שיפור בביצועי תיק השקעות תלוי במספר פעולות פשוטות שתוכלו לבצע לבד או בליווי אנשי מקצוע: התחילו בהפחתת דמי הניהול, שנו את הקצאת הנכסים בהתאם לביצועים, היצמדו לאסטרטגיה כללית מסוימת, פתחו חשבון בבית השקעות והעבירו חלק מהכסף לניהול חיצוני. הנה כל הפרטים

ניהול תיקי השקעות
ניהול תיקי השקעות

גיוון נכון של תמהיל נכסים הוא פרמטר משמעותי שבעזרתו ניתן להבדיל בין מנהלי השקעות. בחירה של מניות ספציפיות נחשבת מסוכנת ורק מעטים מצליחים להכות את מדדי השוק, לכן היכולת לייצר ערך מגיעה מיכולת הגיוון. בנוסף, הגיוון מפחית את הסיכון כי הוא מצרף את כל הנכסים יחד ומשפר את תוחלת התשואה.

הבעיה היא שהחלטה על גיוון של תמהיל נכסים מתקבלת בשלב מוקדם ואחריה יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות כדי לשפר את ביצועי התיק. בהקשר הזה לא תמיד עוזר להתייעץ עם אנשי מקצוע וכדאי להכיר את הנושא מקרוב. הנה למשל 5 דרכים לשפר את ביצועי תיק ההשקעות שלכם:

1. הפחיתו את דמי הניהול

ראשית, חשוב להבין את ההשפעה של דמי הניהול על התשואה שבסופו של דבר מגיעה לחשבון שלכם. כל שינוי של חלקיקי אחוזים בדמי הניהול קריטי עבור ביצועי התיק ושביעות הרצון של המשקיע. דמי הניהול נגבים כשיעור קבוע מסך ההון גם במקרה של הפסדים, ולכן אחד המדדים המרכזיים שמשפיעים על התשואה הוא היקף העמלות ודמי הניהול. כמו כן, בטווח הארוך נוטלים דמי הניהול ערך מהחיסכון ועלולים להוריד את התשואה.

הדרך לשפר את ביצועי תיק ההשקעות בהקשר הזה היא פשוט לנסות להפחית את דמי הניהול. אל תחששו לעבור בין מנהלי קרנות, בדקו את הפערים בדמי הניהול של קרנות באפיק זהה ובררו האם התשואה אמורה להיות מושפעת מכך. טיפ נוסף הוא להעדיף קרנות סל או תעודות סל על פני קרנות נאמנות מנוהלות, ומי שבוחר תעודות סל על מדדי מניות זרים יכול לרכוש אותן דרך קרנות סל בחו"ל.

2. שנו את הקצאת הנכסים

הקצאת נכסים קובעת את התשואה ואת רמת הסיכון של תיקי השקעות מסוימים. ההקצאה מתייחסת להרכב תיק ההשקעות וליחס בין המשקל שיש בו למניות, סחורות, אג"ח, מטבעות ונכסים אחרים. הנכסים שמרכיבים את התיק אמורים להניב תשואה שונה לאורך זמן ואיזון מחדש הוא דרך טובה להישאר עם אצבע על הדופק.

שינוי של הקצאת הנכסים היא פעולה בסיסית עם ערך מוסף. בעזרת איזון מחדש של התיק תוכלו לממש רווחים בנכסים שמחירם עלה, אך לקנות נכסים שמחירם ירד. זה יאפשר לכם לעקוב מקרוב אחר השוק ולהפעיל כלים לניתוח מגמות מסוימות שמתאימות לרמת הסיכון בה בחרתם.

