כולם יודעים שיש למזוזה הלכות מאד מדויקות לגבי אופן הכתיבה ומקום שבו מניחים אותה, אך האם יש גם הלכות מיוחדות לגבי בית המזוזה? האם גם בית המזוזה צריך להיות על פי ההלכה ?

כמעט שאין היום בית יהודי שאין בו מזוזה, כבר אלפי שנים שהמזוזה בפתח הבית או השער הינו סימן היכר לבית של יהודי.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

אף על פי שבתורה נאמר רק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" הרי שבמסורת הלכה למשה מסיני, בתלמוד ובפוסקים נתנו למצווה זו את הגדרים המחייבים המדויקים:

החל בכתיבת המזוזה: שתהיה דווקא על קלף (דוכסטוס) מעובד, וכתוב על ידי דיו שחורה שאינה נמחקת.

המשך מתוכן המזוזה: שהם שתי פרשיות "שמע" ו"והיה אם שמוע", הכתובות זו מתחת לזו בקלף אחד. כתיבת המזוזה הינה מלאכה קשה הדורשת דיוק, סבלנות ובעיקר יראת שמיים, כיון שלא ניתן לזהות בשום אופן האם המזוזה כשרה או פסולה, בעקבות כמה הלכות: כגון "כסדרן" המילים במזוזה צריכים להיות כתובות כסדר דווקא, זאת אומרת שאם הסופר סת"ם שכח לכתוב איזו אות, או שטעה באיזה אות וצריך לשנות אותה לאחר שכבר סיים את המזוזה - הרי שאם יעשה זאת המזוזה עצמה תהיה פסולה כי לא נכתבה 'כסדרן' אלא למפרע (כלומר אותֹה אות נכתבה לאחר האותיות שמגיעות אחריה בסדר הפרשיות), וכל זאת מבלי שאף אחד יוכל לשים לב לכך.

הלכה נוספת שלא ניתן לעמוד עליה בעין אנושית כלל, היא "לשמה" המזוזה צריכה להיות כתובה לשם מצוות מזוזה, ויתירה מזאת: שמות השם (הוי"ה) צריכים להיות כותבים "לשם קדושת השם". מה שדורש ריכוז ותשומת לב על ידי הסופר. גם כאן, אם הסופר לא עשה זאת, אין שום דרך תיקון, כגון לכתוב מחדש את שם הוי"ה בכוונה, שהרי זה יהיה 'שלא כסדרן'.

וכל זאת מלבד הלכות רבות הנוגעות לצורת האותיות, שהיא מדויקת מאד, והיא מלאכת הסופר.

לאחר כתיבת הפרשיות גם יש הלכות נוספות, הנוגעות בצורת ההנחה של המזוזה בבית: החל מכך שהמזוזה צריכה להיות מקופלת כלפי פנים, כלומר שהפותח אותה יוכל לקרוא ממנה (באופן די תיאורטי, כי אף אחד לא אמור לפתוח את המזוזה לאחר שקובעים אותה על פתח הבית, מלבד סופר הסת"ם שיבצע בדיקת מזוזות אחת לכמה שנים).

כמו כן המיקום של המזוזה צריך להיות בשליש העליון של הדלת, בחלקו התחתון. לדוגמא: דלת בגובה 120 ס"מ, צריך לשים את המזוזה (את חלקה התחתון ) בגובה 80 ס"מ מהרי410צפה.כמובן שדלת רגילה תהיה גבוהה יותר, אך קחו את זאת כדוגמא.

מלבד זאת יש עוד הלכות הנוגעות למיקום של המזוזה: את המזוזה יש לשים בפתח הבית מימין, כלומר במשקוף הימיני של כל דלת או שער שמוביל לתוך בית המגורים. מה שכולל את שער החצר ודלתות כניסה אחוריות בחצר וכו'.

כמו כן, יש לשים מזוזה על כל משקוף בבית, כלומר על כל חדש שנועד למגורים, או על משקוף שמוביל לחדר שנועד למגורים.

במידה ויש שני חדרים ששניהם נועדו למגורים, ודלת בינהם, כגון דלת בין סלון לחדר נוסף, אז הולכים אחר 'היכר ציר' והצד שיש בו ציר לדלת, נחשב לצד הפנימי, ויש לשים את המזוזה בשמאלו (כלומר בצד הימין של צד שבו אין ציר לדלת).

כל זאת ועוד לגבי מזוזה, אך מה לגבי בית מזוזה? כיום יש מבחר עצום של בתי מזוזה, בעיצובים שונים, מעץ ממתכת ומחרסינה. באתר משכן התכלת לדוגמא, ניתן למצוא בתי מזוזה מרהיבים במחירים זולים, עם משלוחים עד הבית. גם בחב"ד יודעים שאחד המבצעים של הרבי היה לדאוג שלכל בית יהודי יהיה מזוזה כשרה, ומתוך כך כל בית חב"ד מחזיק באמתחתו מזוזות ובתי מזוזות. גגם כאן, לציבור הכללי, חשוב שבית המזוזה יהיה יפה ומעוצב, על מנת שלא יפגע בעיצוב הכללי של הבית, שמאד חשוב לאנשים בדורנו.

יחד עם כל זאת, יש לדעת שבית מזוזה מהודר, הינו בעצם קיום מצוות "זה אלי ואנווהו" התנאה לפניו יתברך במצוות, באופן מהודר. כעין מה שהרב מרדכי אליהו זצ"ל היה מייעץ לאנשים אמידים לרכוש עט מזהב יוקרתית, ולשמור אותה לחתימה על צ'קים של צדקה, כדי לקיים מצוות 'זה אלי ואנווהו' של נתינת הצדקה. ואם זה נכון בצורה עקיפה כל כך, בוודאי שנכון לבית מזוזה שהוא ההידור של מצוות מזוזה, באופן הנראה לרבים באופן קבוע. כיום ניתן למצוא גדלים שונים של בתי מזוזה. הקטנים הם של 8 ס"מ, או 10 ס"מ, השכיחים יותר של 12-14 ס"מ, ויש גם בגדלים גדולים יותר של 18-29 ס"מ. מעבר לכך זה כבר גדלים מיוחדים על פי רוב בהזמנה אישית.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…