התאחדות התעשיינים: נוצר קיפאון ביצוא התעשייתי. מנכ"ל התאחדות התעשיינים: "הממשלה לא דנה בירידות ביצוא ונראה כי החליטה לוותר במודע על העלאת רמת החיים בישראל" קיפאון ביצוא התעשייתי: בחודשים אוקטובר-נובמבר 2016 נרשמה יציבות ביצוא, לאחר צמיחה ריאלית של כ- 0.9% ברבעון השלישי של 2016 לעומת הרבעון השני של 2016. מתחילת השנה נסוג היצוא התעשייתי בשיעור מצטבר ריאלי של כ- 5%. הרמה החודשית הממוצעת של היצוא בתקופה הנסקרת עמדה על כ- 3.5 מיליארד $, הנמוך בכ- 28 מיליון דולר מממוצע הרבע השלישי של 2016.

 יצוא ענף הכרייה והחציבה צנח ב- 34% - צילום: אילוסטרציה
יצוא ענף הכרייה והחציבה צנח ב- 34% - צילום: אילוסטרציה

בין הענפים שרשמו נסיגה ביצוא בחודשים אוקטובר –נובמבר 2016 - יצוא ענף הכרייה והחציבה צנח ב- 34%, יצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים צנח בכ- 28%- ירידה חדה אשר כמותה לא נרשמה מעל לעשור, ויצוא ענף מוצרי הנפט נסוג ב- 16%.

כמו כן, לצד הקיפאון ביצוא, בחודשים ספטמבר – אוקטובר של 2016 העמיקה הנסיגה בתוצר התעשייתי- ירידה של כ- 2.2% לעומת החודשיים שקדמו, זאת בהמשך לנסיגה של כ- 1.5% בחודשים יולי – אוגוסט 2016.הירידה בתקופה הנסקרת משקפת הן ירידה חדה במכירות ליצוא והן ירידה במכירות לשוק המקומי. כך, מתחילת השנה נרשמה נסיגה ריאלית מצטברת של כ- 3.5% בתוצר התעשייתי.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל: "לא ניתן להבין כיצד ממשלת ישראל לא קיימה בשנים האחרונות אפילו דיון אחד בנושא הנסיגות ביצוא התעשייתי. ליצוא התעשייתי פוטנציאל להאיץ בצורה משמעותית את הצמיחה ואת רמת החיים בכל המשק ובמיוחד בפריפריה- השכר בתעשייה גבוה ב-40% מהשכר הממוצע במשק והחברות המייצאות מגדילות את הפריון והשכר בכל המשק. במציאות הקיימת, נראה כי הממשלה מוותרת במודע על העלאת רמת החיים בישראל. התעשייה משקיעה מיליארדים בכדי להמשיך ולפעול בישראל, תחת תנאים רגולטורים כמעט בלתי אפשריים, אך התחושה שקיימת היום היא שהתעשייה הישראלית פועלת במקום בו היא לא רצויה. ההחלטה הראשונה שממשלת ישראל צריכה לקבל השנה היא החלטה על חיזוק התעשייה והיצוא הישראלי".

קיפאון זה ביצוא התעשייתי, נגזר מצמיחה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת - עילית (11%) ומצמיחה ביצוא ענף הטכנולוגיה המסורתית (4%), אשר קוזזו במלואן בשל נסיגות ביצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיה המעורבת – מסורתית (6%-) והעילית (6%-). ירידה ריאלית של כ- 6% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת – מסורתית, זאת כאמור בעיקר על רקע נסיגה של כ- 16% ביצוא ענף מוצרי הנפט, לצד ירידה של כ- 1% ביצוא ענף המתכת הבסיסית. נסיגות אלו, מותנו בחלקן הודות לעלייה של כ- 2% ביצוא ענף המינרלים האל – מתכתיים ושל כ- 1% ביצוא ענף הגומי והפלסטיק.

במקביל, נסיגה ריאלית של כ- 6% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. נסיגה זו, נגזרה כאמור מירידה חדה של כ- 28% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, נסיגה של כ- 16% ביצוא ענף התרופות ושל כ- 2% ביצוא ענף כלי הטיס. ירידות אלו, מותנו במעט הודות לעליה ריאלית של כ- 1% ביצוא ענף הציוד האלקטרוני.

יצוא ענפי האלקטרוניקה כקבוצה (ללא ענף כלי הטיס) גם כן רשם ירידה בתקופה הנסקרת של כ- 9%, זאת למרות עלייה של כ- 1.9% בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארה"ב, כפי שבאה לידי ביטוי במדד ה- Tech Pulse.

כמו כן, ירידה ריאלית של כ- 34% נרשמה ביצוא ענף הכרייה והחציבה בתקופה הנסקרת, זאת לאחר קיפאון ברבע השלישי של 2016. מנגד, צמיחה ריאלית של כ- 11% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת – עילית. עליה זו, משקפת צמיחה חדה של כ- 101% ביצוא ענף ציוד חשמלי זאת בהמשך לגידול של כ- 55% ברבע הקודם. כמו כן, יצוא ענף כלי ההובלה והתחבורה רשם גידול של כ- 6%. עליות אלו, מותנו בחלקן בשל נסיגה של כ- 8% ביצוא ענף מוצרי המתכת, המכונות והציוד ושל כ- 5% ביצוא ענף הכימיה.

בנוסף, עליה ריאלית של כ- 4% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית בתקופה הנסקרת, זאת על רקע צמיחה ביצוא מרבית ענפי הקבוצה: ענף התכשיטים (12%), ענף העץ, הנייר והדפוס (1%) וענף המזון והמשקאות (1%). קיפאון שרר ביצוא ענף הטקסטיל, ההלבשה והעור.