מומחה המס ג'קי מצא טוען שעל מנת לצאת מהמשבר הכלכלי שפקד את מדינת ישראל, יש להנהיג הוראת שעה להפחתת מס על חלוקת דיבידנדים. מצא מסביר את דבריו בגיבוי עובדות והוכחות מהעבר, ומציע דרך פרקטית לצלוח את המשבר ולהימנע ממיתון.

 

לאחר שני סגרים מלאים במדינה בעקבות נגיף הקורונה, ניתן לומר שהמצב הכלכלי במדינת ישראל ידע ימים יפים יותר. כיום, אנו עומדים בפני משבר כלכלי שלא נראה כמותו מעולם, עם גירעון בתקציב המדיני שיכול להגיע לשיא כל הזמנים. הצעדים שנשקלים מצד המדינה כוללים, בין היתר, העלאה במיסוי, צעד שמומחי מיסים מתנגדים לו נחרצות.

רו"ח ג'קי מצא, אחד ממומחי המיסים הנזכרים למעלה, טוען כי על המדינה להפחית את שיעורי המיסים השונים. מצא, מנהל רשות המסים לשעבר, מסביר: "כדי להשיב את המשק לפעילות שוטפת ולעודד את הצריכה, יש להפחית מיסים במספר דרכים, כאשר אחת מהן היא קביעת הוראת שעה שתפחית את תשלום המס על דיבידנד".

"העלאת שיעור המס הוא פתרון שגוי לכל הדעות", אומר מצא. "אין לזה הצדקה. כאשר בוחנים את הסיטואציה לעומק, מגלים שהעלאה במס תגרום לאפקט הפוך מזה שמבקשים הבכירים במדינה להשיג. המדינה רוצה להגדיל את הכנסות המדינה, אך העלאה במיסים תגרום דווקא לתזרים קטן יותר. אם יבחרו ללכת בדרך זו, אין מנוס ממצב שבו בעלי הכוח יצברו יותר כוח, והאזרח הקטן יפסיד יותר".

תמריץ שאנשים לא יוותרו עליו

מצא מגבה את דבריו עם הוכחות מהעבר. הוא מציג את העובדות: "בשנים 2009-2010 הייתה הוראת שעה של הורדת מס על חלוקת דיבידנד. המס ירד מ-25% ל-12%, זה דבר שלא נראה כמותו. לאחר מכן, גם ב-2017 הייתה הוראת שעה דומה, אלא שאז המס ירד מ-33% ל-25%, הורדה שהייתה מעט פחות משמעותית. הוראות השעה האלו, הם מה שהציל בזמנו את הכלכלה הישראלית".

"העיקרון זהה לעיקרון ההנחה בשוק, ומדובר בתמריץ מקדם. משום שאירוע כזה של הורדה במיסוי לא חוזר על עצמו לעתים קרובות, הסיכוי שאנשים יבחרו לוותר על שימוש בהטבה שכזו הוא קלוש עד אפסי", אומר ג'קי מצא, "זו דרך טובה לגייס כספים לקופת המדינה".

ההיבט הכלכלי לא מקבל את תשומת הלב המגיעה לו

אחת הסיבות העיקריות לשיקול העלאת המס מצד הממשלה, היא מימון העלות התקציבית להתמודדות עם נגיף הקורונה. כספי מדינה רבים מושקעים כעת בהיבט הרפואי של המגפה, מבלי לתת חשיבות מספקת גם להיבטים הנוספים שהביאה איתה הקורונה - החברתי והכלכלי.

"יש סיכון עצום בהתנהלות כפי שהיא מתרחשת כעת. הסיכון הוא שטיפול לוקה בחסר בהיבט הכלכלי יכול להוביל למיתון עמוק", מזהיר רו"ח ג'קי מצא. לטענתו, חשיבות המיסוי והרווח הגדול ממנו טמונים בכמות הכוללת והסופית של הסכום, ולא בכמות אחוז המס פר יחידה. "ההקלות במס, שביניהן גם הוראת השעה על הפחתת מס בחלוקת דיבידנדים, בסופו של דבר יניבו סכום כולל גבוה יותר של מס".

אחוז המס על דיבידנדים עומד היום על 33%. מצא מנסה לקדם מציאות שבה תנחה הממשלה על הורדה של 8%-13% על המס מדיבידנדים. "רק הורדה משמעותית תוכל להוביל לשינוי, והשינוי הזה הוא שיוציא אותנו מהמשבר הכלכלי אליו נקלע המשק הישראלי", הוא טוען.

מומחה המס ג'קי מצא מציין יתרון נוסף לעניין הפחתת התשלום על דיבידנד, והוא שחרור רווחים כלואים חזרה לידיהם של בעלי החברות. רואה החשבון מסביר שבעלי החברות ממתינים להוראת השעה על מנת לשחרר את הכספים הללו, מתוך ידיעה שהוראה זו כנראה תגיע בסופו של דבר. התכנון הוא לחכות עד שזו תתרחש, ואז יעבירו בעלי החברות את הכספים לידיהם הפרטיות.

אין ספק שמשקיעים רבים ינצלו את ההזדמנות הזו. במצב שבו הכלכלה נמצאת על קצה הקרחון, כפי שקורה עכשיו במדינת ישראל, האזרחים משוועים לכל שקל שיוכלו להרוויח. אני מאמינה שהצעתו של ג'קי מצא, אם תתקבל, תוביל למצב של ניצחון לכל הצדדים המעורבים, ומייחלת ליום שבו תסתיים המגפה והשפעותיה יעברו מן העולם.