יוזמה חדשה קוראת לישראלים ויהודים ברחבי העולם להחרים חברות הסוחרות עם איראן, ולא לרכוש מוצרים או ניירות ערך שלהן. בשלב הראשון, מתמקדת היוזמה בשלוש חברות ענק: יצרנית מוצרי החשמל הגרמנית בוש, יצרנית הרכב ב.מ.וו וחברת התעופה אייר פראנס

כלים

מייסד יוזמת החרם היהודי, רו"ח שי באטון, ראש רשת המכללות הפיננסיות cash flow, המלמדת בין היתר קורסים ליצירת הכנסה ממסחר בשוק ההון, גילה במקרה כי חלק מהחברות אשר ניירות ערך שלהן נרכשות באופן יומיומי על ידי ישראלים הן חברות הפעילות באיראן, ואף הוזהרו ע"י הקהילה הבין לאומית כי פעילותן באיראן איננה מקובלת.

באטון החליט להוביל יוזמה להחרמת חברות הסוחרות עם איראן, מתוך מטרה לפגוע בשערי המניות שלהן "ולגבות מהן מחיר כלכלי על פעילותן, שמאפשרת את פעילותו של הרודן האיראני אחמידנג'אד, המאיים למחוק את ישראל מהמפה" כלשונו.

באטון כינס צוות היגוי של מומחים בשוק ההון ובשיווק באינטרנט, שני תחומים הנלמדים ברשת המכללות cash flow שבבעלותו, ושכר את שירותיו של היועץ האסטרטגי תום וגנר, מנכ"ל חברת ייעוץ התקשורת "אפדייט תקשורת שיווקית". יחד, גיבשו אנשי יוזמת החרם היהודי תוכנית פעולה המיועדת "לגבות מחיר כלכלי מחברות הסוחרות עם איראן".

" למעשה, cash flow משמשת מרכז מידע עבור אלפי ישראלים הפעילים בשוק ההון, ומניידים מדי יום מיליוני דולרים בין הבורסות השונות" אומר באטון "החלטנו לנסות ולהפוך אותם לאגרוף כלכלי, שיופנה כנגד הכלכלה האיראנית. אם נצליח לגרום לחברות לחשוב פעמיים על עבודתן באיראן, זאת תהיה תחילת הדרך לבידוד בינלאומי אמיתי של איראן, שהיתה צריכה להיות מדינה מצורעת בשל תוכנית הגרעין שלה ואיומיה על ישראל".

"החלטנו להתמקד בשלב הראשון בשלוש חברות, מתוך רשימה של כ- 120 חברות הסוחרות עם איראן" מסביר תום וגנר, יועץ אסטרטגי מנוסה, ששימש בעבר כיועץ התקשורת של עמיר פרץ, אהוד ברק, אפרים סנה, אילן גילאון, מרכז פרס לשלום ועוד שורה ארוכה של גופים מסחריים ופוליטיים. וגנר, שעמד בעבר במרכז מספר חרמות צרכניים ואידיאולוגיים כנגד גופים מסחריים, הפיק לקחים מחרמות שנכשלו מאחר ו"הם התמקדו ביותר מדי חברות בבת אחת, ואי אפשר לבקש מבנאדם שהולך לעשות קניות ללכת ביד עם רשימה ארוכה של חברות מוחרמות, זה פשוט לא עובד" כלשונו. לכן הכריז מטה החרם, כצעד ראשון, על התמקדותו בשלוש חברות בולטות - בוש, ב.מ.וו ואייר פראנס. בהמשך, מבטיח וגנר, יצורפו לרשימה חברות נוספות.

"המטרה הראשונה היא להוריד את שערי המניות של חברות שסוחרות עם איראן. צריך להבין ששוק ההון הוא מכשיר לניהול סיכונים כספיים של חברות ומשקיעים, ולכן מהלך כזה יכול להיות אפקטיבי, מאחר והוא יוצר סיכון חדש" מסביר זוהר לייבוביץ', מרצה לשוק ההון במכללת cash flow המייעץ ליוזמת החרם. "כאשר משקיע, גם אם אין לו קשר אידיאולוגי לחרם, שומע שהוכרז חרם נגד מניה, הוא מבין שיהיה לה פחות ביקוש כאשר ינסה למכור אותו, וזה יוצר סיכון מיותר, שהוא יכול להימנע ממנו בקלות. בשלב הבא, לאחר שתתחיל ירידה בשער המניות, נוכל לחזק אותה באמצעות רכישה של אופציות שורט כנגד מניות ספציפיות אלו, שמהוות למעשה הימור נגד המניה ומחלישות אותה".

בתקופה הקרובה מתכוונים ראשי יוזמת החרם לפנות לחברות ישראליות, אנשי עסקים, קהילות יהודיות בעולם, אנשי ציבור, רבנים ופוליטיקאים, ולבקש מהם להצטרף ליוזמת החרם. "זאת רק ההתחלה, המשך יבוא" אומר וגנר.