עדין לא הספקנו להיכנס לשגרת ימי החול מאז הסתיים החופש הגדול, וכבר מתחילה תקופה נוספת של יציאה משגרה - תקופת החגים. כמיטב המסורת, חגי ישראל מלווים בארוחות משפחתיות ומפגשים חברתיים הכוללים ארוחות או הגשה של כיבוד, בין אם כאורחים או כמתארחים.

כלים
מילון התיאבון (צילום: סטודיו כותרת)
מילון התיאבון (צילום: סטודיו כותרת)

כהורים נרצה לשמור על הרגלי אכילה בריאים לילדים בכל ימות השנה ולחנך להתנהלות מושכלת גם בעתות חגים ואירועים מיוחדים שבהם סוג המזון שונה ולרוב עתיר בקלוריות, שבהם תדירות הארוחות וכמות האוכל המוגש גבוהה משבשגרה ותקופת החגים של ראשית השנה הינה הזדמנות מצוינת לכך. הכללים הבאים לתזונה בריאה בימי החגים משפחתיים משותפים לכולם, לדואגים לגזרתם ולבריאותם, על מנת שנזכה ליהנות יחד בהווה ובעתיד בבריאות ובהרגשה טובה. 

ראש השנה: התחלה חדשה מתחילה בהחלטה

ראש השנה הוא מועד נפלא להחליט על התחדשות ושינוי או שיפור של תזונת המשפחה או הרגלי האכילה המשפחתיים. כדי להצליח כדאי לבחור שינוי אחד בלבד. השינוי צריך להיות משמעותי אך לא קשה מדי ליישום כדי שנוכל להתמיד בו לאורך זמן. למשל, להוסיף למניין הארוחות המשפחתיות ארוחה משפחתית נוספת שבה כולם אוכלים יחד ביום מוסכם מראש, או למשל להימנע מקניית שתיה ממותקת ולעבור לשתיית מים בלבד בכל ימי השבוע, או לחתוך ולהגיש בצורה צבעונית ויפה צלחת פירות וירקות אחר הצהריים. שינויים משפחתיים כדאי לעשות בהדרגה ולתווך לילדים את הצורך בשינוי ומהותו לפי גילם ורמת ההבנה שלהם. בגיל בוגר כדאי לשתף את הילדים ולבקש רעיונות למשל, רעיונות לתפריטי ארוחות ערב, שיתוף בהכנת סלט פירות אחה"צ, רעיונות לגבי 'יוצאים מן הכלל' למשל, מהם הזמנים של יציאה מהכלל לגבי שתיה מתוקה וכו', זה בהיבט משפחתי. באופן אישי לגבי ילד מסוים, אם יש ילד שלגביו דרוש לטעמכם שינוי ספציפי, ההמלצה היא להפוך אותו לנחלת הכלל. לדוגמא, אם רק ילד  אחד אינו רגיל לאכול ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר ואחיו כן, אזי הכלל הוא ש'במשפחה שלנו אוכלים ארוחת בוקר' ומה שנותר הוא השיח עם הילד על חשיבות ההרגל ולמצוא יחד איתו את הדרך שנכונה עבורו ושתוביל אותו ליישם הרגל שייטיב עמו .יצירתיות ומתן חופש בחירה בין מספר אפשרויות הם כללי מפתח להנחלת הרגלים בילדים והחגיגיות שבהכרזה על שינוי מבורך בתחילת שנה הוא מועד מצוין כנקודת פתיחה.    

על ארוחות והיערכויות 

ריבוי ארוחות חגיגיות הן הזדמנות ללמד וללמוד תכנון ואכילה במידה כזו שבה גם  נהנה וגם נאכל במידה שבה לא נפריז באכילה. בין אם אנחנו מארחים או מתארחים בסעודת חג או אחרת, כדאי לתכנן את ארוחות היום כך שזו תהיה ארוחה עיקרית אחת ויתר ארוחות היום תהיינה קלות.

