במכתב שנשלח מטעם האגודה לזכויות האזרח וסנגור קהילתי לממשלה ולכנסת, מצוין כי לא זו בלבד שחברי הכנסת עלולים לחשוב בטעות כי ויסקונסין כלולה בחוק ההסדרים ולאשר אותה בשל לחצים קואליציוניים, אלא שבנוסף על כך, העומס שגורם חוק ההסדרים מונע מהח"כים להתעמק כראוי בהצעת חוק ויסקונסין. ההצעה הונחה יחד עם חוק ההסדרים, והיא מובאת לקריאה ראשונה בצמוד לו.
ועדת העבודה והרווחה לא הסתפקה בדחייה של ויסקונסין; היא אף גיבשה הצעת חוק לתכנית אלטרנטיבית שבמרכזה אחריות המדינה להגברת התעסוקה ולאופק תעסוקתי. למרות זאת, הממשלה בחרה לאמץ את הגרסא הישנה של התכנית, בליווי תיקונים ספורים ובלתי מספקים.
לדברי עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "במקום לקבל את העובדה שהכנסת הצביעה נגד תכנית ויסקונסין, הממשלה מנסה לקדם אותה בדלת האחורית, תוך שהיא פוגעת בכבוד המובטלים ולא פחות מכך – בכבודה של הכנסת".
מה השתנה ומה נשאר בויסקונסין הנוכחית? כמה דוגמאות:
נשאר: כוח שלטוני בידי חברות פרטיות
בידי פקידי החברות הפרטיות עדיין נותר הכוח לקבוע את סדר יומם של דורשי העבודה, וכן סמכות לדרוש מהם מידע רפואי וכל מידע אישי אחר.
שונה: מניסוי מצומצם ומבוקר, לפריסה ארצית מיידית
ויסקונסין היתה תכנית ניסויית מצומצמת שיושמה על כמה אלפי מובטלים בארבעה מרכזים בישראל. הצעת החוק הממשלתית כוללת יישום התכנית בפרישה ארצית, אפילו ללא הליך הדרגתי. בניגוד לתכנית הניסויית, לויסקונסין הנוכחית לא יתלווה מחקר ביקורתי.
נשאר: שלילת קצבאות בגין אי עמידה בתכנית אישית – בידי חברות פרטיות
רובם המוחלט של מקרי שלילת הקצבאות במהלך שנות ניסוי תכנית ויסקונסין היו על רקע אי עמידה בתכנית האישית. הסמכות לשלילה בנסיבות אלה נותרה בידיים פרטיות.
שונה: שלילת קצבאות בגין סירוב של המשתתפים – באישור עובד ציבור
בעקבות הביקורות החריפות על הפקדת סמכויות שלטוניות בידי עובדי חברות פרטיות, שונה החוק כך ששלילת קצבאות בגין סירוב תצריך אישור של עובד ציבור. אלא שבארגונים מציינים כי מדובר בחלק קטן ממקרי השלילות, וגם במקרים אלה יש חשש שעובדי הציבור יהיו "חותמת גומי", משום שהמידע עליו יתבססו יגיע מעובדי החברה הפרטית, שיישארו בעלי סמכות לשלול קצבאות.
נשאר: חובת תכנית של 30-40 שעות שבועיות, גם כשאין בה צורך
עדויות של משתתפי התכנית וגם מצלמות ערוץ 2 חשפו כי במקרים רבים ה"הכשרה המקצועית" חסרת ערך, ועיקרה בזבוז שעות יקרות בחוסר מעש במרכזי התכנית. למרות זאת, חובת ההכשרה השרירותית נשארת.
שונה: הכבדה נוספת על הורים לילדים קטנים
גיל המינימום המחייב הורים לילדים קטנים להתייצב, ירד – משנתיים לשנה.
נשאר: החוק לא מחייב מתן שירותים תומכי עבודה
על אף שתרומתם של שירותים תומכי עבודה – הכשרות מקצועיות, מימון נסיעות ושירותי השגחה על ילדים - אינה מוטלת בספק, הם אינם מעוגנים בחוק הנוכחי.