אופניים חשמליים הפכו לאחד מאמצעי התחבורה הנפוצים בישראל, אבל מסתבר שהם מביאים איתם לא מעט סכנות עבור ציבור הרוכבים, הנהגים והולכי הרגל. איך מתמודדים עם הבעיה ומה הדרך לרכיבה בטוחה? הנה כל הטיפים החשובים:

כלים
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים

החוק בישראל מאפשר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 16. לפי לשון החוק, ניתן לרכב על שבילי אופניים ובהיעדרם אפשר גם לרכב על הכביש בכפוף לחוקי התנועה הרגילים. החוק גם קובע שבשום מקרה אסור לרכב על מדרכה והוא מטיל את האחריות על הרוכבים.

הנוסח העדכני של החוק מוכיח עד כמה האופניים הפכו לאמצעי תחבורה נפוץ, אך הוא גם מצביע על הסכנה שמלווה את השימוש בהם עבור הרוכבים, הנהגים והולכי הרגל. הבעיה היא שלא כולם קשובים לחוק ולכן כדאי לאמץ לפחות 4 טיפים בסיסיים כדי למנוע תאונות:

1. השתמשו במיגון ראוי

הדרך הכי טובה לשפר משמעותית את רמת המיגון היא להשתמש בציוד ראוי ומתאים. חובה על פי חוק לחבוש קסדה עד גיל 18 ובכל דרך. מגיל 18 חלה חבישת קסדה בדרכים לא עירוניות וברכיבה ספורטיבית. הקסדה יכולה להציל חיים והיא מגנה על הראש בעת נפילה. בנוסף, עם אמצעי תחבורה מהיר וזריז כמו אופניים חשמליים יש לקסדה משמעות גדולה גם בהיתקלות באבן, מהמורה במדרכה או בלימה פתאומית.

2. ודאו את תקינות האופניים

עליכם לוודא את התקינות המלאה של האופניים לפני כל רכיבה. שימו לב ללחץ האוויר בצמיגים, להתאמת האופניים למשקל הגוף שלכם ולהתקנה של צופר או פעמון, פנס קדמי ומחזירי אור. כדאי להשתמש במגני ברכיים וידיים, אך חשוב לא פחות שהאופניים עצמם יהיו תקינים. מדרכות הן כאמור מחוץ לתחום, אך שמירת מרחק מכל רכב חונה, הולך רגל, ילדים ובעלי חיים תעזור לכם לנצל עד תום את תקינות האופניים כדי לבלום בלי להיפגע.

3. הימנעו מהסחת דעת

כל דבר קטן עלול לפגוע בתשומת הלב שאתם מעניקים לכביש ולהקפיץ את הסיכוי לתאונת דרכים. הדרך למנוע זאת היא להימנע מלכתחילה מהסחות דעת. ותרו על נסיעה עם טלפון פתוח, אל תשימו אוזניות כדי לנגן מוזיקה בזמן שאתם רוכבים והרחיקו ככל האפשר אמצעים שעלולים להוריד את רמת הריכוז שלכם. זכרו שדגמים מסוימים של אופניים מגיעים למהירויות של עשרות קמ"ש ועל כל טעות קטנה תצטרכו לשלם מחיר יקר.

4. אל תרכיבו אדם נוסף

החוק לא מתיר לכם להרכיב אדם נוסף על האופניים, למעט ילדים עד גיל 8 במושב בטיחותי מתאים. אין להרכיב ילד מתחת לגיל שנה, כל ילד צריך קסדה וחובה לחגור את הילד למושב. עליכם לוודא שהמושב יציב ומעוגן היטב לכיסא כדי למנוע תזוזות לא רצויות, ולזכור שבכל מקרה חלים עליכם חוקי התנועה הרגילים גם בהרכבה.