רופא השיניים ומומחה לכירורגיית פה ולסת, ד"ר שי דורי, עונה על השאלות הנפוצות בנוגע לעקירת שן בינה; מתי היא נדרשת, איך מבצעים את העקירה, ומה כדאי לעשות או לא לעשות אחרי עקירת השן?

כלים

 

שיני בינה הן אותן שיניים שצומחות לחלקנו בשנות העשרים, בחלק האחורי של הלסת. רוב האנשים שחווים את הצמיחה הזו יעידו שהתחושה לא הכי נעימה, אך יותר מכך, השיניים הללו עשויות להביא איתן צרות אחרות. קשיים באכילה, פציעות בפה, לחץ על עצבים באזור וזיהומים חיידקיים, הם רק חלק מהבעיות שעשויות להתעורר בעקבות שיני הבינה. לעתים, הדרך היעילה ביותר להתמודד איתן, היא להסיר אותן בהליך כירורגי, הנקרא עקירת שן בינה.

ד"ר שי דורי, רופא שיניים ומומחה לכירורגיית פה ולסת, מסביר כי לא בכל מקרה יש צורך בעקירה, אך חשוב שרופא מומחה יאבחן את המקרה. "במקרה הפשוט ביותר, השן תבקע ותצמח לבדה, גם אם תחילה מופיעים כאבים. במקרה הקשה ביותר, יהיה צורך בהתערבות כירורגית. בין לבין, ישנו המקרה שבו רופא השיניים יעשה חתך קטן על מנת לסייע לשן לצאת".

מתי נדרשת התערבות כירורגית של רופא?

ד"ר שי דורי עונה: "תהליך העקירה מתחלק לשניים - ישנו מצב יחסית פשוט שבו מבצעים עקירת שן בינה, והוא כאשר השן כבר בקעה. לעומת זאת, כאשר השן קרובה לעצב, העניינים מסתבכים מעט יותר. במקרה כזה, יכול להיות שהרופא יוציא את השן בחתיכות קטנות, ולא בבת אחת. הסיבה לדרך פעולה זו, היא כדי לצמצם את הסיכון לפגיעה עצבית. בחניכיים התחתונות יושבים עצבים שתפקידם להעביר תחושות מהשפה התחתונה ומהלשון אל המוח. הסיכון קיים, אך הוא מזערי, ולכן לרוב ימליץ רופא השיניים לבצע את ההליך מאשר לסבול מכאבים של שיני הבינה".

ד"ר שי דורי הוא רופא שיניים מוסמך, בעל התמחות מיוחדת בכירורגיית פה ולסת. את הכשרותיו עבר בבתי החולים הדסה עין כרם ותל השומר, והוא עוסק בתחום כבר קרוב ל-30 שנים. לאחר מספר שנים בהן עבד בבית החולים תל השומר כרופא בכיר ביחידה להשתלות דנטליות, פתח ד"ר דורי קליניקה פרטית, והוא מקבל בה מטופלים עד היום. הקליניקה נחשבת למובילה בתחום, ועיקר עבודתו של ד"ר דורי הוא סביב שתלים דנטליים, השתלות עצם, עקירות שיניים ועוד.

כיצד מתבצעת עקירת שן בינה?

"ממש כמו בטיפול שיניים רגיל של סתימות, גם בעקירת שן בינה עושים הרדמה מקומית", אומר ד"ר שי דורי בחיוך. "לפעמים הטיפול דורש תפרים, שחלקם "נמסים" בעצמם, וחלקם דורשים ביקור נוסף במרפאת השיניים".

"חשוב להרגיע את כל החוששים, הליך העקירה הוא פשוט יחסית. כמובן שכמו בכל הליך כירורגי רפואי, ישנם סיכונים, אך הם נדירים והסיכוי להיתקל בהם הוא די קלוש", אומר הרופא. "לאחר שעוברים את ההליך, חוזרים לתפקוד שגרתי תוך זמן קצר מאוד. יכול להיות שב-24 השעות שלאחר העקירה, יהיה דימום מקומי. זוהי תופעה נורמטיבית, ועל מנת להשתדל להימנע ממנה, מומלץ לא לשטוף את הפה, לעשן או לשתות מקשית. אלו פעולות שמקורן בפעולת מציצה, שיכולה להשפיע על הדימום".

מה צריך לעשות אחרי עקירת שן בינה?

"האפשרות שגם מספר ימים לאחר העקירה, תחושו כאבים ותהיה נפיחות בפנים, סבירה ביותר", מציין ד"ר שי דורי. "אך התופעות האלו לא צריכות להדאיג אתכם. ההמלצה שלי היא לא לסבול יותר מדי - אם אתם חשים כאב, קחו משכך כאבים. השתדלו לאכול מאכלים קרים ורכים, כדוגמת גלידה, ונסו להתעסק כמה שפחות עם הנקודה שבה נעשתה העקירה. לא לשכוח לחזור לביקור במרפאה להוצאת התפרים, אם הדבר נדרש", מסכם ד"ר דורי.

מלבד הטיפולים הרבים שמעניק ד"ר דורי בתחום רפואת השיניים במרפאתו, הוא גם מספק חוות דעת רפואיות בתחום כירורגיית הפה והלסת מטעם מערכת בתי המשפט. המקצועיות שלו מוערכת בכל רחבי העולם, ובזכותה הוא אף נבחר ברציפות בכל שנה החל מ-2014 לאחד מהרופאים הטובים בישראל, על ידי מגזין פורבס.