משבר הקורונה הביא עימו מושג חדש לשוק העבודה, שקודם רבים מאיתנו לא הכירו. חל״ת , או חופשה ללא תשלום, היא למעשה הפסקת עבודה אשר היציאה אליה נעשית תחת הסכמה של שני הצדדים.

 

כלים



המשבר הנוכחי העמיד חברות ועסקים רבים במצב בו הם אילצו עובדים רבים לצאת ״לחופשה״ שכזו, ואילו לעובד לא נותרה ברירה אלא להסכים, שכן האופציה הנוספת העומדת בפניהם היא פיטורין, ולא בטוח שמדובר בתרחיש טוב יותר. אם מצאתם את עצמכם בין מאות אלפי האנשים שנתבקשו לצאת לחל״ת, המאמר הבא הוא בשבילכם.

זכאות לדמי אבטלה בעקבות יציאה לחל״ת

עובד אשר יצא לחל״ת בעקבות משבר הקורונה הנוכחי זכאי לקבלת דמי אבטלה באופן מיידי, בתנאי שהוא עומד בתנאים של ביטוח לאומי לקבלת דמי אבטלה. בין התנאים השונים אפשר למצוא תנאי בסיס כמו: על העובד להיות מבוטח בביטוח אבטלה ולהעביר תשלום קבוע של דמי הביטוח. העובד צריך להיות בין גילאי 20 ל - שנת הפרישה 67, ועליו להשלים תקופת הכשרה לפני היציאה לחל״ת של 12 חודשים לפחות מתוך 18 חודשי עבודה אחרונים. חודשי העבודה לא צריכים להיות רצופים ולא חייבים להיות אצל אותו מעסיק. במידה ועמדתם בתנאים הללו הינכם זכאים לקבל קצבת אבטלה כחוק.

חזרה לתפקיד קודם

בחודשים האחרונים חזרו בעלי עסקים רבים לפעילות במסגרת התו הסגול, וכתוצאה מכך חזרו רבים למקום עבודתם. אם אתם נמנים בין אלו שחזרו מחל״ת לאחרונה, חשוב שתדעו שעל המעסיק להחזיר אתכם לעבוד באותו תפקיד בדיוק לפני היציאה לחופשה. אם עבדתם במשרה מלאה והיו לכם תחומי אחריות שונים, בתום החל"ת זכותכם לחזור לאותו היקף ותפקיד שמילאתם קודם לכן, במידה וישנם שינויים הם צריכים להיעשות בכפוף להסכם מסודר בין שני הצדדים.

עם זאת, ישנם בעלי עסקים אשר מתקשים לחזור לעבוד באותה המתכונת בעקבות המשבר הנוחכי והגבלות התו הסגול. עקב כך, ישנם עובדים אשר הוציע להם לחזור לעבוד אבל בקונסטלציה אחרת. במידה ובעל העסק אצלו אתם עובדים לא יכול להציע לכם את אותו התפקיד מבחינת היקף משרה או שעות עבודה ותחומי אחריות, תוכלו לסרב לחזור לעבוד, ולקבל דמי פיטורין כחוק. כך או כך , מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקצועי מקצועי לענייני עבודה בנושא.

ומה לגבי אלו שלא יכולים לחזור?

אם מצאתם את עצמכם מחויבים לחזור מחל״ת למקום העבודה, אבל מתקשים לעשות זאת מסיבות שונות, במקרה זה ניתן לבחון את האפשרויות השונות אל מול המעסיק כדי למצוא פתרון. הורים רבים אינם יכולים למצוא פיתרון הולם לילדים במידה והמסגרות נותרו סגורות, ואילו אחרים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה, ומעדיפים שלא לחזור למקום עבודתם ולסכן את בריאותם. לא משנה מה הסיבה בגינה אינכם יכולים לחזור לעבוד, ניתן לבחון פתרונות יצירתיים כמו ניצול של ימי חופשה או עבודה במתכונת מצומצמת יותר, או משרה מהבית. כך או כך, אם אינכם יכולים לחזור לעבודה כפי שחוייבתם, המעסיק רשאי לפטר אתכם כל עוד ההליך נעשה באופן חוקי, וניתנת התראה מראש.