מידע נוסף ב-EV Magazine

תשכחו את כל מה שחשבתם על רכב חשמלי עד עכשיו. לא מדובר על מיזם חדש ולא ניסיון להמציא את הגלגל אלא על מציאות שהולכת וכובשת את כל עולם הרכב. ואיפה אנחנו בכל הסיפור הזה? לא תאמינו, אבל אנחנו כבר שם.

 

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים קיצוניים במזג האוויר, הן בעולם והן בארץ. מחום קיצוני וסופות חול ועד קור מקפיא ושיטפונות. כל אלה קורים בזמן קצר ובפרצים שלא היו קודם ויש לכך סיבה: זיהום האוויר שנמשך עשורים רבים, גרם לשינויים באטמוספירה וליצירת אקלים לא יציב שכולנו מושפעים ממנו כעת.

רגע לפני שיהיה מאוחר, מדינות וארגונים גדולים החליטו לעשות מעשה ולצמצם את הפליטה המזהמת דרך חקיקה או דרך תמריצים המעודדים שימוש באנרגיות ירוקות. אחד מהענפים שהשתנה רבות הוא ענף הרכב. יותר ויותר יצרניות רכב מובילות בעולם החלו לעבור לייצור רכבים חשמליים ואף הצהירו שהתוכניות שלהן לשנים הבאות הן לייצר כמה שיותר מהם ופחות רכבים מזהמים.

פולקסווגן, וולוו, פורד, ג'נרל מוטורס, מרצדס, ניסאן ורבות אחרות הבינו שאפשר להרוויח פעמיים במהלך הזה: גם להרוויח ממכירת הרכבים החשמליים וגם להרוויח מוניטין של חברה ירוקה יותר, דבר שמביא קהל חדש וגם צעיר יותר, כלומר עוד מכירות. המהלך הזה של יצרניות הרכב התברר כנכון. נתוני מכירות של השנים האחרונות מאירופה, ארצות הברית ואסיה, כבר מראים מגמה ברורה של עלייה ברכישת רכבים חשמליים והתרחבות של השימוש בהם.

גם אצלנו בישראל לא נשארים מאחור וכבר עכשיו ניתן לראות יותר ויותר דגמים של רכב חשמלי בכבישים. לצד זה, יש גם התקדמות בפיתוח התשתיות לרכבים חשמליים, כלומר עמדות טעינה שהן כמו תחנות הדלק של הרכבים האחרים. אבל לפני כן, הסבר קצר למה הכוונה.

בשונה מרכב המונע על ידי בנזין, רכב חשמלי דורש אנרגיה חשמלית. האנרגיה הזאת מסופקת לרכב מסוללה המותקנת בו ושיש לטעון אותה אחת לכמה זמן, ממש כמו שממלאים דלק כשהמיכל מתרוקן. על מנת למלא סוללה של רכב חשמלי, יש צורך בעמדת טעינה אליה מחברים את הרכב באמצעות כבל, תקע לשקע. ניתן לטעון רכב חשמלי בבית וניתן גם לטעון אותו בעמדות טעינה חיצוניות שנמצאות במקומות ציבוריים.

זמן הטעינה תלוי בסוג הרכב, הסוללה שבו ובהספק של המטען החשמלי. ככל שעמדת הטעינה היא בהספק גבוה יותר, כך זמן הטעינה של הרכב קצר יותר. דמיינו שאתם נוסעים ברכב, רוצים לטעון אותו להמשך הנסיעה אבל זמן הטעינה הוא שלוש שעות. זה לא משהו שאתם באמת רוצים לחוות באותו רגע. אבל, דמיינו שאת אותה הטעינה אתם יכולים לבצע בחצי שעה או בזמן שאתם שותים קפה. כבר נשמע הרבה יותר טוב, נכון? זאת הסיבה שישנה חשיבות לתשתית טעינה מהירה לרכבים ולפרישה של עמדות כאלה בכמה שיותר מקומות.

ראוי לזכור שבכל העולם, עד כה, בכל מקום שבו היו יותר תשתיות טעינה מהירות וזמינות, כך נמצא שנרכשו שם יותר רכבים חשמליים. אין ספק שקהל הצרכנים חכם ויודע מה הוא רוצה ובאמת מגיע לו שייהנה גם מרכב סביבתי וגם מכל הנוחות המתלווה לכך.

אז מה קורה בישראל? כאמור, יש כאן רכבים חשמליים שמתאימים לכל קטגוריה. החל מרכבים קטנים, דרך רכבים משפחתיים, רכבי שטח ועד רכבי יוקרה. כל הרכבים הללו הם בעלי ביצועים גבוהים, מאובזרים במיטב הטכנולוגיות ואביזרי הבטיחות הנדרשים. ראוי לזכור שאמנם המחירים כאן בארץ הם מעט גבוהים, אך לרכבים חשמליים יש תחזוקה זולה יותר ומעט רכיבים מכניים יחסית ולכן מדובר בהשקעה משתלמת בטווח הארוך. בנוסף, בעוד שבישראל המיסים על רכבים רגילים הם יותר משמונים אחוזים, המס על רכבים חשמליים הוא רק עשרה אחוזים.

גם בעניין תשתיות הטעינה החשמליות בארץ ישנה התקדמות. משרד האנרגיה פרסם בשנה שעברה מכרזים להקמת עמדות טעינה חשמליות ברחבי הארץ, מכרזים אליהם ניגשו עיריות ומועצות מקומיות. המכרזים הללו נועדו להקמת מאות שקעים חשמליים לטעינת רכבים במקומות ציבוריים וחניונים כשהסבסוד הוא ממשלתי.

מתחילת השנה, הוקמו בארץ כמאה עמדות טעינה כשהתוכנית הכוללת של משרד האנרגיה היא להקים כאלפיים וחמש מאות נקודות טעינה חשמליות בהשקעה של כשלושים מיליון שקלים. עמדות הטעינה שכבר הוקמו, ממוקמות במרכזי קניות ולאורך כבישים מהירים כדי לאפשר נסיעה רצופה עד כמה שניתן. בכל קניוני עזריאלי החלו בהקמת עמדות טעינה, כך גם במתחם מייקרוסופט בהרצליה, בחניוני אחוזות החוף ברחבי תל אביב ומקומות רבים אחרים. זה כמובן עוד לא הסוף, אך זו בהחלט התחלה טובה.

בישראל הבינו שאי אפשר להישאר מאחור במרוץ הזה, שצריך להתיישר עם שאר העולם ושרכב חשמלי הוא לא טרנד חולף אלא העתיד של התחבורה בכל העולם. הגיע הזמן שגם כאן בארץ ננשום אוויר נקי יותר, נלך ברחובות שיש בהם פחות רעש של רכבים ואוטובוסים ונוכל לקיים עתיד תחבורתי יעיל יותר לכולם.

מידע נוסף ב-EV Magazine