"תעשיית הקנאביס זקוקה כיום לבדיקה אמינה ומדוייקת של פרחי הקנאביס שבהם היא משתמשת". כך אמרה ד"ר רוני אטלי, סמנכ"לית מחקר ורגולציה בחברת גמאסרט Gemmacert, בכנס הטכנולוגיה Isranalitica בתל אביב.

כלים
דר רוני אטלי - חברת GemmaCert  בכנס ישראנליטיקה (צילום:  יחצ הכנס)
דר רוני אטלי - חברת GemmaCert בכנס ישראנליטיקה (צילום: יחצ הכנס)

לדברי ד"ר אטלי: "קיימת כיום הכרה כללית בתועלות הרפואיות של הקנאביס, אבל גם בבעיות האמינות שלו ובצורך לבדוק את פרחי הקנאביס בבדיקה פרטנית ומדוייקת לפני שמפיקים מהם תכשירים רפואיים. לכל פרח קנאביס יש תכונות רפואיות שונות. יש צורך חיוני בבדיקה מדויקת יותר מהבדיקות המקובלות של איכות פרחי הקנאביס. מגדלי הקנאביס שולחים כיום פרחים לבדיקה אבל הפרחים שנבדקים מושמדים תוך כדי הבדיקה ולכן, למעשה, הבדיקה שמתבצעת אינה רלוונטית לקנאביס שנמצא בשימושם של החולים. התוצאה, לפי מחקרים, היא שכ-80% מהקנאביס שנמצא כיום בשימוש רפואי אינו בדוק בצורה מספיק מדוייקת. מגדלי הקנאביס מתלוננים, בצדק, שנמאס להם לשלם הון עתק על בדיקות שלא באמת מאפשרות לדעת את מצב הקנאביס, והחולים ויצרני התכשירים הרפואיים משוועים לבדיקה כזאת. כדי לבדוק קנאביס יש צורך בבדיקה פרטנית של כל פרח בנפרד, וזאת הבדיקה שאנחנו פיתחנו".

הפרופסור עודד שוסיוב, ממייסדי גמאסרט, שהשתתף גם הוא בכנס אמר: "גם כשמקבלים את הנחת היסוד הבסיסית שלקנאביס יש השפעה חיובית, אנחנו אף פעם לא יודעים מה בדיוק יקבל החולה והאם תכשיר קנאביס ספציפי יסייע לו וכיצד בשל ההבדל בין צמחי ופרחי הקנאביס. כשכואב לי הראש ואני לוקח אקמול אני יודע ברמה גבוהה מאוד של ודאות שבעוד חצי עשה ארגיש טוב יותר. כשאני משתמש בקנאביס רפואי אני לא יודע מה בדיוק תהיה התוצאה בעוד חמש שעות. התוצאה של חוסר הוודאות הזה היא שרק 21% מהרופאים בקנדה – מדינה שבה השימוש בקנאביס רפואי מותר באופן גורף - סומכים על השפעתו של הקנאביס על הרגשתם ובריאותם של המטופלים. כשאני קוטף שני תפוזים שונים מאותו עץ תפוזים עצמו תפוז אחד עשוי להיות מתוק יותר והשני יותר חמוץ. כשמדובר בפירות זה לא נורא, כשמדובר בתכשיר רפואי זאת בעיה. בדיקות HPLC (הבדיקות המקובלות כיום) בודקות את איכות הקנאביס בצורה מדוייקת למדי אבל הן הורסות את הפרח שאותו הן בודקות. כשיש הבדלים כה גדולים וקריטיים בין פרח לפרח זה הופך את הבדיקה לחסרת משמעות". 

גמאסרט, חברה ישראלית מרעננה, פיתחה והשיקה לאחרונה מכשיר נייד קטן, ראשון מסוגו בעולם, שיאפשר לבצע בדיקה ביתית מהירה ופשוטה להפעלה של איכות ותקינות הקנאביס הרפואי באמצעות בדיקה מהירה שאיננה פוגעת בפרחי הקנאביס. הבדיקה מודדת את רמת ה-THC – כמות החומר הפסיכואקטיבי הפעיל, ואת רמת ה-CBD – כמות החומר משכך-הכאבים בכל פרח קנאביס, הבדיקה מופעלת בעזרת אפליקציה שניתן להפעיל מכל טלפון נייד ומתבצעת תוך דקות ספורות. בניגוד לבדיקות אחרות שקיימות כיום בשוק, זוהי הבדיקה היחידה שמשלבת ניידות (המכשיר ניתן להפעלה בשטח) והפעלה פשוטה בבדיקה פרטנית של כל פרח קנאביס מבלי לפגוע בפרחי הקנאביס. המדידה מתבצעת בידי סורק מולקולרי מתקדם שמשתמש במודלים מעולם למידת המכונה והביג-דאטה לטובת מדידת ערכים כימיים ומולקולריים בצמחים. גמאסרט הוקמה ב-2016 בידי ד"ר גיא סיטון, פרופסור עודד שוסאיוב וד"ר דנה ירדן. זהו המוצר הראשון שמשיקה גמאסרט, שעד כה פעלה כסטארט-אפ ועד היום גייסה הון של כ-5.25 מיליון דולר.