על רקע היחלשות היורו והדולר שפוגעים בכושר התחרות של התעשייה הישראלית, נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלת ישראל לפעול לחיזוק התעשייה והיצוא הישראלי: "יש לגבש סל כלים פיסקאליים במטרה לאפשר למגזר העסקי להתחרות מול העולם, בתנאים של שקל חזק"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: התאחדות התעשיינים
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: התאחדות התעשיינים

לאור התחזקות השקל מול הדולר והאירו והשחיקה המתמשכת בכושר התחרות והנסיגה ביצוא התעשייתי, ולאור מיצוי כמעט מוחלט של כלי הריבית, קורא נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לממשלת ישראל, לגבש סל כלים פיסקאליים במטרה לאפשר למגזר העסקי להתחרות מול העולם בתנאים של שקל חזק.

על סל הכלים הפיסקאליים לכלול בין השאר- צעדים לעידוד המגזר העסקי ולעידוד היצוא, השקעות מקומיות בציוד ובחדשנות, הכשרות של עובדים מקצועיים, וכן כלים נוספים להעלאת פריון העבודה. בנוסף אומר ברוש, על הממשלה להפעיל כלים ממוקדים שמטרתם לתמוך במדיניות בנק ישראל לריסון מגמת התחזקות השקל, כגון הגדלת גידור החוב החיצוני.

כמו כן, ברוש קורא לבנק ישראל לשמור על ריבית נמוכה ולהמשיך ברכישת מט"ח, תוך הגברת הקצב על מנת להגיע לשער חליפין אטרקטיבי. כמו כן הוא קורא לבנק לבדוק האם קיימת אפשרות לפעילות ספקולטיבית בשוק המט"ח, אשר גורמת להתחזקות השקל. במידה וכן, על בנק ישראל לשקול להנהיג מדיניות של רצועת ניוד לשער החליפין, במטרה למנוע פגיעה בפעילות המשק וביצוא.

ברוש מבקש כל זאת, לנוכח התחזקותו החדה של השקל מתחילת החודש בהשוואה לעולם- השקל התחזק בכ- 1.4% מול הדולר, בעוד האירו נחלש בכ- 1% ביחס לדולר.

חוזקו של השקל פוגע באופן דרמטי ביצוא הישראלי, הן בטווח הקצר בשל הירידה בתמורה השקלית ליצוא, והן בטווח הארוך בשל אובדן עסקאות עתידיות והעדר יכולת להציע מחירים אטרקטיביים בשווקים הבינלאומיים. הדבר כבר בא לידי ביטוי בנתוני היצוא התעשייתי בפועל, לפיהם בשנתיים האחרונות נסוג היצוא התעשייתי בשיעור ריאלי מצטבר של כ- 6%. אינדיקציה נוספת לקשיי היצוא התעשייתי עולה מ- "סקר ציפיות בתעשייה" של התאחדות התעשיינים. לפי הסקר, מהרבעון השלישי של 2011, ישנה מגמת נסיגה במשלוחי היצוא של חברות התעשייה בכלל ושל היצואנים הקטנים והבינוניים בפרט.