לא קל לראות בן משפחה פעיל וערני שנחלש אט אט והופך לסיעודי. אדם סיעודי זקוק לתמיכה רבה לא רק מצד בני משפחתו, אלא גם מצד מטפלים. מכיוון שהוא אינו יכול לעבוד או לפרנס את עצמו, הוא זכאי לקבל כספים מהביטוח הלאומי על מנת להתפרנס בכבוד. אך כדי לקבל את גמלת הסיעוד, ישנם כמה שלבים שצריך לעבור.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

איך מגישים בקשה לתביעת גמלת סיעוד?

אם יש לכם בן משפחה סיעודי, חשוב לדעת כיצד להגיש תביעת גמלת סיעוד. על מנת לעשות זאת, ישנם כמה מסמכים חשובים שיש להמציא:

  1. התביעה עצמה – ישנו טופס מיוחד להגשת תביעת סיעוד. אם המבוטח מאושפז בבית החולים, הוא יכול למלא את התביעה בעזרת העובד הסוציאלי. לצד התביעה עצמה, יש צורך לצרף מסמכים רלוונטיים כפי שיפורט בהמשך.
  2. מסמכים רפואיים – לתביעה יש צורך לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים: טיפולים, תרופות או אישור על אשפוז ב-3 החודשים האחרונים.
  3. אישור על ההכנסות – אילו הכנסות קיימות למבוטח? קצבאות, תרומות ועוד. לפי גובה ההכנסות מתקבלת ההחלטה אם מגיעה גמלת סיעוד או לא.
  4. מכתב ייפוי כוח – אם מגיש הבקשה אינו המבוטח עצמו, אלא ישנו קרוב משפחה המגיש את הבקשה במקומו, חשוב להביא ייפוי כוח.
  5. אישורים מיוחדים – אם למבוטח יש סטטוס מיוחד, עליו להביא אישור על כך. לדוגמה, אם מדובר במבוטח עיוור, עליו לצרף תעודת עיוור.

ניתן למלא את התביעה באופן מקוון באתר של הביטוח הלאומי, או לשלוח בדואר. לחלופין, קיימת אפשרות להגשת לסניף הקרוב של הביטוח הלאומי באזור המגורים ולהגיש תביעה.

מי יכול לקבל גמלת סיעוד?

לאחר שהבקשה מוגשת לביטוח הלאומי, הוא דן בה ומחליט אם להעניק את הגמלה או לא. באופן כללי, קיימים חמישה תנאים שבהם האדם יכול לקבל את הקצבה. דבר ראשון, מקבל הקצבה חייב להיות בגיל הפרישה. רק מבוטח שיש לו מעמד של תושב זכאי לקבלת הכספים. הדבר השני שבוחן המוסד לביטוח לאומי הוא ההכנסות של המבוטח ובן/ בת זוגו. בהתאם להכנסות אלה מחליטים אם המבוטח זכאי לגמלת סיעוד. נוסף על כך, כאשר בוחנים את גמלת הסיעוד באיל לבחון גם את מידת התלות של הבוטח באחרים. על כן, הוועדה בוחנת את יכולת ביצוען של שש פעולות עיקריות – רחצה, אכילה, ניידות, לבוש ויכולת שליטה על סוגרים. רביעית, מבחינת מגורים, רק מבוטח אשר גר בדיור מוגן או בביתו זכאי לקבל גמלת סיעוד.

במקרה שבו המבוטח מאושפז במחלקות של תשושי נפש, מחלקות סיעודיות או במסגרות שיקומיות, הוא אינו זכאי לגמלת סיעוד, אלא למימון על ידי הממשלה או הרשויות המקומיות. מעבר לכך, קיימים מקרים נוספים שבהם לא ניתן לקבל את הגמלה. לדוגמה, מצב שבו המבוטח מקבל קצבאות אלרות כמו קצבה לטיפול אישי או קצבאות לשירותים מיוחדים.