בהמשך להחלטת הממשלה לקדם הקמה של מפעל לייצור אמוניה באזור מישור רותם שבנגב במהירות האפשרית, במטרה ליצור חלופה לסגירת מיכל האמוניה הקיים במפרץ חיפה, מעדכן המשרד להגנת הסביבה, כי למרות כל המאמצים של הממשלה וההטבות הפיננסיות שניתנו, לא התקבלו הצעות במכרז עד לפתיחת תיבת המכרזים היום בשעה 14:00.

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מיכל האמוניה בחיפה, ויעשה הכל על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי"

מעט רקע בנושא: האמוניה הנצרכת במדינת ישראל משמשת בעיקרה לייצור דשנים, לשימוש בתהליכי ייצור שונים וכן לתעשיות הביטחוניות. היקף הצריכה המקומית של אמוניה הוא בסך של כ-120,000 טון בשנה. אמוניה היא סחורה הנסחרת במספר נמלים בשוק העולמי ונכון להיום המשק הישראלי מייבא את מלוא הביקוש מחו"ל, באמצעות מכל האמוניה שבנמל הקישון במפרץ חיפה.

בישראל יש שני צרכני אמוניה עיקריים: חיפה כימיקלים הצורכת כ-60%-70% מהכמות המיובאת, ודשנים הצורכת את מרבית היתרה. שתי החברות מייצרות דשנים, רובם לייצוא. כמויות קטנות יחסית של אמוניה נרכשות על ידי לקוחות מקומיים אחרים לתעשיית הכימיה ולמערכות קירור (כ-10% מסך הצריכה המקומי).

יצוין, כי הממשלה שאפה להקים את המפעל במישור רותם - חלופה שנבחרה לאחר בחינת חלופות שונות - ולהקטין בכך את הסיכון הסביבתי לתושבי חיפה.

לצורך כך, הממשלה אף אשרה הגנות פיננסיות משמעותיות:

א. מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של עד 240 מיליון שקל.

ב. פיצוי שהמדינה תספק למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל, בגובה מקסימלי של עד 480 מיליון שקל.

כעת, הממשלה תדון בחלופות השונות, ותעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי.