעורבים בתאונה. התחילו בלצלם את הנזקים שכן הדבר חשוב כדי למנוע הסתבכות משפטית בהמשך, ותביעה על נזקים שאינם קשורים לתאונה. בחנו גם את מצב הרכבים האחרים ובעליהם (אם תצליחו לעשות זאת בקור רוח ורוגע – יהיה יותר נעים ומרגיע לכולם, על אף המצב הרגיש). והחליפו פרטים עם אלו מביניהם המעורבים: שם, מספר טלפון, מספר רישיון רכב ורצוי מאוד גם פרטי פוליסה. למען הסדר הטוב, מומלץ לצלם את כל המסמכים, גם כדי לגבות את המידע וגם כדי לוודא שהוא אכן נכון.

דגש חשוב: אחד הסעיפים הרשומים על תעודת הביטוח הוא "לא להודות באשמה". מצד אחד – יכול הדבר להיתפס כהתחמקות אך מאידך, ישנם לא מעט נהגים תמימים שיודו באשמה גם אם אינה שלהם ולכן רק גורם מוסמך, משפטי או אכיפתי, יהיה זה שיקבע רשמית מי האשם.

ביטוח שלום ? העניין מועבר להמשך טיפול

לאחר שנשללת סכנה מיידית והחלפת הפרטים הסתיימה – תוכלו לפנות לסוכנות הביטוח שלכם, לדווח על התאונה ולפעול על פי ההנחיות שתקבלו. אם הפגיעה ברכב היא כזו המחייבת גרירה שלו, מרבית פוליסות הביטוח כוללות בכיסוייהן גם שירותי גרירה, הניתנים לרוב על ידי חברה חיצונית. יש להזמין את הגרר ולתאם איתו מועד הגעה ויעד גרירה.

זאת ועוד, כיום כמעט כל חברת ביטוח עובדת עם מוסכי הסדר שיציעו לכם טיפולים במחירים נמוכים או בהשתתפות עצמית בלבד, והגרר יוכל להוביל את רכבכם למוסך שכזה. אם הרכב הוגדר חלילה כטוטאל לוס או במילים אחרות - אובדן גמור להלכה, שעלות התיקונים עבורו תהיה גבוהה יותר חמישים אחוז משוויו של הרכב חברת הביטוח שלכם תפתח בהליך של הורדת הרכב מהכביש, ופיצוי שלכם, בהתאם לפוליסה וסוג הביטוח שרכשתם.

במידה והפגיעה ברכבכם קלה ואתם יכולים לנהוג – סעו הביתה או הביאו אותו למוסך הקרוב לאחר מכן, חזרו הביתה ונסו להירגע ולזכור שהחיים האלו יקרים, וחשוב לנהוג בזהירות.

נסיעה טובה ובטוחה.