וועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ תמר זנדברג ערכה הבוקר דיון בעקבות הקמפיינים השונים בעת הזו בנושא אי הפללה של קנאביס ושיח על דעת הקהל. המשטרה חשפה נתונים יוצאי דופן על שינוי במדינויות - ירידה חדה באכיפה בחמש השנים האחרונות. פרופ' אסא כשר: "אי הפללה זה רק צעד בדרך, אבל צעד חשוב". ח"כ יחימוביץ': "אני תומכת בשינוי מלא של המדיניות". יו"ר הוועדה, ח"כ זנדברג: "הרכבת כבר יצאה מזמן מהתחנה, אנחנו נשמור אותה על המסילה".

ירידה חדה באכיפה בחמש השנים האחרונות. צילום: אילוסטרציה
ירידה חדה באכיפה בחמש השנים האחרונות. צילום: אילוסטרציה

גיא לרר: " תודה לחברת הכנסת זנדברג על עבודה מדהימה לאורך שנים ובייחוד מתוך האופוזיציה. אני חושב שאנחנו צריכים לציין את זה שאנחנו רק הרגל המסיימת. אני הייתי צריך לשכנע אנשים רבים בערוץ 10 שאנחנו הולכים לעשות משהו שהוא כעקרון נגד החוק, אבל בסוף הם באו ואמרו לי לא האמנו כמה ההתנגדות לזה הייתה חלשה.

הייתה פה עבודה של שנים שבה הופלו כמעט כל החומות. הציבור הבין שלא מדובר בעניין של סטלנים, אלא בעניין שהוא לפעמים חיים ומוות. היה לנו חשש בהקשר התדמיתי שהמאבק הזה ייתפס כמאבק למען הכיף ולמען שחרור של אנשים. קראתי את האינבוקס של 'הצינור' ולא האמנתי לכמות האנשים ששלחו לנו הודעות תמיכה. זה הדבר הכי רחוק בעולם ממחאה של סטלנים. זאת מחאה של אנשים חלשים שהמשטרה נטפלה אליהם במשך שנים. מאבק של היטפלות של שוטרים לאנשים, בעיקר בפריפרייה. זה המאבק הכי חברתי שיש כי יש אנשים חלשים שאין להם פה ובשום מוסר כפול עברו סבל ומסע ייסורים של שנים. הדבר הזה עומד להשתנות, אנחנו עומדים בפתחו של רגע היסטורי. יש אדם עקשן מאד שיש וויכוחים לגבי האינטרסים שלו, קוראים לו גלעד ארדן, אני מאמין שהוא איש רציני וקשוב לסביבתו ואני מאמין שיחד עם המאבק הזה שבא מהכנסת ומהאופוזיציה. המאבק הזה יסתיים רק בניצחון".

חיים מסינג, לשעבר מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, נציג הציבור בוועדת ארדן: "העמדה שלי מתבססת על שבע שנים של ניהול הרשות למלחמה בסמים ובעיסוק עמוק בנושא הזה, גם אקדמית וגם ספרותית. אני הגעתי למסקנה שהמאבק במשתמש הבודד בקנאביס הוא מאבק עקר. גם האו"ם מסכים שהרדיפה הפלילית כשלה וצריך להסתכל על זה כהיבט בריאותי. מבחינה ציבורית, מדובר בתפיסה תרבותית של אנשים נורמטיבים והוכחה הטובה ביותר היא מה שקורה בבתי המשפט. כולנו יודעים שאחוז גבוה מאד מהתיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור או בדרך אחרת. בשיחות עם בני נוער ובשיחות עם אל סם שבגלל העננה הפלילית מרחפת, יש פחד עמוק להגיע לטיפול או סיוע".

יפעת רווה, נציגת משרד המשפטים בוועדה: "השיח הציבורי חשוב מאד בעניין הזה.