3 כללים שיובילו אותנו להרגשה נעימה של אכילה במידה הם: לא להגיע לארוחה רעבים מדי, להשאיר מקום לקינוח אם יש כזה ולהקשיב לגוף כך שבסיום הארוחה נגיע לדרגת שובע 'נעים', ובאופן פרקטי, אוכלים משהו קטן לפני שיוצאים מהבית ועד לכשתתחיל הארוחה למשל, יוגורט עם פרי או קרקר עם ממרח לא ממותק, בארוחה דואגים שהצלחת תכיל ירקות שתורמים לתחושת השובע ושמים לב לאכילה בנחת ושהות להעריך את דרגת השובע לפני שנחליט אם לקחת תוספת או קינוח. על שלושת הכללים כדאי לשוחח עם הילדים כחלק מהרגלים בריאים לחיים ובחגים לתזכר ולתרגל. קרה והפרזתם באכילה? לא נורא. גם זאת  למידה ותמיד ניתן להשתפר. צאו להליכה או פעילות גופנית משפחתית אחרת שמומלצת בכל מקרה, ובארוחה הבאה שוב הזכירו את הכללים וכיצד ניתן להוציא אותם אל הפועל.

ארץ זבת חלב דבש ו..ממתקים

חלק מהאתגרים ביציאה מהשגרה ובפרט כשמדובר בארוחות חג ובאירוח, הם הקינוחים והכיבוד הנוסף לאוכל שמהווה מקור להנאה אך גם לפיתוי לאכילה עודפת של מזון עתיר בשומן, סוכר ומלח. אם היינו מסתפקים בתמרים, רימונים ושקדים, או תפוחים בדבש כנראה שהיה לא רק בריא יותר אלא גם קל יותר להנחיל הרגלים של אכילת קינוחים במידה, אלא שכיום לרוב עוגות עוגיות, חטיפים וממתקים מוגשים בנוסף ולכן, ובלא קשר למשקל הגוף בהווה, חלק מההשגחה ההורית היא לוודא שהילדים אוכלים בגבול הטעם הטוב מבחינת שמירה על הבריאות וכן, גם נימוסים. ככל שיותר משפחות יהיו מודעות כך נייצר אורח חיים בריא יותר עבור כולם, אך מכיוון שלא תמיד השליטה על התפריט בידינו, אם יש צורך בהחלט כדאי להגדיר לילדים מה וכמה באפשרותם לבחור. לא נעים להעיר לפני כולם כשהילדים מגזימים? נכון. אפשר לקרוא לילד ולהזכיר לו בפרטיות ומתוך דאגה ושמירה על כבודו מה סוכם ומדוע ולציין שמחר יהיה עוד. השגרה מורכבת מיציאה מהשגרה ולכן זהו אורח חיים ואם לא נעזור לילדים כשהם זקוקים לוויסות, אזי כל חג עלול להפוך להעמסת סוכר מיותרת.

שמחים ונהנים עם שבעת המינים

דוגמא אישית של שמחה בחג באכילה של מזון בעל ערך תזונתי גבוה מתוך הדגשת ערכו עבור הילדים יכול להיעשות על ידי הכנה משותפת של מאכל או ציון התכונה המיוחדת שלו כך שההפנמה והזיכרון יהיה חוויתי למשל, לסחוט יחד מיץ רימונים מלא בנוגדי חימצון ''החיילים הטובים שמחזקים את הגוף מפני מחלות'', הכנת צ'יפס מתפוח, 'שמי שאוכל ממנו כל יום נותן לרופא לנוח', אכילה של תאנים ותמרים מתוקים מהטבע וסיפור על שמן הזית מלך השמנים שבזכות תכונותיו נשמור על בריאות הלב לאורך ימים .

שנזכה לחגוג בבריאות ושמחה.

יעל חן רביע הינה דיאטנית ילדים ומשפחה, מפתחת "מילון התיאבון", ערכה ייחודית, פרקטית וחווייתית, המנגישה לילדים ערכי תזונה בריאה.