פסק דין: 'אסף הרופא' יפצה יולדת ב-131 אלף שקלים מפני שלא הוסבר לה מהי 'לידת ואקום'. תושבת נס ציונה הגיעה עם צירים לביה"ח 'אסף הרופא', אך לאחר שהלידה התעכבה החליט הצוות הרפואי לבצע בה 'לידת ואקום'. לאחר הלידה התגלה כי ילדתה הפעוטה סובלת משיתוק בידה השמאלית.

כלים
עו"ד דוד פייל. צילום: רן כליף
עו"ד דוד פייל. צילום: רן כליף

 

הורי הילדה פנו לעוה"ד דוד פייל ושיאן קוריאט ממשרד עורכי הדין דוד פייל ושות' העוסק בתביעות רשלנות רפואית – אשר הגיש בשמם תביעה נזיקית נגד ביה"ח 'אסף הרופא' ונגד משרד הבריאות המפעיל אותו. התביעה כללה דרישה לפיצויים לילדה עקב נכות צמיתה אשר הוערכה ע"י מומחה מטעם ביהמ"ש בשיעור של 15%. כמו כן, דרשו עוה"ד פייל וקוריאט כי האישה תפוצה על פגיעה באוטונומיה – מאחר שהצוות הרפואי ביצע בה הליך של לידת ואקום מבלי להסביר לה את משמעויותיו ואת החלופות העומדות בפניה – ומבלי לקבל ממנה הסכמה מדעת.

כב' השופטת סיגל דומניץ סומך מביהמ"ש השלום בתל-אביב דחתה לאחרונה את תביעת הפיצויים לילדה – אך קיבלה את הטענה כי הצוות הרפואי פגע באוטונומיה של היולדת – ופסקה שעליו לפצותה ב-131 אלף שקלים (הכוללים הוצאות משפט ושכר טירחת עורכי דין). לדברי עוה"ד פייל וקוריאט מדובר בפסק דין חשוב אשר מאשש את החובה המוטלת על הצוות הרפואי להסביר למטופלים כמה שניתן בפירוט מהו ההליך הרפואי שאותו הם הולכים לעבור, מה החלופות העומדות בפניהם - ולקבל את הסכמתם המפורשת לביצוע ההליך הרפואי- גם בנסיבות בהן לא נפל פגם בעצם ביצוע ההליך הרפואי.

פעולה ללא הסבר, בנסיבות שאינן מונעות מתן הסבר שכזה - מהווה פגיעה באוטונומיה ולעיתים אף עלולה להיחשב כתקיפה מבחינה משפטית. משרד הבריאות ובית החולים בחרו שלא לערער על פסק הדין.