כשאנחנו בודקים את המעשים מנקודת מבט פלילית אנחנו צריכים להבין את הסיבה שמצדיקה את ההיבט הפלילית. עכשיו יש רגע כזה שהמשפט והשיח הציבורי ואפשר להתחיל לברך על זה. זה לא יכול להיות רק עניין משפטי ויש פה חשיבות רבה לשיח הציבורי. בזמן הקרוב הדברים שיצאו בתקשורת הם לא הוצאה של דברים מהקשרם, אנחנו מכוונים לשינוי במעמד החוקי בישראל".

פרופ' אסא כשר: "ההחלטה של משרד הבריאות להכשיר 25 רופאים שיהיה אפשר לפנות אליהם בנושא קנאביס הם צעד חשוב, אבל רק חצי צעד. למה רק 25? מדובר בחומר שעמד במבחנים רציניים ומקובל על הרופאים בתור טיפול שהם מוכנים לתת. אני חושב שצריך סטנדרטיזציה של השימוש בחומרים האלה לתוך מקצוע הרפואה. אנחנו צריכים לחזור לעקרונות של החיים במדינה דמוקרטית. בדמוקרטיה עומד בשורש האדם וכבוד האדם.

המקום המרכזי שבו כבוד האדם מתבטא זה החופש של האדם לנהל את חייו כרצונו כל עוד אין בכך איום של מישהו אחר. הגבולות המוצדקים של החופש הם רק במקום שהרחבת החופש יוצרת סכנה וכאן אנחנו צריכים לשאול מה יקרה אם נרחיב את החופש בתחום הקנאביס? מאחר ואין איום משמעותי שאי אפשר להתמודד איתו, אנחנו צריכים להזיז את הגדר. הפתרון של אי הפללה הוא צעד לכיוון האידאלי, אני בעד חצאי צעדים אבל אי הפללה זאת רק אמצע הדרך".

ח"כ שלי יחימוביץ': "למען הסר ספר, אני תומכת באי הפללה ואשמח לחתום על חוק.

בשלב מתקדם יותר אני גם תומכת בלגליזציה. מי שצורך קנאביס לא מזיק לסביבתו ולעצמו ולכן אני תומכת בשינוי המדיניות. נכון שהפרה מאסיבית של החוק היא לא סיבה מספיק טובה, אבל במקרה הזה אנחנו רואים ציבור עצום, נורמטיבי ושומר חוק שצורך קנאביס ולכן במתח הזה בין חוק שאינו מקוים ואלו שמפרים אותו אינם אנשים פורעי חוק. אנחנו נמצאים בנקודה הזאת במקום שבו אין סיבה אמיתית לאכוף את החוק שלו, אלא לשנות אותו. אנחנו רואים פה חוסר הגיון בהשוואה בין צריכת אלכוהול לצריכת קנאביס כשאנחנו יודעים שאלכוהול מזיק פי כמה לבריאות, פוגע בכבד, מייצר מחלות והופך אנשים לאלימים אל מול המשתמשים בקנאביס. אין שום היגיון בחוק היום. אני חייבת להודות ליו"ר הוועדה תמר זנדברג על העבודה העקבית והמעולה בתחום הזה".

קרן לרנר, ראש חוליית מחקר סמים במשטרה: "בסך הכל בין 2010 ל-2015 חלה ירידה של 30% בפתיחת תיקים של שימוש עצמי בסם הקנאביס. 4967 ב2010 וירד ל-3425 ב-2015. לאורך השנים 54% מהתיקים שנפתחים לשימוש עצמי לבגירים נסגרים. ב-60% מהתיקים לשימוש עצמי לקטינים נסגרים אף הם. עילות הסגירה הם לרוב חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות. יש עלייה של 70% מתיקים לגידול. יש כאן מדיניות משטרתית שעוברת לאכיפה בתחום של הגידול ולא בשימוש עצמי. יש ירידה ב-70% במעצר של בגירים, בכל שנת 2016 היו 2 כתבי אישום בלבד בנושא קנאביס.

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג: "אני מודה לכל המשתתפים ובמיוחד לחברי הוועדה של המשרד לביטחון פנים. אין לנו ספק שהרכבת הזאת כבר יצאה מזמן לדרך, הסיפור הוא סידור הקרונות ולהשאיר אותה על המסילה. אנחנו מרגישים שזה קרוב וזה יקרה".