הודעה "שגרתית" לעיתונות שיצאה היום מדוברות משרד התחבורה מעוררת תסיסה בקרב עיתונאים, שלראשונה מוחים נגד מדיניות ה"האדרה העצמית" שננקטת, לפי הנטען, בשלכת שר התחבורה ישראל כץ.
זוהי הפעם הראשונה שכתבים מוחים כנגד פוליטיקאים ודוברים הנוקטים במדיניות "מפרגנת מדי" כלפי עצמם, ונראה כי מדובר בשינוי של כללי המשחק בין העיתונאים לבין לשכות השרים והפוליטיקאים, הנובע מהמבוכה הלאומית שנגרמה בעקבות טקס האזכרה לחללי אסון הכרמל, בו העניק מנחה האירוע, השדרן דן כנר, שבחים מרחיקי לכת לראש הממשלה בנימין נתניהו שנכח באולם.
בעקבות המקרה שזכה לכינוי "פרשת דן כנר", הופנו חיצי ביקורת רבים ללשכת ראש הממשלה, וכעת זוהי הפעם הראשונה שחיצי ביקורת כאלו מופנים גם מול התנהלות של פוליטיקאים אחרים - ובראשם השר ישראל כץ, שר התחבורה.
קוי לילה בסילבסטר - עבודה של השר כץ?
בהודעה לעיתונות שהפיצה הבוקר דוברות משרד התחבורה נכתב: "משרד התחבורה נערך לליל השנה האזרחית החדשה. "קווי הלילה" המיוחדים הנוסעים אל מוקדי הבילוי ובחזרה בכל רחבי הארץ יפעלו גם בליל הסילבסטר (מוצאי שבת) עד לשעה ארבע לפנות בוקר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ שהחליט על הרחבת פעילותם של קווי הלילה לכ- 50 ערים ורשויות בכל רחבי הארץ קרא לצעירים המתכננים לבלות בליל הסילבסטר לנסוע בקווי הלילה ולהימנע מנהיגה בשכרות לאחר הבילוי.
"קווי הלילה הם פתרון אידיאלי ובטוח לצעירים המבקשים לחזור לבתיהם לאחר בילוי לילי, הכולל גם שתיה של משקאות אלכוהוליים. אני פונה לצעירים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולהשתמש בקווי הלילה של התחבורה הציבורית" הוסיף כץ."
לא הנוסח הספציפי הזה הוא שהרגיז את העיתונאים, אלא ההרגל המתמשך של דוברות משרד התחבורה להציג כל החלטה, קטנה ככל שתהיה, בתוך משרד התחבורה, כ"החלטה של השר כץ", לעומת הנהוג בדרך כלל בדוברות הממשלתית, אשר לעיתים קרובות מעניקה את הקרדיט על קבלת החלטות או פעולות למנהלים או עובדי הציבור בתוך המשרד הממשלתי, שהניעו אותן בפועל.
"שלום לדוברי הוד מעלתו"
העיתונאי יוני קלרמן, כתב רכב ותיק שבמשך תקופה ארוכה "הבליג" מול הודעות הדובר ה"מפרגנות מדי", לטענתו, חולל הבוקר סערה כאשר ענה להודעה לעיתונות שקיבל במכתב שיועד לדובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, והופץ בקרב העיתונאים.
"ללשכת הדובר של הוד מעלתו שלום," כתב קלרמן. "על פי ההודעות שאתם מפרסמים בתדירות רבה, מסתבר שכל דבר, קטן כגדול, שעושה משרד התחבורה נעשה אך ורק ביוזמתו של השר, בעידודו של השר, לפי הוראתו של השר, לפי החלטת השר וכו'.
משרד התחבורה מונה אלפי עובדים, מאות פקידים בכירים ועשרות מנהלים, ואני בטוח שגם להם יש חלק - ולו קטן - בעבודת המשרד.
אחרי הפיאסקו של לשכת נתניהו בטקס האזכרה לחללי אסון הכרמל, והסתלקותו מהעולם של מנהיג צפון קוריאה, אולי גם הגיע הזמן שאתם תפנימו את העובדה שהסגידה לשר התחבורה מתאימה לממשלים בולשביקים ולא לישראל של המילניום השלישי." ביקש קלרמן.
דבריו של קלרמן, המסמנים "התקוממות עיתונאית" חדשה נגד דוברים "מפרגנים מדי", זכו לתגובות רבות. "כל הכבוד שאמרת את מה שבטח כולנו חשבנו לאורך זמן רב מדי. הגיע באמת הזמן לעשות לזה סוף." כתב לקלרמן עורך אחד מאתרי הרכב הפופולריים בישראל.