אנשים הסובלים מדיכאון וקרוביהם, יעידו, שמדובר במצב שעלול לגרום לסבל רב ולפגיעה משמעותית באיכות החיים של האדם. עם זאת, ישנם דרכי התמודדות וטיפול שחשוב להכיר.

כלים

 

מהו דיכאון?

דיכאון הוא מצב נפשי נפוץ, שעשוי להוביל לפגיעה משמעותית באיכות חייו של האדם, והקרובים לו. ישנה חשיבות רבה בהכרות עם תסמיני הדיכאון, שכן אז, ניתן לזהות אותם בזמן ולטפל בהם. סימפטומים שמאפיינים דיכאון כוללים תסמינים רגשיים, התנהגותיים ותפקודיים. הדיכאון גורם לרוב, לתחושות קשות כמו למשל, תחושות של חוסר תקווה, חוסר אונים וחוסר ערך; עצבות תהומית; רגשות אשם; עייפות וקשיי ריכוז; שינויים בתיאבון שעשויים להוביל לירידה במשקל או עלייה במשקל; האטת חשיבה או תנועה; שינה חסרת מנוחה ומחשבות על מוות. כמו כן, הדיכאון עלול לגרום פגיעה ביכולת התפקודית. הוא יכול להוביל להימנעות מעבודה או לימודים, הימנעות מבלויים חברתיים, הימנעות מאכילה ועוד. הדיכאון עלול לגרום להתבודדות והסתגרות מפני חברים ובני משפחה. טיפול בדיכאון יכול להקל על הסימפטומים ואף להוציא אנשים ממצבי דיכאון ולכן חשוב מאוד להיוועץ עם אנשי מקצוע במידה ואתם חושבים שאתם, או אדם היקר ללבכם סובלים מדיכאון.

סוגים שונים של דיכאון

כאמור, דיכאון הוא מצב חמור שעלול להשפיע עמוקות על כל היבט בחייו של אדם. ישנם, למעשה, סוגים שונים דיכאון. דיכאון מאג'ורי, למשל, המכונה גם דיכאון קליני, הינו מצב אקוטי, המאופיין בפגיעה משמעותית בתפקוד ומלווה בתחושות של עצב, דכדוך, ייאוש, חוסר מוטיבציה ועוד, בעוצמה גבוהה מאוד. דיכאון קליני עשוי להימשך מספר שבועות ומעלה, ויתאפיין בעליות ובירידות בעוצמותיו. לעומת זאת, דיכאון דיסטימי, כולל את אותם התסמינים, אך בשונה מדיכאון מאג'ורי עוצמת התסמינים נמוכה יותר והם מלווים את האדם במשך שנתיים רצופות לפחות. דיכאון גם עלול להתרחש אחרי לידה, גם בקרב אימהות וגם בקרב אבות ולהחוות כדכדוך חולף בעקבות השינוי המשמעותי שהתרחש בחייהם, אך הוא עלול להתפתח גם לדיכאון קליני.

דרכי טיפול בדיכאון

קיימות שיטות שונות של טיפול בדיכאון. להלן, השיטות הנפוצות ביותר אותן ניתן לשלב במקביל, בהתאם לרצונותיו של כל אדם ובהתאם להחלטה מקצועית של מטפלים:

טיפול בדיכאון באמצעות טיפולי פסיכותרפיה, כוללים בין היתר טיפול פסיכו דינאמי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מחקרים רבים כיום, מוכיחים כי ה-CBT היא אחת השיטות המוצלחות ביותר לטיפול בסוגים שונים של דיכאון, שכן מדובר בכלי פרקטי, קצר מועד, שנועד לשנות את הדרך בה אדם חושב ומרגיש לגבי חוויותיו. טיפול בדיכאון באמצעות CBT, מאפשר לאדם שסובל מדיכאון לנהל את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו בצורה חיובית יותר. טיפול פסיכיאטרי- כולל התאמת טיפול תרופתי הנועד להביא את האדם לאיזון נפשי באמצעות תרופות. טיפול פסיכותרפי, יכול להיות מלווה באמצעות טיפול תרופתי ובמקרים מסוימים, הוא עשוי לשפר משמעותית את תוצאות הטיפול.

טיפול CBT

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) שמים דגש על תפקידן של המחשבות בתהליך השלכתן על הרגשות וההתנהגויות של האדם. טיפול בדיכאון באמצעות CBT נועד לסייע למטופלים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה שליליים, כמו גם לפתח מיומנויות התמודדות ופתרון בעיות. יתרונות טיפול בדיכאון באמצעות CBT הן:

מחקרים רבים שנערכו על הנושא, הראו שטיפול CBT יכול להוות טיפול יעיל במיוחד לדיכאון ועשוי להפחית את עוצמת הסימפטומים. כמו כן, מדובר בטיפול קצר מועד אשר עשוי לדרבן אנשים רבים המתמודדים עם דיכאון לפנות לקבל טיפול.

אנו ב"מכון פסגות – בי"ס לפסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית", מציעים טיפול CBT על ידי מטפלים מנוסים בעלי ידע רב. נשמח תמיד לענות על שאלות ולתת לכם ייעוץ מקצועי בכל עת.