לב לבייב ידוע בחוגים עסקיים כאיש עסקים מצליח, ראש חברת "אפריקה ישראל השקעות" ואחזקות "אפריקה ישראל פיתוח". עוסק בבניית נדל'ן למגורים ומסחר, השקעות בנכסים שונים - ממטבעות קריפטוגרפיים ועד לתעשיית האופנה. בנוסף, הוא איש ציבור ידוע - מייסד כמה קרנות צדקה, נשיא הקונגרס העולמי של יהודי בוכרה. הפרויקטים ההומניטריים של לב לבייב ומשפחתו חובקים את כל העולם. הוא עוזר לקהילות יהודיות בארצות הברית, ברוסיה, במרחב חבר העמים מאוזבקיסטן ועד למדינות הבלטיות.

כלים
לב לבייב
לב לבייב

לב לבייב - מי הוא ובמה הוא עוסק

לב לבייב נולד ב-1956 בטשקנט (אוזבקיסטן), למשפחה של יהודים בוכרים. בשנת 1971 עלתה משפחתו לישראל - למולדת ההיסטורית. הדבר נעשה בין השאר מסיבות דתיות - האמונה היהודית האורתודוקסית לא קיבלה תמיכה בברית המועצות, וההורים היו אנשים בולטים בקהילת יהודי בוכרה.

מיד עם הגעתו לארץ החל לב לבייב לעבוד כעוזר למנהל עבודה בבית המלאכה לליטוש יהלומים - הניסיון הזה הגיע לידי ביטוי מאוחר יותר, כשהקים את העסק הראשון שלו. עיבוד האבנים היקרות בבית המלאכה משלו וההתפתחות המוצלחת בכיוון זה הביאה לו את תהילתו כ"מלך היהלומים, אך הפרויקטים הנוספים של לבייב התפתחו בכיוון אחר לגמרי.

בסוף שנות ה-90 הוא רכש את השליטה בחברה הישראלית הידועה "אפריקה ישראל השקעות". החברה לא הצליחה באותה תקופה, אבל לבייב הצליח ברה-ארגון של חובות החברה ולהציל את הארגון מפשיטת רגל. בהדרגה נכנסה החברה לשוק הבינלאומי והפכה לחברת אחזקות גדולה. בזירה הבינלאומית, האינטרסים שלו מיוצגים על ידי "אפריקה ישראל פיתוח".

כיום, היזם עוסק בפרויקטי פיתוח - בניית מתחמי מגורים, מלונאות, עסקים וקניות, מודרניים ברוסיה ובמדינות רבות אחרות באירופה. פרויקטים רבים שנבנו על ידי "אפריקה ישראל פיתוח"  (AFI Development)  הפכו לאייקונים - למשל “AFIMALL City” במוסקבה.

ברוסיה ובמדינות נוספות, החברה מוכרת כעמוד התווך בענף הבנייה. בנוסף למתקנים בפועל, החברה מפתחת תשתיות ומשפרת את הסביבה העירונית. העסק של לב לבייב מספק מדי שנה משרות בעלות שכר גבוה לאלפי אנשים ברחבי העולם. בנוסף, היזם משקיע בתחום האנרגיה, תקשורת, נדל'ן ועוד תחומים מבטיחים רבים.

לפי נתונים רשמיים, ההון של לב לבייב הוא מיליארד דולר. עם זאת, איש העסקים עוסק לא רק בהגדלת הרווחה שלו, אלא גם משקיע בצדקה.

פרויקטים ופעילויות צדקה של לבייב ומשפחתו

בשנת 1992, לאחר קריסת ברית המועצות, הקים לב לבייב את ארגון הצדקה 'אור אבנר', שעסק בסיוע לאוכלוסייה היהודית במדינות ברית המועצות לשעבר. בסיוע הקרן נפתחו למעלה מ-70 מוסדות חינוך בעלי אופי חילוני ודתי - גני ילדים, בתי ספר, קייטנות, אוניברסיטאות. 'אור אבנר' מספקת לא רק תמיכה כספית, אלא גם תרבותית לקהילות היהודיות. המשימה של הקרן היא לסייע ליהודים החיים הרחק ממולדתם לשמור על זהותם הלאומית ועל מסורת הדת היהודית.

