בכל עסק, חברה וארגון יש עם הזמן הצטברות של נתונים ממקורות פנימיים וחיצוניים, ומובן שיש הבדלים בין עסקים מבחינת היקף הנתונים לפי גודלם ותחום פעילותם. את הנתונים הללו בהחלט כדאי וחשוב להפוך למשאב, אולם מה שקורה בפועל הוא שהם אינם מנוצלים היטב. יש פתרונות שונים לסוגיה זו ואחת מהן נקראת Data Warehouse – DWH, או בעברית מחסן נתונים שמאפשר לנצל בצורה הרבה יותר אפקטיבית ומושכלת את המשאב החשוב הזה. יחד עם זאת, בניית מחסן נתונים לעסק כרוכה בעלויות וגם בביצוע כמה שינויים, וכאן עולה השאלה – האם זהו באמת הפתרון הנכון ביותר לארגון?

כלים
קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

האם DWH מתאים לכם?

למעשה אי אפשר להשיב בחיפזון ועל רגל אחת, באופן חד וברור, לשאלה למי מתאים להקים מחסן נתונים. כך למשל, אפילו ארגונים גדולים שיש בהם הצטברות גדולה של נתונים, ושאצלם ההתלבטות לגבי מחסן נתונים עולה לעיתים קרובות, התשובה איננה חד משמעית לחיוב. כדי להשיב על השאלה הזו יש לבחון לא מעט היבטים, כגון סוגיות של אינטראקציות עם מערכות שכבר קיימות בארגון, לוגיקה, מערכות שייכנסו בעתיד לארגון, סוג מקורות המידע, רמות המידע ועוד.

לעיתים, עקב שיקולים כאלו ואחרים, ארגונים מעדיפים להסתפק בפתרונות פשוטים יותר, שכרוכים בעלויות מזעריות ובשינויים מינוריים, כמו אפליקציית אינטליגנציה עסקית. מדובר באפליקציה שמקבלת את הנתונים באופן ישיר ממקור המידע, ולעיתים זהו הפתרון המתאים והנכון ביותר. ואולם, הדעת נותנת שככל שהארגון גדול יותר ו/או ככל שכמות הנתונים שלו גדולה יותר, ככל שיש לוגיקה מורכבת ומקורות מידע רבים, וכלל שהמידע יכול לשמש להשגת יתרון עסקי, כך בניית dwh הופכת להגיונית יותר וברת תועלת מרובה.

התועלות של DWH לארגונים

כאמור, במידה והארגון מעוניינים לנצל באופן אופטימאלי את כמויות המידע הגדולות שלו, ולהפוך אותם להון ולמשאב, הרי שהקמת מחסן נתונים הופכת לצעד יותר ויותר מתבקש. יתרון משמעותי של מחסן הנתונים הוא שעוברים באמצעותו אל אחידות ארגונית ושפה אחידה, במקום להשתמש בנתונים המבוססים על שפות שונות ומביאים אמיתות שונות, דבר המקטין את אי ההבנות ואת הטעויות, ומאפשר ניתוחים ומסקנות מדויקים יותר. בנוסף, מחסן הנתונים מעביר ארגונים למודל עם ייצוג אובייקטיבי ואחיד, בלי הטיות, וזאת בניגוד להצגת נתונים ומסקנות בצורה מוטה לכיוונו של גורם א' או ב' בארגון, שהצגה זו משרתת את מטרותיו.

Tags: