ניתוח החלפת מפרקים משמש לטיפול בדלקת מפרקים ניוונית, פציעות במפרקים או מצבים אחרים הגורמים לכאב עקב נזק לסחוס או לעצם בתוך המפרק. בתוך כך, שלבי ההחלמה מהניתוח עשויים להיות מורכבים ולכלול פיזיותרפיה וטיפולים אחרים, המשיכו לקרוא כדי להבינם לעומק.

ניתוח החלפת מפרק
ניתוח החלפת מפרק

 

ניתוח החלפת מפרקים הוא פעולה כירורגית שבה מסירים את חלקי המפרקים הפגועים של האדם ומחליפים אותם בחומרים מלאכותיים, כאשר ניתוחים אלו עשויים להתבצע בחלקי הגוף השונים. עם זאת, הסוגים הנפוצים ביותר של החלפות מפרקים המבוצעים הם החלפות ברכיים, ירכיים וכתפיים. במאמר הבא, נבין מה הם שלבי ההחלמה לאחר ניתוח החלפת מפרקים ולמה חשוב לצפות. למידע נוסף הקליקו https://knee-bot.co.il/ או המשיכו לקרוא.

מהו ניתוח החלפת מפרק ומה כולל?

כאמור, ניתוח החלפת מפרקים הוא הליך כירורגי המחליף מפרק פגום במפרק מלאכותי. בעוד כי המפרקים הם נקודות החיבור בין העצמות, הם בעצם מאפשרים תנועה וגמישות בגוף. כאשר גמישות זו נפגעת עקב שחיקת סחוס, עצמות או מפרק, ההליך יבוצע אצל חלק מהמטופלים.

ההליך כולל הסרת חלקים פגומים או שחוקים של המפרק והחלפתם ברכיבים מלאכותיים, כמו מפרקי מתכת או פלסטיק-רפואי. ניתן לגרום לרכיבים מלאכותיים אלה להיות דומים מאוד למפרקים המקוריים בצורה, גודל ותפקוד. במקרים מסוימים, ניתן אפילו לגרום להם לתפקד כמו שהם תפקדו לפני הניתוח.

שיקום והחלמה מניתוח החלפת מפרק - למה לצפות?

שלב ההחלמה הוא השלב הראשון לאחר הניתוח ועליו לכלול מנוחה, אי העלאת משקל על המפרק הפגוע ונטילת תרופות לפי ההוראות. יש לצפות לכאבים מסוימים, אבל ניתן להקל על הכאבים האלו בעזרת תרופות במרשם הרופא שלכם.

השלב הראשון, לאחר כמה ימים בודדים, ילווה בפיזיותרפיה כדי לעזור למטופל להחזיר את הכוח, טווחי התנועה ושיווי המשקל. שלב השיקום המתקדם יותר (כשבוע לאחר הניתוח) כולל פיזיותרפיה אינטנסיבית יותר. זאת, כדי לעזור למטופל להצליח לשחזר כמה שיותר תנועה.

בשלב מתקדם יותר של פיזיותרפיה, הרופא או המטפל של המטופל יעבדו אתו על תרגילים שיחזקו את השרירים חזק יותר. המטרה היא שהשרירים יהיו מספיק חזקים עבור פעילויות יומיומיות כמו הליכה, עבודה ידנית עם אלמנטים שונים או עלייה וירידה במדרגות.

החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק – מה חשוב לדעת?

עם תוכנית השיקום וההחלמה הנכונה, לניתוח החלפת מפרקים יכולה להיות השפעה חיובית על איכות החיים שלכם. הדבר הכי חשוב שאנחנו רוצים שתזכרו הוא, שכל מטופל חווה את התהליך הזה בצורה אחרת. תהליך ההחלמה יכול להיות ארוך ומורכב עבור אנשים מסוימים, אבל פשוט יותר עבור אחרים.

במילים אחרות, אל תקשיבו לעצות וחוות דעת מהשכנים, חברים או קולגות ואנשים ברחוב. מה כן צריך לעשות? ובכן, המטופלים צריכים לעקוב אחר כל ההנחיות שניתנו על ידי הרופאים שלהם, כדי להחלים בהקדם האפשרי. באופן כללי, למטופלים מומלץ למוח אחרי הניתוח, להימנע מכל פעילות גופנית מאומצת, לקחת את התרופות בזמן ולשתות הרבה נוזלים.