3. היצמדו לאסטרטגיה מסוימת

סביר להניח שבחרתם אסטרטגיית השקעות מסוימת שמגלמת בתוכה שורה ארוכה של שיקולים אישיים. בין אם החלטתם על האסטרטגיה לבד או בליווי אנשי מקצוע מהתחום של ניהול תיקי השקעות, עליכם להיצמד אליה גם ברגעים הקשים. היצמדות לאסטרטגיה מסוימת תסייע לכם להתמודד עם אתגרים ותמנע מצב של קבלת החלטות פזיזה. בעזרת היצמדות לאסטרטגיה שמתאימה לכם תוכלו לא רק לשפר את תשואת התיק, אלא גם להגיע ליעדים שקבעתם בטווח הבינוני והארוך.

על אף מקרים בודדים בהם החלטות אמוציונאליות ורגעיות הזה מתגלות כמוצלחות, בטווח הארוך מדובר על סיכון מיותר. נסו לשמור על איזון בין התעניינות בביצועי הבורסה ובשיח הכלכלי לבין היצמדות לאסטרטגיה מסוימת. אל תתנו לרעשי הרקע להסיט אתכם מאסטרטגיית ההשקעה שנבחרה מראש, גם אם תרצו לבצע פעולות קנייה או מכירה פזיזות.

על אף שנדמה שמדובר על דרך תיאורטית בלבד לשפר את ביצועי תיק ההשקעות, יש הרבה נתונים שמוכיחים את האפקטיביות של היצמדות לאסטרטגיה מסוימת. ניהול תיק השקעות בהתאם לאירועים אקטואליים בלבד הוא מתכון לכישלון ויש להיזהר ממנו. באופן עקרוני, שוק ההון מתאים למי שלא נרתע מתנודות זמניות ונצמד לניירות ערך גם בזמני משבר.

4. פתחו חשבון בבית השקעות

בנקים גובים דמי משמורת גבוהים על תיקי השקעות ועמלות קנייה ומכירה לא מבוטלות על ביצוע פעולות בניירות ערך. למרות שיש עדיין משקיעים שמתעקשים לנהל את תיק ההשקעות שלהם בבנק, עדיף לוותר על התענוג ולפתוח חשבון בבית השקעות. בחירה בבנק נעשית בדרך כלל מתוך נאמנות, בגלל היתרון של גמישות בהעברת כספים בין חשבונות ובשל הנוחות בריכוז השירותים הפיננסיים תחת קורת גג אחת, אך היא תקשה עליכם בשיפור ביצועי תיק ההשקעות לאורך זמן.

פתיחת חשבון בבית השקעות תאפשר לכם לוותר על העמלות של הבנקים. נצלו את התחרות בשוק ההון ואת הרפורמה שמסייעת לציבור החוסכים. בררו כיצד השתכללות השוק הפיננסי יכולה להשפיע עליכם, פגשו נציגי בתי השקעות וחפשו אחר מסלול השקעות אטרקטיבי שעולה בקנה אחד עם האסטרטגיה המבוקשת.

5. פזרו סיכונים

הדרך הנכונה לפזר סיכונים היא להעביר חלק מהכסף לניהול חיצוני. לא משנה כמה ניסיון יש לכם ועד כמה אתם חושבים שאתם מכירים את שוק ההון והבורסה, ככל הנראה תוכלו להשיג תשואות גבוהות יותר אם לא תנהלו את כל החסכונות בחשבון בנק אחד.

יש שתי אופציות עיקריות שעומדות לרשותכם לצורך פיזור סיכונים בשיפור ביצועי תיקי השקעות. האופציה הראשונה היא להיעזר בשירות ניהול תיקים שמוצע על ידי בתי השקעות ובנקים. החיסרון הוא שיש צורך בהון התחלתי גבוה, מה גם שיש בתי השקעות שמעמידים רף של מיליון שקל לפחות.

האופציה השנייה היא לפתוח קופת גמל להשקעה. זה מוצר חיסכון חדש יחסית שמוצע על ידי רוב בתי ההשקעות וחברות הביטוח. לקופה כזו יש נזילות יומית ודמי הניהול נמוכים. הקופה מתאימה למי שמשקיע פחות מ-70 אלף שקל בשנה.