חברת "אמורפיקל" , חברה ביוטכנולוגיה חלוצית כחול-לבן העוסקת בפיתוח תרופות ותוספי תזונה מהפכניים לטיפול ומניעה של מחלות עצם מטבוליות בבני אדם, הציגה החודש את תוצאות הניסוי המוצלח בחלל, להאצה של גידול תאים בוני עצם באמצעות העשרתם בסידן אמורפי, פרי פיתוחה ובכך תתאפשר שהייה ארוכת טווח, של אסטרונאוטים,  מחוץ לכדור הארץ ועד סיוע למאות מיליוני המתמודדים עם איבוד עצם מדי שנה, על פני כדור הארץ.

כלים
 (באדיבות אמורפיקל)
(באדיבות אמורפיקל)

החברה הייחודית שמרכזה בערבה, פועלת בשלושה מישורים: ייצור תוספי תזונה שכבר אושרו לשימוש על ידי משרדי הבריאות בישראל, בסין, בטיוואן ועוד, רישום ופיתוח תרופות בארצות הברית, אירופה ויפן והוספת הסידן האמורפי למוצרי מזון. לאחרונה  חתמה "אמורפיקל" על הסכמי הפצה בסין עם 'צ'יינה מהקו'', חברת תרופות ממשלתית בסין.הניסוי המוצלח מהווה פריצת דרך לשיתופי פעולה משמעותיים בין לאומיים בתחום איבוד העצם ועד שינוי תנאי המחקר בחלל.

שהות ממושכת בחלל גורמת לסכנה נפוצה בקרב האסטרונאוטים הסובלים מאיבוד מואץ של מסת עצם ושריר של בין 1 ל 2 אחוז מידי חודש (!).

החמרה זו, המתרחשת בשכיחות גבוהה בקרב אסטרונאוטים נובעת מחשיפה  לתנאי חוסר כבידה ולקרינה קוסמית, המעודדת האצת תהליך איבוד עצם  -  אוסטאופורוזיס המכונה בציבור גם "המחלה השקטה" מכיוון שהיא לרוב מתפתחת במשך שנים וללא סימנים מוקדמים. המחלה פוגעת בעיקר באזור הגב התחתון, האגן והירכיים.

בשל שחיקה זו של עצמות הגוף, האסטרונאוטים מורשים לשהות בחלל רק עד חצי שנה, שכן משך ההחלמה ארוך ומתיש ואורך בין שלוש לחמש שנים.

כעת, יותר מ-50 שנה לאחר שהאדם הראשון נחת על הירח, נבחן הפיתוח הישראלי של חברת "אמורפיקל" כפתרון מועדף וללא תופעות לוואי למניעת איבוד עצם הן על כדור הארץ והן בחלל. המחקר הוכיח את אפקטיביות הסידן האמורפי בבנית עצם גם בתנאי קיצון, דבר המשליך ישירות על הפוטנציאל של המינרל היחודי בטיפול במחלת האוסטאופורוזיס שלטיפול בה ביקוש גבוה הגובר בשל העליה בהיקף האוכלוסיה המתבגרת, בעולם המערבי.

הניסוי בסידן האמורפי בחלל שתחילתו היתה ב-29 ביולי 2018, אז שוגר לחלל הניסוי בסידן האמורפי על ידי נאס"א, נערך כחלק מתוכנית "רמון ספייסלאב" בשיתוף קרן רמון, ע"ש האסטרונאוט אילן רמון ואסף בנו, סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע והטכנולוגיה, משרד החינוך וסוכנות החלל האמריקאית נאס"א.

יוסי בן, מנכ"ל חברת "אמורפיקל" "מדובר בפיתוח פורץ דרך, בתחום שמירת בריאות האסטרונאוטים בחלל, אשר נפגעת באופן עקבי כתוצאה משהייה ממושכת בחלל. המטרה הינה לבסס את יתרונות השימוש בסידן האמורפי בעת שהות ממושכת יותר של אסטרונאוטים בחלל ולהכיר היטב את פוטנציאל השימוש בתוסף יחודי זה, שלא רק בחלל אלא לכל הסובלים מבעיות עצם ".

בעקבות הניסוי בחלל,  ביקרו שני אסטרונאוטים מארה"ב בספטמבר 2018 במפעל "אמורפיקל" בערבה, כדי ללמוד על הפעילות של הסידן האמורפי והיכולת שלו לפתור את בעיית השהייה בחלל לתקופות ארוכות.