במהלך השנים האחרונות אנחנו רואים ביותר ויותר רכבים, הן בארץ והן בעולם כולו, מצלמות מסוגים שונים. מצלמות לרכב אכן הפכו לאביזר נפוץ ופופולארי ביותר בשנים האחרונות, ומי שאינו מכיר את התחום מקרוב שואל עצמו – מדוע? מה תפקידן של מצלמות אלו ומדוע ניתן למצוא אותן כיום בכל כך הרבה רכבים?

כלים

 

ספציפית, ניתן לזהות ביותר ויותר מכוניות מצלמות קטנות המוצבות על גבי הדשבורד, מחוברות למראה הקדמית או מוצמדות לשמשה, ומתארות את כל מה שמתרחש בזמן נסיעת כלי הרכב, ולפעמים גם בזמן שהוא חונה.

תיעוד מלא של המתרחש במהלך הנסיעה – מצלמות דרך

מצלמות לרכב, המכונות בארץ גם "מצלמות דרך", הפכו כאמור לאחד האביזרים הנפוצים והפופולאריים ביותר בתחום הרכב מחד ובתחום האביזרים לסלולרי מאידך (מרבית המצלמות הללו מתחברות ישירות לסמארטפון), וישנן סיבות טובות לכך.

תפקידה העיקרי של המצלמה לרכב הוא תיעוד המתרחש במהלך הנסיעה, כאשר הרעיון הוא לתעד פחות או יותר את מה שהנהג רואה או את מה שנשקף מבעד לשמשה הקדמית של החלון (במכוניות רבות משתמשים גם במצלמה אחורית, המוצמדת לשמשה האחורית). לתיעוד זה עשויים להיות שימושים משמעותיים, כפי שגילו לא מעט נהגים וכפי שמניחים רבים אחרים הרוכשים מצלמות אלו.

אולי המצב המתבקש ביותר בו נרצה תיעוד מלא ואמין של מה שאירע בדיוק הוא כאשר מתרחשת תאונת דרכים. במקרים רבים בתאונות דרכים שוררת עמימות מסוימת בנוגע למה שאירע בדיוק – השותפים לתאונה אינם זוכרים בדיוק מה אירע בשנייה שלפני התאונה ומה גרם לה, ולרוב נוטים להאשים האחד את השני. כאשר קיים תיעוד מצולם של התאונה לא נותר יותר מקום לספקות – ניתן לדעת בדיוק מה קרה וכל נהג יכול להוכיח את חפותו מאשמה לתאונה, במידה והוא אכן אינו האשם.

מצב נפוץ נוסף הוא עבירת תנועה, בהן משטרת התנועה טוענת כי נהג מסוים ביצע עבירת תנועה מסוימת, אך הנהג מכחיש את ההאשמה. כאשר ישנו תיעוד מצולם של מה שאירע בכל רגע ורגע של הנסיעה, יכול אותו נהג להוכיח את חפותו ולהימנע מעונשים להם הוא אינו באמת ראוי.

הוצאה זניחה ביחס לתמורה הפוטנציאלית
הסיבות לפופולאריות והתפוצה העצומה של מצלמות רכב אינה מפתיעה כאמור, ונובעת בראש ובראשונה כתוצאה מהשימושים הבסיסיים של אותה מצלמה, אלו שפורטו לעיל וכבר חסכו לאינספור אנשים הרבה מאוד כסף ועוגמת נפש.

אך נראה כי גם היחס בין התמורה הפוטנציאלית העשויה להתקבל ממצלמות אלו לבין עלותם, תורם משמעותית לביקוש הגובה להן. מצלמת רכב טובה עולה כיום כמה מאות בודדות של שקלים, לא יותר מכך. בתמורה, ניתן להימנע מאחריות לתאונה או לעבירת תנועה אשר עלולה הייתה לעלות לנו אלפי שקלים ואף יותר. מכל בחינה אפשרית, זו נראית עסקה משתלמת ביותר...