קשריו של לב לבייב בסביבה התרבותית היהודית מאפשרים לו לנהל פעילויות הומניטריות, חינוכיות ודתיות ברחבי העולם. בסוף שנות ה-90, בסיועו של "אור אבנר", הקים את התאחדות הקהילות היהודיות של חבר העמים. עמותה זו תומכת במוסדות יהודיים בשטח הפוסט-סובייטי ומשתפת פעולה עם ארגונים אחרים, כמו רשת כלל עולמית לסיוע היהודי.

התקשורת מסקרת גם פעילויות חד פעמיות אשר מוביל לב לבייב ומשפחתו. אשתו וילדיו של הנדבן והפילנתרופ מעורבים באופן פעיל בפרויקטים שלו. לדוגמה, בספטמבר 2021, איש העסקים תרם לבתי ספר אוזבקים מחשבים ניידים חדישים למספר כיתות. אוזבקיסטן היא לא מדינה זרה עבור לב לבייב. הוא נולד כאן וקיבל את השכלתו היסודית. הסיוע למדינה זו הוא מחווה לעם האוזבקי, שעמו הייתה חיה משפחת לבייב, זה לצד זה במשך עשרות שנים, כחלק מהקהילה היהודית הבוכרית. העברת המחשבים הניידים לקונסול הכללי של אוזבקיסטן טופלה על ידי בתו של איש העסקים חגית לבייב-סופייב וחתנו גבריאל סופייב. כחלק מהסיוע למדינה זו, לבייב גם תרם מסכות רפואיות בשווי 400,000 דולר לממשלה כחלק מהצעדים למאבק במגפת הקורונה.

פרויקט ידוע נוסף הוא המרכז הקרדיולוגי, שנבנה על ידי לב לבייב ורעייתו, בישראל מכספם הפרטי. כאן מטפלים בכל סוגי מחלות הלב וכלי הדם, מבצעים ניתוחים מורכבים, כולל השתלת לב.

יחס לדת

לב לבייב הוא נציג היהדות האורתודוקסית. הוא תומך בתוכניות של תנועת החסידות חב"ד, מממן את בניית מוזיאון יהודי בוכרה בישראל. לבייב חינך את ילדיו חינוך דתי יהודי ומשתדל לדבוק בקאנונים הדתיים לא רק בהתנהלות היומיומית, אלא גם בעסקים.

לדברי לב לבייב, הדת לא רק שאינה מונעת ממנו לעשות עסקים, אלא אף מעניקה לו יתרונות. יחד עם זאת, הגדלת הון חסרת מחשבה מעולם לא הייתה מטרה בפני עצמה עבור אדם יוצא דופן זה. גישה חיובית לחיים, מאמין לבייב, מופיעה כשעושים מעשים טובים ועוזרים לאנשים. והדת נותנת קווים מנחים מסוימים, מראה לאיזה כוון אתה צריך לזוז.

ערכי בית, ילדים ומשפחה

העושר העיקרי של לב לבייב, כלשונו, הוא משפחתו וילדיו. לאיש העסקים יש 9 ילדים מאשתו היחידה וכבר 30 נכדים. באחד הראיונות, התלונן לבייב על כך שעיסוק מתמיד בעבודה מונע ממנו לעסוק באופן מלא בילדים כשהם כשהם היו גדלים, אבל בזכות אשתו הם זכו לחינוך והשכלה מעולים, והפכו לאנשים הגונים.

כיום, לב לבייב משתדל לבלות יותר זמן בבית עם משפחתו, בנוסף, אשתו וילדיו מרבים ללוות אותו בנסיעות צדקה ועסקים. לדברי איש העסקים, אושר זה כשהילדים שלך בריאים, הולכים בעקבותיך ומגשימים את החלומות שלך. כסף הוא חלק חשוב מהחיים, אבל חוץ מזה, יש דברים הרבה יותר חשובים בעולם.